Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2007-04-16, 10:37
Bannlyst
Jag föredrar tändare, mest på grund av att jag har en tendens att smålunta på luggen när jag tänder på tänstickor Särskilt i fyllan
Citera
2025-05-09, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heineken
Den röda (eller i andra fall svarta/mörka) pricken på tändstickan är tobak- tändbar tobak som börjar brinna vid kontakt med den antändningsbara tobaken som sitter på sidan av tändsticksasken (ibland har tändsticksaskarna två tobaksfält), vilket gör att elden blir mer tobakiatérad, till skillnad från tändarlågan som till störst del, förutom eld, består av aspartam.

Jag är nyfiken på vilka tändstickor du köper som enbart innehåller trästickan och tobak?

Detta innehåller tändstickor både de äldre och nyare säckerhetständstickan:

Den första tändstickan, fosfor*tändstickan, innehöll svavel, svavelantimon, kolsyrat kali, gul fosfor och gummi. Det var den gifitiga gula fosforn som gjorde dessa tändstickor så farliga, förutom att de gick att tända mot vad som helst och därför ibland kunde självantända i sina förpackningar i byxfickorna på folk.

Säkerhets*tändstickan innehåller gummi arabicum, gummi dragant, lim, kaliumklorat, bariumkromat, kaliumbikromat, svavel, glaspulver, zinkvitt och caput mortuum. Plånet innehåller lim, dextrin, amorf fosfor, svavelantimon och kimrök. Receptet är dock hemlighet.

Jag är inte helt säcker på hur mycket av dessa rester du andas in när du antnder tobaken men förmodligen en del, använde tändstickor när jag rökte pipa i många år och en äldre klok gubbe som också var med i ''piprökar klubben'' lärde mig att man aldrig skall inhalera den första lågan när man antänder stickan detsamma med tändare. Han hade också funderat en hel del på om det verkligen är bra att röka pappret i cigaretter varav han rökte pipa istället men det är en annan fråga.

Jag rekommenderar nog ändå elektriska tändare med knapp. Min bror som är mekaniker blev sjuk efter att tänt tändaren med olja, bensinrester etc på fingret som kontaminerade trissan och hålet där lågan slåt upp (minns ej vad hålet kallas) under lång tid.

Bäst är nog att inte röka men eftersom jag själv är storrökare är det dubbelmoral att predika avhållsamhet. Ta han om er dock!
Citera
2025-05-12, 21:38
Medlem
stavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yatzy_winner
Ett råd: Använd inte tändare när du tänder ciggen, utan använd tändsticka. Ciggen smakar mycket bättre då. Varför? Jo, för att i tändaren så finns det en massa kemisk skit som påverkar elden, som i sin tur påverkar tobaken dåligt.....elden från en tändsticka däremot innehåller inget kemisk skit, utan är mer "naturlig" eller hue man nu ska uttrycka sig....

Ursäkta, men vilket jävla trams… den ”kemiska skiten” i tändaren är gas som förbränns när lågan brinner… En tändsticka däremot innehåller bl a svavel som dels har en stark lukt/smak, dels inte är speciellt nyttigt…
Citera
2025-05-14, 22:25
Medlem
Det är helt sant! Tändare gör att ciggen smakar kemiskt.

Jag skulle aldrig dricka mitt brännvin och tända en johnny i skinnfåtöljen med något annat än sticka en onsdagskväll
Citera
2025-05-14, 23:36
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stava
Ursäkta, men vilket jävla trams… den ”kemiska skiten” i tändaren är gas som förbränns när lågan brinner… En tändsticka däremot innehåller bl a svavel som dels har en stark lukt/smak, dels inte är speciellt nyttigt…
Det lärde jag mig snabbt under min karriär som nikotinist, låt tändstickans tändsats brinna klart innan ciggen tänds. När det gäller fintändning har jag något minne av att man ska tända sin cigarr med cederträstickor, som i sin tur tänds på vanligt sätt. Inget jag testat själv, men det är säkert lika rimligt som att köpa guldkablar till vinylspelaren.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in