Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-24, 16:48
  #157
Medlem
Försökt sökt på forumet men blir inte så klok. Sitter i dagsläget på 6 TB med externa hårddiskar (4 x1TB och 1x2TB).

Har väl ungefär 4.5~TB filer.

Är ganska less på att ha seriebibblan på olika hårddiskar. Kan jag partionerna ihop hårddiskar på något vis? Då ser det bra ut iallafall tänkte jag, två
hårddiskar ser ut som en...

Svar uppskattas
Citera
2011-02-24, 17:06
  #158
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTMmarkus
Försökt sökt på forumet men blir inte så klok. Sitter i dagsläget på 6 TB med externa hårddiskar (4 x1TB och 1x2TB).

Har väl ungefär 4.5~TB filer.

Är ganska less på att ha seriebibblan på olika hårddiskar. Kan jag partionerna ihop hårddiskar på något vis? Då ser det bra ut iallafall tänkte jag, två
hårddiskar ser ut som en...

Svar uppskattas

Det står mycket matnyttig info under hemsidan -> http://www.partitionwizard.com/

Programmet har ett mycket bra gränssnitt och är enkel att jobba i. Se efter där om du finner din lösning.
Citera
2011-03-23, 15:18
  #159
Avstängd
TuBills avatar
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4d...2484b_test.png

Hur ska jag göra för att göra en 50 GB-partition av det oallokerade utrymmet och använda de återstående 120 GB till att utöka min C-partition? Behövs C-partitionen formateras om för att kunna utökas? I så fall måste jag installera om mitt OS vilket jag helst undviker.
Citera
2011-04-18, 22:35
  #160
Medlem
neguins avatar
Goder afton, hoppas jag har hamnat rätt, försökt söka men ej funnit.

Jag har hamnat i ett moment 22. Har två partioner där Windows 7 ligger på hårddisk 'C' som är 20GB och en till som är runt 270GB. Problemet är att 20GB verkar vara för lite, jag har typ bara 300MB ledigt vad jag än gör. Jag har kört diskrensning till förbannelse och avinstallera flera program utan att ledigt utrymme ökar. NetID va cirkus 3 GB, tog bort skiten, såg det va i runda slängar 2.2 GB ledigt på C, startade om datorn, vips tillbaka till 2-300MB ledigt igen........

Tydligen kan man inte ändra partion-storleken på systemhårddisken genom att använda Windows 7, enligt denna guiden. Finns det något enkelt, snabbt och gratis program som kan utöka storleken på partionen där jag har Windows? Ett program som tillåter att endast 1% är ledigt utrymme....

1: Varför horar sig Windows som det gör?

2: Hur löser jag helvetet?

Jag har planer på att ominstallera, eller rättare sagt byta kopia av Windows, men, tro det eller ej, så har jag inte tillräckligt med utrymme på C för att lyckas med konststycket...

Otroligt tacksam för hjälp!!
__________________
Senast redigerad av neguin 2011-04-18 kl. 22:52.
Citera
2015-08-05, 12:48
  #161
Medlem
Jag har Windows 8 OEM från Samsung. På hårddisken ligger det en dold recovery-partition som används för att återställa Windows. Men grejen är den här: För att återställa måste man som bekant rensa partitionen som Windows är installerat på -- vilket för mig då innebär att jag behöver rensa hela datorn. Detta vill jag råda bot på genom att dela upp datorn I två partitioner (utöver den dolda recovery-partitionen).

Samsung recovery är mitt enda sätt att återställa Windows då den nyckel jag har inte är giltig för ominstallationer av konventionellt slag.

I Samsung recovery (startas genom att trycka F4 på datorn vid uppstart) kan man tydligen välja att ändra på partitioner. Grejen är bara den här: Samsungs support säger att detta (skapandet av en till partition) kan fucka med recovery-partitionen och göra så att det inte går att ominstallera Windows. Någon som kan hjälpa mig med detta problem? Kan man kanske föra over recovery-delen på USB eller dylikt? Frågar här istället för Samsungs support då de hade fel om diverse grejer genom min process. Litar inte på dem längre.
__________________
Senast redigerad av Fomalhaut 2015-08-05 kl. 12:50.
Citera
2015-08-05, 14:21
  #162
Medlem
Bagheeeras avatar
Vet inte om det är rätt forumdel men gör ett försök. Har precis uppgraderat datorn till windows 10 och tänkte köra en omformatering. Har i dagsläget 2st ssd och 1 mekanisk hdd.

Kan jag köra raid 0 med mina ssd hårddiskar som inte är utav samma märke(den ena Kingston 120GB och andra är Transcend 128GB)? Och sedan installera windows 10 på raid?
Citera
2015-08-05, 14:29
  #163
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Jag har Windows 8 OEM från Samsung. På hårddisken ligger det en dold recovery-partition som används för att återställa Windows. Men grejen är den här: För att återställa måste man som bekant rensa partitionen som Windows är installerat på -- vilket för mig då innebär att jag behöver rensa hela datorn. Detta vill jag råda bot på genom att dela upp datorn I två partitioner (utöver den dolda recovery-partitionen).

Samsung recovery är mitt enda sätt att återställa Windows då den nyckel jag har inte är giltig för ominstallationer av konventionellt slag.

I Samsung recovery (startas genom att trycka F4 på datorn vid uppstart) kan man tydligen välja att ändra på partitioner. Grejen är bara den här: Samsungs support säger att detta (skapandet av en till partition) kan fucka med recovery-partitionen och göra så att det inte går att ominstallera Windows. Någon som kan hjälpa mig med detta problem? Kan man kanske föra over recovery-delen på USB eller dylikt? Frågar här istället för Samsungs support då de hade fel om diverse grejer genom min process. Litar inte på dem längre.


Du kan göra partitionen med ett 3.dje parts program istället för - säkerhets skull, och ja, du kan föra över partitionen på ett annat media men då fungerar det på ett annat sätt efter det.

Men om du gör det på rätt sätt med ett 3:dje parts prog. så är det inga problem. Jag har gjort det, precis som andra, massor av gånger. Även på Samsung. Det är ett basic agerande som inte berör Recovery partitionen alls.
Citera
2015-08-05, 21:04
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Du kan göra partitionen med ett 3.dje parts program istället för - säkerhets skull, och ja, du kan föra över partitionen på ett annat media men då fungerar det på ett annat sätt efter det.

Men om du gör det på rätt sätt med ett 3:dje parts prog. så är det inga problem. Jag har gjort det, precis som andra, massor av gånger. Även på Samsung. Det är ett basic agerande som inte berör Recovery partitionen alls.

Oj, jaså? Och ingenting kommer fucka sig? För gör det det måste jag köpa en Windows-nyckel (och -skiva?) och det skulle kosta mig mycket!

Hur gör jag för att riskfritt dela upp huvudpartitionen i två?

Samsungs support sa till mig att Samsung Recovery (mitt enda sätt för att återställa Windows) kan bli förvirrat om man partitionerar upp grejerna nämligen, som jag nämner ovan. Just det jag är orolig för. I och för sig låter det som skitsnack, men jag är knappast expert på sånt här. Och vill inte förstöra en bra laptop bara så där så klart.
__________________
Senast redigerad av Fomalhaut 2015-08-05 kl. 21:09.
Citera
2017-05-17, 15:09
  #165
Medlem
Tjo! Skulle behöva lite hjälp.

Har tänkt installera Linux parallellt med windows på min laptop. Just nu ligger windows på C (ssd disk på 120gb), sen har jag även en disk på 1 tb partionerad till 2x500.
Problemet jag stöter på är att när jag med hjälp av windows egna partioneringsverktyg försöker partionera C, kan jag inte skapa en ny partion som är större än ca 10gb, detta trots att jag har 75gb ledigt.

Har provat rensa,defragmentera, optimera m.m. men problemet kvarstår på C.
Provade på den andra disken och där kan jag välja att partionera från hela det utrymme som står är ledigt (400gb).

Någon som har några kloka tips?
Citera
2017-05-17, 16:27
  #166
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addman91
Tjo! Skulle behöva lite hjälp.

Har tänkt installera Linux parallellt med windows på min laptop. Just nu ligger windows på C (ssd disk på 120gb), sen har jag även en disk på 1 tb partionerad till 2x500.
Problemet jag stöter på är att när jag med hjälp av windows egna partioneringsverktyg försöker partionera C, kan jag inte skapa en ny partion som är större än ca 10gb, detta trots att jag har 75gb ledigt.

Har provat rensa,defragmentera, optimera m.m. men problemet kvarstår på C.
Provade på den andra disken och där kan jag välja att partionera från hela det utrymme som står är ledigt (400gb).

Någon som har några kloka tips?

Du behöver nog ett starkare program för detta ändamål.

Prova detta gratisprogram -> https://www.partitionwizard.com/
Citera
2017-05-18, 06:13
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addman91
Tjo! Skulle behöva lite hjälp.

Har tänkt installera Linux parallellt med windows på min laptop. Just nu ligger windows på C (ssd disk på 120gb), sen har jag även en disk på 1 tb partionerad till 2x500.
Problemet jag stöter på är att när jag med hjälp av windows egna partioneringsverktyg försöker partionera C, kan jag inte skapa en ny partion som är större än ca 10gb, detta trots att jag har 75gb ledigt.

Har provat rensa,defragmentera, optimera m.m. men problemet kvarstår på C.
Provade på den andra disken och där kan jag välja att partionera från hela det utrymme som står är ledigt (400gb).

Någon som har några kloka tips?
Starta DISKMGMT.MSC, markera din C: och välj Shrink/Krymp.
Du bör ha 10 - 20 GB av din SSD för Linux, resten till Windows.
(Tänk på att ha bra backup / plan B, ifall du råkar göra fel.)
Citera
2017-05-18, 19:45
  #168
Medlem
Installerade partionwizard och då fungerade det utmärkt! Testade använda windows egna verktyg igen efteråt men den låter mig inte krympa mer än ca 10gb. Jaja, det löste sig iaf! Tackar för hjälpen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback