Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2007-06-14, 02:01
  #37
Medlem
Vukovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajenvrak
Vad spelar det för roll...? Vad har du för nytta av den kunskapen, hoppas ingen här namedroppar hans namn. Rottis, har du ngt du vill framföra till honom så kan jag göra det åt dig annars hoppas jag vi kan låta den tråden somna. Händelsen är utgerad, vem han var el vart han jobbade är helt orelevant. Incidenten har heller inget med hans jobb att göra, han var heller ingen som jobbade särskilt mycket i dörren.

Låt oss lämna detta.
/B

Jag kan skriva att jag är en jonglerande judesuperhjälte med lasersyn, men det betyder inte att jag är det.
Citera
2007-06-14, 05:44
  #38
Medlem
bajenvraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vukovic
Du kan visst vara straffad och arbeta som ordningsvakt jävla bullishit!
De kollar bara vad de var för brott och hur länge sen det var. De har ju ingen stenhård säkerhetsbefattning som en snut eller militär direkt.

Jo de e skillnad på entrévärd och ordningsvakt, men blir du utkastad av en entrevärd ska du polisanmäla för han har typ inga befogenheter alls. Han är som du. =)

kuriosa: I Skellefteå arbetar en dörrvakt på O´learys som varit med och startat upp en nazistisk tidning, jag tror det var Blood And Honor här i Sverige. Han berättade att han har väntat i 10 år på att få ta väktarlicens men att hans bakgrund håller honom tillbaka.

Däremot ÄR han dörrvakt.

Släpp det bara smulan, personen du syftar på är inte ov o det kommer han aldrig att bli. Befogenhet o befogenhet, en ev agerar på nödvärnsrätten samt rätten om envar, han kan därflr agera o även slänga ut dig om så behövs.
Citera
2007-06-14, 16:00
  #39
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vukovic
Du kan visst vara straffad och arbeta som ordningsvakt jävla bullishit!
De kollar bara vad de var för brott och hur länge sen det var. De har ju ingen stenhård säkerhetsbefattning som en snut eller militär direkt.

Jo de e skillnad på entrévärd och ordningsvakt, men blir du utkastad av en entrevärd ska du polisanmäla för han har typ inga befogenheter alls. Han är som du. =)

kuriosa: I Skellefteå arbetar en dörrvakt på O´learys som varit med och startat upp en nazistisk tidning, jag tror det var Blood And Honor här i Sverige. Han berättade att han har väntat i 10 år på att få ta väktarlicens men att hans bakgrund håller honom tillbaka.

Däremot ÄR han dörrvakt.

Ja, nu är det ju så att jag är ordningsvakt. De kollar upp en ordningsvakt i princip lika mycket som en polis, med ett undantag som jag känner till, och det är att de kollar om vakten har betalningsanmärkningar. I alla fall om han ska arbeta för ett bev. bolag...
Jag har själv en vän som inte får gå utbildningen eftersom hon har två fortkörningar bakom sig, för 5 år sedan...

När det gäller väktare gäller inte samma krav och regler som för ordningsvakter, men är han känd för att sympatisera med nazister eller så, lär han få svårt att övertyga polisen om att han kommer att fullgöra sina uppgifter som ordningsvakt, konstigt att han får behålla sitt förordnande, verkar inte stämma med lagstiftningen. Varför han inte får bli väktare kan ju ha andra orsaker också... Det är inte polisen som hanterar dem, det är länstyrelsen. Väktare hanteras av länstyrelsen och ordningsvakter hanteras av polisen.

Dörrvakt = Entrévärd/krogvakt Ordningsvakt = Ordningsvakt.
Citera
2007-06-14, 16:05
  #40
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajenvrak
Släpp det bara smulan, personen du syftar på är inte ov o det kommer han aldrig att bli. Befogenhet o befogenhet, en ev agerar på nödvärnsrätten samt rätten om envar, han kan därflr agera o även slänga ut dig om så behövs.


Nä, det är bara polisen och ordningsvakter som får avlägsna någon från allmäna platser och offentliga tillställningar, typ konserter, sjukhus, krogar, köpcemtrum, campingar, badplatser o.dyl.

Om en entrevärd börjar ta i en person för att slänga ut denne har personen rätt att försvara sig, eftersom entrévärden begår lagbrott och angriper personen. En ordningsvakt har lagstöd för sitt agerande och begår alltså inget lagbrott och man får inte använda våld för att försvara sig, det kan bli våldsamt motstånd, eller våld mot tjänsteman.

Läs mer här: http://www.polisen.se/inter/nodeid=8...eversion=1.jsp
Citera
2007-06-14, 16:42
  #41
Medlem
bajenvraks avatar
Tack men jag är OV precis som du, även om jag inte kör så mycket längre, vi vet båda att allt går om man vill Det går att få till det mesta av det flesta, vad det jag menade, annars är det helt som du säger. Nödvärnsrätten har många gånger tolkats väldigt extensivt dock.

Finns förvisso dem som är dömda o fått/behålla sin bricka även om det är ovanligt, vet en som tom satt inne innan han vart OV(är det än... ), men detta hör till ovanligheterna.

/B
Citera
2007-06-14, 19:29
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Jag har själv en vän som inte får gå utbildningen eftersom hon har två fortkörningar bakom sig, för 5 år sedan...

Haha, nu ska du inte överdriva. Fortkörningar ställer inte till några problem vare sig man ska bli polis eller väktare/ov.

Det dom kollar är våldsbrott, grövre brottslighet, betalningsanmärkninar osv. 2 fortkörningar för 5 år sedan är INGA problem. Din vän ljuger.

Är själv väktare och har genomgått den vanliga kollen från länstyrelsen.
Citera
2008-10-21, 15:48
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vukovic
Du kan visst vara straffad och arbeta som ordningsvakt jävla bullishit!
De kollar bara vad de var för brott och hur länge sen det var. De har ju ingen stenhård säkerhetsbefattning som en snut eller militär direkt.

Jo de e skillnad på entrévärd och ordningsvakt, men blir du utkastad av en entrevärd ska du polisanmäla för han har typ inga befogenheter alls. Han är som du. =)

kuriosa: I Skellefteå arbetar en dörrvakt på O´learys som varit med och startat upp en nazistisk tidning, jag tror det var Blood And Honor här i Sverige. Han berättade att han har väntat i 10 år på att få ta väktarlicens men att hans bakgrund håller honom tillbaka.

Däremot ÄR han dörrvakt.

Lyfter en gamm tråd. Råkar hans förnamn vara Joakim?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback