• 1
  • 2
2007-04-04, 01:45
Awaiting Email Confirmation
Blir tokig snart med detta återkommande problem. Vad fasen kan det vara?

Efter nyinstallation funkar datorn aldeless utmärkt i ungefär 2-3dagar tills den tillsut krashar efter att man startat om alternetivt startar datorn dan efter. Observera att jag installerat om xp oändligt antal gånger.

Har inte gjort något spec. med datorn förutom att installerat Xp sp2. Har tom denna gång installerat med andra drivrutiner och tagit bort all onödig hårdvara.
Jag kommer till fösta laddskärmen, sedan den grafiska windows xp, sen blir det svart och så förblir det tills jag stänger av.

Det står unknown cpu type om det har någon betydelse, har gjort det sedan jag bytte moderkort, dock är det samma problem som innan, att den krashar i uppstart.

Kan xp installationen ha någon betydelse pga skivan?

Har bytt ut följande:
moderkort
hårddisk
ram-minne
cpu fläkt
dvd-spelare

Kvar att byta ut:
grafikkort
cpu
nät agg
Citera
2007-04-04, 11:29
Medlem
pirates avatar
Har du sett till att CPU:n är kompatibel med moderkortet ??
Man kan inte köra vilken cpu som helst.
Vad har du för moderkort ?
Citera
2007-04-04, 12:26
MSI k7t turbo 2, socket a.

Kan även tillägga att jag haft samma problem med mitt tidigare moderkort och har nu tagit processorn till detta moderkort istället. Eftersom det funkat tidigare och även med detta moderkort antar jag att de är kompatibla, eller?
Citera
2007-04-04, 18:52
Medlem
Sick_Boys avatar
Same, same

Har samma problem, kommer till XP:s laddningsbild sen blir det svart.

Allt fungerar tills man installerar SP2, då blir det nåt fel som gör att XP inte vill starta.

Enda sättet att få igång XP är att starta med senaste fungerande konfiguration.

Nån som har en lösning?
Citera
2007-04-04, 20:34
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garm_66
MSI k7t turbo 2, socket a.

Kan även tillägga att jag haft samma problem med mitt tidigare moderkort och har nu tagit processorn till detta moderkort istället. Eftersom det funkat tidigare och även med detta moderkort antar jag att de är kompatibla, eller?

Vad har du för processor ??
kollade lite på moderkortet och den säger sig stödja AMD Duron, AMD Athlon
Citera
2007-04-04, 21:26
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Vad har du för processor ??
kollade lite på moderkortet och den säger sig stödja AMD Duron, AMD Athlon
processorn är en amd sempron.
Citera
2007-04-04, 22:04
Medlem
pirates avatar
Citat:
processorn är en amd sempron.

Det är nog därför det inte funkar för dom är inte kompatibla, nu är jag inte 100% säker men på de flesta sidorna om man söker på google så säger dom att det är bara AMD Duron, AMD Athlon.
För sempron så behöver du en AM2 till moderkort
Citera
2007-04-04, 22:23
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Det är nog därför det inte funkar för dom är inte kompatibla, nu är jag inte 100% säker men på de flesta sidorna om man söker på google så säger dom att det är bara AMD Duron, AMD Athlon.
För sempron så behöver du en AM2 till moderkort

men jag är nästan säker på att det satt en amd sempron processor i detta kort innan. Det konstiga är ju att det är exakt samma fel som när jag hade samma processor i ett annat moderkort. Men har bytt ut alla delar nu.

Ahhh blir tokig.
Citera
2007-04-04, 22:49
Medlem
pirates avatar
Citat:
men jag är nästan säker på att det satt en amd sempron processor i detta kort innan. Det konstiga är ju att det är exakt samma fel som när jag hade samma processor i ett annat moderkort. Men har bytt ut alla delar nu.

Ahhh blir tokig.

Du förstår att du kan inte sätta vilken processor som helst på ett moderkort, var det gamla moderkortet kompatibelt med den processorn då ?
Citera
2007-04-04, 23:07
hm, tog förgivet att det var så men när jag kollar så står inte sempron med.
Jävligt mysko, körde med den uppsättningen felfritt i ett år.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118267
Citera
2007-04-05, 16:41
hm jag blir förvirrad. Någon som kan bekräfte att jag kört med helt fel processor eller om jag gjort rätt?
Citera
2007-04-05, 18:54
Nu har jag tagit reda på att den gamla processorn var en athlon vilkt betyder att jag har fel processor i nu. Men konstigt att det har funkat innan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in