2007-04-02, 19:27
Medlem
Perriss avatar
God kväll!

Jag vore ytterst tacksam ifall någon skulle kunna komma med någon tips. Det började med att windows inte gick att starta, en blåskärm blinkade bara till med felmeddelandet "unmountable boot volume" (går inte att starta felsäkert läge heller tyvärr) därefter startar datorn om och samma självplågande procedur upprepas. Jag bootade då via installationsskivan och kollade chkdsk, den bläddrade igenom och sa att den reparerade saker men att den nu skulle funka. Gick även in på hårddisken och det var inga problem med att se mina filer. Efter det så har jag valt tillbaka till att boota från C: men samma irriterande problem är kvar. Windows startar icke.

Måste jag ominstallera windows och radera hela skiten nu, jag vill ju såklart inte förlora informationen där, eller kan jag prova nåt annat först i en sista desperat handling?

MVH
/Perris
Citera
2007-04-02, 19:31
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
God kväll!

Jag vore ytterst tacksam ifall någon skulle kunna komma med någon tips. Det började med att windows inte gick att starta, en blåskärm blinkade bara till med felmeddelandet "unmountable boot volume" (går inte att starta felsäkert läge heller tyvärr) därefter startar datorn om och samma självplågande procedur upprepas. Jag bootade då via installationsskivan och kollade chkdsk, den bläddrade igenom och sa att den reparerade saker men att den nu skulle funka. Gick även in på hårddisken och det var inga problem med att se mina filer. Efter det så har jag valt tillbaka till att boota från C: men samma irriterande problem är kvar. Windows startar icke.

Måste jag ominstallera windows och radera hela skiten nu, jag vill ju såklart inte förlora informationen där, eller kan jag prova nåt annat först i en sista desperat handling?

MVH
/Perris
Börja med att kolla om disken syns i BIOS. Gör den det så fungerar troligen diskcontrollern.

Prova sedan att boota på Windowsskivan, och välja installation. Sedan när partitionerna syns så väljer du istället att reparera windowsinstallationen. Har du disketter/sviva med drivare till hårdiskcontrollern så behöver du den också.
När sedan reparationen är körd så ska det fungera, och din information och program finns kvar.

Hjälper inte detta så är det troligen något hårdvarufel.
Citera
2007-04-02, 19:59
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Börja med att kolla om disken syns i BIOS. Gör den det så fungerar troligen diskcontrollern.

Prova sedan att boota på Windowsskivan, och välja installation. Sedan när partitionerna syns så väljer du istället att reparera windowsinstallationen. Har du disketter/sviva med drivare till hårdiskcontrollern så behöver du den också.
När sedan reparationen är körd så ska det fungera, och din information och program finns kvar.

Hjälper inte detta så är det troligen något hårdvarufel.
Ujujuj! Det var då sannerligen snabb hjälp, stort tack för uppmärksamheten!

Jag gjorde nu som du skrev, problemet är bara att det inte går att välja reparera när man ser partitionerna. Vilket väl kanske kan förklaras av att det inte är samma windowsskiva jag har som det som är installerat blev installerat ifrån? (Och där kände jag att nu börjar min tuffa fasad av att jag minsann är en riktigt finurlig haxxor, med dammiga ram-minnen på billyhyllan och trance-dancen studsande i rummet, krasas sönder. Men jag lär mig! :-)

EDIT: Glömde i min iver, ja, disken syns i bios.

/Perris
Citera
2007-04-02, 22:13
Medlem
Acid1911s avatar
Vilket "roligt" samanträffande, har precis samma fel.
Om Jag har helt fel så är det antingen hårdvarufel eller skadat filsystem.
Jag har inte fixat mitt än, men jag hade tänkt att byta IDE sladden till min HDD(min är väldigt gammal, tror inte du behöver göra detta.)
Men har du nåt viktigt på datorn så rekomenderar jag att du antingen stoppar in hårddisken i en annan dator och kopierar över allt viktigt, eller göra som jag gör just nu, stoppa in en linux live skiva och bränna ut allt viktigt alt, lägga över på ett usb-minne och sedan formatera och installera om från grunden.

Hoppas det hjälper lite iallafall.
Citera
2007-04-02, 23:10
Medlem
zziggs avatar
Testa chkdsk /r från rep-konsollen. Den får ni fram om ni bootar från cd:n
Det har hjälpt mig flera gånger just på det felet.
Citera
2007-04-03, 19:30
Medlem
Perriss avatar
Tack för era svar, det värmer!

Provade att byta IDE-kabel, int fan ville dumburken ändå. Så nu jävlar spottar jag i nävarna, trycker upp en prilla under läppen och formaterar hela skiten. Vi får se om djävulskapet kroknar sen och behagar spraka igång, annars är det tamigtusan inte långt till nästa grovsopmämtning här i grannskapet.

Tjing!

/perris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in