• 4
  • 5
2010-08-31, 20:52
Medlem
BandieraRossas avatar
SD är starkt emot ett turkiskt medlemskap, och det förvånar knappast heller. Finns det några andra partier?
Citera
2010-09-01, 20:14
Moderator
vfs avatar
P&U--->EU/Mod
Citera
2010-09-01, 23:55
Bannlyst
ND är emot EU helt och hållet.
Citera
2016-08-16, 02:17
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Den här tråden är ju högintressant igen.

Jag har aldrig hört en privatperson tycka det är en bra idé att Turkiet ska få vara med i EU.
Vilka svenska partier är för/mot detta?
Citera
2016-08-16, 04:45
Medlem
Samtliga partier är emot dagens Turkiet i EU. För att Turkiet skall kunna komma ifråga måste de anpassa sin lagstiftning till EU:s krav och just nu är de raskt på väg åt andra hållet.

Ett Turkiet som kvalificerade sig för ett medlemsskap i EU vore ett mycket bättre Turkiet än det vi ser idag. Turkietfrågan borde alltså vara irrelevant för ditt val till EU-parlamentet. Så länge Erdogan går islamismens väg är dörren till EU stängd.
Citera
2016-08-16, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Samtliga partier är emot dagens Turkiet i EU. För att Turkiet skall kunna komma ifråga måste de anpassa sin lagstiftning till EU:s krav och just nu är de raskt på väg åt andra hållet.

Ett Turkiet som kvalificerade sig för ett medlemsskap i EU vore ett mycket bättre Turkiet än det vi ser idag. Turkietfrågan borde alltså vara irrelevant för ditt val till EU-parlamentet. Så länge Erdogan går islamismens väg är dörren till EU stängd.

Hur vet du att samtliga partier är överens nu? Såvitt jag sett har bara socialdemokraterna uttalat sig i den riktningen. Givetvis har sverigedemokraterna en skeptiskt inställning sen tidigare. I övrigt har jag inte sett något annat parti har ändrat sin ståndspunkt med tanke på den negativa händelseutvecklingen i Turkiet.
Citera
2016-08-16, 10:46
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Hur vet du att samtliga partier är överens nu? Såvitt jag sett har bara socialdemokraterna uttalat sig i den riktningen. Givetvis har sverigedemokraterna en skeptiskt inställning sen tidigare. I övrigt har jag inte sett något annat parti har ändrat sin ståndspunkt med tanke på den negativa händelseutvecklingen i Turkiet.

Jag instämmer. Jag har inte sett några partier säga ifrån ordentligt.
Citera
2016-08-16, 12:50
Medlem
Citat:
Jag vet det av den enkla anledningen jag skrev ovan. Det finns ingen anledning att ändra någon ståndpunkt. Läs det du svarar på, tack!

Att (sd) är emot Turkiet i EU är inte så konstigt: De är emot EU och de är emot muslimer i största allmänhet.
Citera
2016-08-16, 18:14
Medlem
Själv bryr jag mig inte om ifall det är ett muslimskt land eller inte. Men jag räknar inte Turkiet till Europa överhuvudtaget och det finns tusen andra brister som också diskvalificerar Turkiet som EU-medlem.

Vi får tänka på att om Turkiet går med i EU så blir det ytterligare ett land som kommer att leva loppan på lånade pengar och bli en stor bidragstagare inom EU.

Det är ganska långt ifrån vad EU behöver nu.

Jag förväntar mig inte att sjuklövern ska förstå det utan räknar kallt med att de glatt fortsätter sin kampanj för att få med Turkiet i EU-samarbetet.
Citera
2016-08-18, 16:40
Medlem
FreeWorldNows avatar
Citat:
Själv bryr jag mig inte om ifall det är ett muslimskt land eller inte. Men jag räknar inte Turkiet till Europa överhuvudtaget och det finns tusen andra brister som också diskvalificerar Turkiet som EU-medlem.

Vi får tänka på att om Turkiet går med i EU så blir det ytterligare ett land som kommer att leva loppan på lånade pengar och bli en stor bidragstagare inom EU.

Det är ganska långt ifrån vad EU behöver nu.

Jag förväntar mig inte att sjuklövern ska förstå det utan räknar kallt med att de glatt fortsätter sin kampanj för att få med Turkiet i EU-samarbetet.

Sant, men å andra sidan så är det också ett sätt att garantera att Turkiet är på vår sida vid eventuell framtida storkonflikt som skulle kunna komma vid nästa finanskrasch. Vi vill ju inte ha ett så mäktigt land som Turkiet på Rysslands sida. Helst vill vi ha även Ryssland på vår sida om möjligt. Men verkligen inte båda emot oss.
Citera
2016-08-23, 16:28
Medlem
Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet är klart emot Turkiet som medlem i EU. Vad gäller övriga partier beror det väl på deras hållning rent allmänt vad gäller utvidgning. Det känns snarare som man har hört enskilda politiker tala sig varma om Turkiet (Carl Bildt).
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in