Flashback bygger pepparkakshus!
2007-04-02, 12:03
Medlem
Har försökt att sätta 2 russinjäster (2 olika tillfällen) Efter följande recept:
500g vatten
250g russin
125g socker
50g honung
Händer ingenting. Har dem i ett rum som håller 23-24 grader. Varmare har jag inte. Skakar den varje dag. Inte en bubbla. Vad kan felet vara.

Tacksam för alla svar.
Citera
2007-04-02, 12:07
Medlem
Requiems avatar
Har du värmt vattnet du tillsätter? Det bör vara över 30grader så sockret löser sig ordentligt. Sedan kan du låta burken stå ovanpå spiskåpan eller vid spiskanten så borde det öka värmen något under jäsningstiden.

Hmm, det borde verkligen sätta fart, kan det vara något konserveringsmedel tillsatt russinen som skulle kunna hindra jäsningsprocessen?
Citera
2007-04-02, 12:24
Medlem
dePauls avatar
Det kan bero på ett antal fel.

1. Som Requiem säger, pastöriserade russin eller på annat sätt behandlade kan stoppa jäsningen.

2. För låg rumsvärme.

3. För låg värme på vattnet i början. Det skall hålla mellan 30-35 grader.

4. Burken bör vara hermetiskt tillsluten så att det inte uppstår vildjäsning eller mögel.

5. Burken skall skakas så att allt blandar sig på reguljär basis.

I någon av dessa stegen har du gjort ett misstag. Kontrollera detta och försök igen. Det är också lättare att "få till det" om du dubblar mängden på ingredienserna eller till och med tripplar. Om du har för låg temperatur i rummet så placera burken i avstängd ugn. Den värmen som uppkommer i samband med matlagning på spisplattorna är tillräcklig för att höja temperaturen. Ett annat sätt är att placera burken i ett solfönster.

~Paul~
Citera
2007-04-02, 12:49
Medlem
Vattnet värmer jag till 35 grader. Jag har testat med Sun Maid och Eldorados. Vet inte om dem har behandlat dem. Har jästen i en glasburk med lock. Följer alla "regler". Det står att man kan ha dem i ugnen men den används ganska flitigt och att taa ut och in den där verkar knepigt. Rummet där den står nu håller en högre medelvärme än i köket. Jag menar spisen är ju avstängd ganska långa stunder. T ex under natten.
Citera
2007-04-02, 13:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders J
1. har testat med Sun Maid och Eldorados. Vet inte om dem har behandlat dem.

2. Har jästen i en glasburk med lock.

3. Följer alla "regler".

4. Jag menar spisen är ju avstängd ganska långa stunder. T ex under natten.
1. Ja, dessa är behandlade med diverse kemikalier. Du skall ha kaliforniska ekologiska russin.

2. Det skall vara helt tätt!

3. Kan du inte ha gjort eftersom jäsningen uteblir.

4. Spelar ingen roll. Värmen brukar hålla i sig ganska länge, dvs ända tills du lagar mat nästa gång. Det borde funka.

~Paul~
Citera
2007-04-02, 13:11
Medlem
Seamus Costellos avatar
Vad ska det bli av det hela? Nåt slags dessertvin eller? Ja, jag är off topic men jag blev nyfiken...
Citera
2007-04-02, 13:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Vad ska det bli av det hela? Nåt slags dessertvin eller? Ja, jag är off topic men jag blev nyfiken...
Bröd

~Paul~
Citera
2007-04-02, 13:53
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Bröd

~Paul~
Haha, ja, jag är ohjälpligt fast i vinträsket! Tyckte inte det verkade bli nåt vidare gott att dricka...
Citera
2007-04-02, 15:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Haha, ja, jag är ohjälpligt fast i vinträsket! Tyckte inte det verkade bli nåt vidare gott att dricka...
Nej, det skulle nog vara lite för trögflytande

~Paul~
Citera
2007-04-02, 19:38
Medlem
Grårävs avatar
Kul med en leavintråd!
Jag startade ju en liknande tråd då jag fick problem med jäsningen.

Min leavin lyckades bra; samma recept som trådskaparen.
Hav tålamod, är alt jag kan säga.
Låt burken stå tills det bubblar - det kommer det att göra tids nog.
Håll inte på att öppna burken i tid och otid, odh framförallt - var noga med hygienen när du ska starta natursurdegar!
En ordentlig rengjord hermetiskt tillsluten burk och rena händer, inget slabbande.

Lukta på jästen när den kommit igång - den ska lukta frisk jäst, inte surt och unket. Då är allt som det ska.
Sila bort russinen och behåll vätskan, som fortsätter att vara aktiv i flera månader.

Passa bara så att glasburken i fall du använder s¨ådan inte exploderar i kylen. Lätta på trycket emellanåt.
Citera
2007-04-02, 20:05
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Brukar gå snabbare om man drar ner på sockret lite. För mycket socker = otrevlig miljö för jästen.
I vin/mjöd/cider bryggande brukar man råda folk att inte gå över 100 öchle för jästen har svårt i så mycket socker.
Enligt lite snabb huvudräkning blir det strax över 100 med 150g socker till 500g vatten + allt socker som finns i russinen.
Har du lust så gör en till satts men med bara halva mängden socker och honung och ställ den brevid den andra burken, så får vi se vilken som det blir liv i först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in