Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-22, 03:57
  #169
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Esteco:

Citat:
"Behandla alla du möter som begåvade och du kommer att bli besviken väldigt ofta. Behandla alla du möter som idioter och du kommer att förolämpa varenda en".

Den var faktiskt riktigt bra.
Citera
2012-09-14, 10:23
  #170
Medlem
Ovcharkas avatar
Lyfter en två år gammal tråd, men bara för att jag hade tänkt starta en likadan själv (om än en något mer kortfattad sådan...). Så jag delar med mig av mina åsikter i ämnet!

Kärnfrågan: Ska alla (som fyllt 18) få rösta? Svar: Nej! Jag kan lova att om man höjde åldern för rösträtt till låt säga 23, så hade stödet för högern (och förmodligen för SD också, vilka jag dock absolut inte räknar som ett högerparti) ökat markant.

Varför? För att folk blir vettigare med åren. Jag säger inte att de blir smarta - bara att de blir vettigare. Jag skulle vilja veta vad 18-19-åringar som går och röstar första gången röstar på. Min gissning? MP, V eller S (Någon som har fakta?).

Varför? För att unga människor är korkade, naiva och, framför allt, totalt jävla ointresserade av politik. Min erfarenhet är att de tänker ungefär såhär:

18-19 som röstar på MP: Jag tycker om naturen och så och tycker man ska ta hand om den!
18-19 som röstar på S: De ser till att alla har de bra. Inte som M som tar från de fattiga och ger till de rika och gör att sjuka måste jobba.
18-19 som röstar på V: Anarkism! Palestinaschal! "Reclaim the streets"! Graffiti!

M.a.o. har de inte satt sig in i vad partierna står för för fem öre. Vad vill jag? Att man höjer rösträttåldern till 23. Att man förbjuder utlandsfödda att rösta. Att man förbjuder kriminellt belastade (oklart hur tungt belastade) att rösta.

Finns säkert fler man kan exkludera från gänget som skall få rösta. Efterblivna t.ex, får de rösta? Får någon med Downs syndrom rösta? Om de får det så borde de inte få det.

Nu har jag fått skriva av mig, och samtidigt lyft en viktig fråga.
Slutord: Alla ska inte ha rösträtt.
Citera
2012-09-14, 12:11
  #171
Moderator
Strix m/94s avatar
Jag har egentligen bara en önskan om inskränkning i rösträtten, och det är att jag anser det var fel när omyndighetsförklaringen togs bort. Den som av staten inte kan anses ha förtroende att hantera sina egna pengar, den skall inte anses ha förtroende att vara med och besluta om mina.
Omyndighetsförklaringen måste återinföras för de personer som uppenbart inte har grundläggande kapacitet, och då skall man heller inte ha rösträtt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Omyndigf%C3%B6rklaring
Citera
2012-09-14, 13:10
  #172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Lyfter en två år gammal tråd, men bara för att jag hade tänkt starta en likadan själv (om än en något mer kortfattad sådan...). Så jag delar med mig av mina åsikter i ämnet!

Kärnfrågan: Ska alla (som fyllt 18) få rösta? Svar: Nej! Jag kan lova att om man höjde åldern för rösträtt till låt säga 23, så hade stödet för högern (och förmodligen för SD också, vilka jag dock absolut inte räknar som ett högerparti) ökat markant.

Varför? För att folk blir vettigare med åren. Jag säger inte att de blir smarta - bara att de blir vettigare. Jag skulle vilja veta vad 18-19-åringar som går och röstar första gången röstar på. Min gissning? MP, V eller S (Någon som har fakta?).

Varför? För att unga människor är korkade, naiva och, framför allt, totalt jävla ointresserade av politik. Min erfarenhet är att de tänker ungefär såhär:

18-19 som röstar på MP: Jag tycker om naturen och så och tycker man ska ta hand om den!
18-19 som röstar på S: De ser till att alla har de bra. Inte som M som tar från de fattiga och ger till de rika och gör att sjuka måste jobba.
18-19 som röstar på V: Anarkism! Palestinaschal! "Reclaim the streets"! Graffiti!

M.a.o. har de inte satt sig in i vad partierna står för för fem öre. Vad vill jag? Att man höjer rösträttåldern till 23. Att man förbjuder utlandsfödda att rösta. Att man förbjuder kriminellt belastade (oklart hur tungt belastade) att rösta.

Finns säkert fler man kan exkludera från gänget som skall få rösta. Efterblivna t.ex, får de rösta? Får någon med Downs syndrom rösta? Om de får det så borde de inte få det.

Nu har jag fått skriva av mig, och samtidigt lyft en viktig fråga.
Slutord: Alla ska inte ha rösträtt.

Antagande byggt helt på dina egna fördomar.

Jag själv och de flesta jag känner är precis tvärtom, väldigt mycket mer höger i yngre år.
Många var SD och NS och många var snudd på nyliberala med att staten ska inte lägga sig i utan var och en ska få göra som man vill.

Nu är jag och de flesta jag känner mer åt vänster. Jag tror samhället vinner på att hjälpa och stötta de svaga och på att hjälpa folk tillbaka istället för att tvinga dom med piskan.
Jag tror på förebyggande insatser före hårda straff etc.
Jag tror att för att få ett välmående samhälle så kan man inte stenhårt bara se till ekonomiska intressen utan hitta en balans emellan människors välbefinnande och ekonomiska intressen.

Höjd rösträttsålder skulle förmodligen inte gynna SD, Unga lågutbildade män är väl fortfarande dom som röstar mest på dom?
Citera
2012-09-14, 20:47
  #173
Medlem
Varför nöja sig med 23? Allt tyder på att man blir mer och mer kunnig om politik långt upp i åren. Varför inte en 40-årsgräns? Kunskapsnivån hos den genomsnittlige väljaren skulle öka dramatiskt om man förbjöd alla under 40 att rösta. Om det nu är det som ska avgöra om man får rösta eller ej.
Citera
2012-09-18, 19:18
  #174
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
AML78 Antagande byggt helt på dina egna fördomar.

Jag själv och de flesta jag känner är precis tvärtom, väldigt mycket mer höger i yngre år.
Många var SD och NS och många var snudd på nyliberala med att staten ska inte lägga sig i utan var och en ska få göra som man vill.

Är väl om något fördommar att anse Sd och i ännu högre grad Nd vara höger

Citat:
Höjd rösträttsålder skulle förmodligen inte gynna SD, Unga lågutbildade män är väl fortfarande dom som röstar mest på dom?

Nej det är vi gamla medelklassgubbar som är Sd:s kärnväljare.
Citera
2014-08-31, 17:35
  #175
Medlem
Intrycks avatar
Så var det dags igen.

Gruppen kvinnor har en tendens att vara mer berörda av person och känslor än vad de är intresserade av sakfrågor och tungt ansvarstagande utanför hemmet.

Vilket resulterar i att de navigerar efter vilka människor (politiker/andra väljare) de förknippar med en viss politik, och inte efter sakfrågor. Och upprepar/share-ar/retweetar tomma ord som känns på ett visst sätt. För att inte tala om tendensen att befästa det som majoriteten tycker för att majoriteten tycker det.

(FI:s väljarstöd är en skam. SD:s väljare röstar sannerligen SD delvis för att de är trötta på PK-folk. Men det främsta skälet är en sakfråga - vilken även råkar vara den viktigaste enskilda frågan för Sveriges framtid, det vill säga vilka typer av etniska folkgrupper landet ska bestå av. I FI:s fall handlar det väldigt mycket om en allmänt kvinnlig reaktion på ett samhälle som upplevs för manligt anpassat och väldigt lite om sakfrågor som... ja, vilka är FI:s sakfrågor? Att män och kvinnor ska tjäna lika mycket? Hur många FI-väljare kan, mer detaljerat, svara på om det syftar på lika lön för lika arbete eller på en planekonomisk omfördelning från manliga branscher till kvinnliga branscher? Redan där skulle det kunna ta stopp.)

Att (alltför) många män även beter sig så här, är ytterligare en anledning att införa omfattande begränsningar i rösträtten. Vad som helst är bättre än dagens situation. Ett valresultat ska resultera i en översikt av vad fritänkande individer verkligen tycker. Inte en översikt av vilket socialt positionerande som har föregått valresultatet. Det är motsatsen till demokratins andemening.

Om man inte har ett religiöst fundamentalistiskt sätt att se på allmän rösträtt, vilket man inte borde ha, så kan man avskaffa den. Men partier skulle kunna jobba för att återinföra den.

Vilket förresten för tankarna till att det - nu - borde finnas ett parti som jobbar för att begränsa den.
Citera
2014-08-31, 19:09
  #176
Medlem
Grattis till insikten att högern är stenkorkad, det har vi andra känt till ett bra tag!
Citera
2017-03-20, 11:13
  #177
Medlem
Jag vill vända på slagordningen; politikerna är idioter.

Patrik Engellau:

PERSONLIGHETER TILL POLITIKEN

Citat:
Om man frågat Platon hade svaret varit alldeles tydligt. Stater bör ledas av de främsta begåvningarna, sa Platon, dem han kallade filosoferna.

Veterligen har ingen stat följt Platons råd, men det hindrar inte att två frågor i ärendet lämpligen bör ställas: för det första om lämpliga personliga egenskaper för politiker och, för det andra, hur människor med sådana egenskaper ska lockas till politiska uppdrag.

Citat:
Här kommer min sorgliga observation och slutsats: den typ av erfarna, förnuftiga, handlingskraftiga ledartyper vi skulle behöva i våra politiska församlingar är just den typ av personer som systemet ratar eftersom de inte suktar tillräckligt efter politiska utnämningar och inte är särskilt lydiga. Liksom Anne-Marie tröttnar de på att sitta i riksdagen som i stället anrikas på fogliga och av världen utanför politiken oerfarna lönemaximerare.

https://detgodasamhallet.com/2017/03...ken/#more-6607

Det förordas personval. Kanske ingen automatisk formel för succé, utan hänger på om det finns ett folkligt förnuft och ett debattklimat som tillåter mer än bara oneliners och kommersiellt befrämjad pajkastning. Den gamla, alltjämt rådande, manglingen genom partimaskinen, genom ett mer eller mindre livslångt knådande och fogande som yrkespolitiker är hur som helst ingen succé. Klonade broilers, automater, fisk i stimmet till slemmiga politiker.
Citera
2017-03-20, 20:18
  #178
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag vill vända på slagordningen; politikerna är idioter.

Patrik Engellau:

PERSONLIGHETER TILL POLITIKEN





https://detgodasamhallet.com/2017/03...ken/#more-6607

Det förordas personval. Kanske ingen automatisk formel för succé, utan hänger på om det finns ett folkligt förnuft och ett debattklimat som tillåter mer än bara oneliners och kommersiellt befrämjad pajkastning. Den gamla, alltjämt rådande, manglingen genom partimaskinen, genom ett mer eller mindre livslångt knådande och fogande som yrkespolitiker är hur som helst ingen succé. Klonade broilers, automater, fisk i stimmet till slemmiga politiker.
Eller så reducerar man statens inflytande över medborgarnas pengar och att fler frågor hanteras via beslutande folkomröstningar.
Problemen försvinner inte men reduceras.
Citera
2017-03-22, 22:31
  #179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Eller så reducerar man statens inflytande över medborgarnas pengar och att fler frågor hanteras via beslutande folkomröstningar.
Problemen försvinner inte men reduceras.
Gärna för mig. Höga skatter är ett förtryck. Med dåligt välfärdsutbyte och ett smörgåsbord för invällande gökungar sliter det även samhällskontraktet itu.

---

Jan Tullberg verkar vara inne på samma spår som Patrik Engellau (som jag citerade i förrgår), åtminstone vad det gäller de personliga bristerna som utmärker flertalet politiker:

Landet där ingen tar ansvar

Citat:
Ett återkommande självmål är att politiken saknar robusthet. När politikerna säljer in en reform tonas sannolikheter för missbruk och negativa bieffekter ner med största möjliga tystnad. Att skolval kan leda till betygsinflation finns inte med i Alliansens presentation och kanske inte heller i deras analys. Att entreprenörskap kan leda till assistansbedrägerier, hemtjänsthärvor och geschäft med både arbetskraftsintyg och flyktingsmuggling blev en överraskning. Lika lite kunde socialdemokrater tänka sig missbruk av sjukskrivning och förtidspensionering. I en positiv människosyn finns inte att människor sjukskriver sig fast de inte är sjuka. Politikerna behåller sin positiva människosyn och överlåter åt myndigheterna att sköta tillämpningen.

Citat:
De propagandistiska fördelarna blir helt dominerande och nackdelar förnekas tills de inte längre går att förneka. Då vidtas minimala justeringar som endast löser problemen med de mest stötande avarterna.

Citat:
Politiker avsätts inte för dåliga politiska beslut. Toppen ryker vid dåliga riksdagsval, inte på grund av katastrofala beslut för landet. Nedanför toppen ryker personer som inte helhjärtat stöder ledningens ofta bristfälliga förslag. Partikadern är ingen tankesmedja utan en applåderande publik. Väljarna hoppas de väljer individer som kan styra landet, men de får personer som sållats fram enligt kriterier som ofta ger ett negativt urval.

http://www.friatider.se/landet-d-r-ingen-tar-ansvar
Citera
2017-04-01, 14:39
  #180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Eller så reducerar man statens inflytande över medborgarnas pengar och att fler frågor hanteras via beslutande folkomröstningar.
Problemen försvinner inte men reduceras.
Här är mer filosofering av Patrik Engellau, som berör det här med pengarna, beskattningen och makthavandet:

FÖRVIRRINGEN ÄR SYFTET

Citat:
När jag frågar folk vad som är meningen och logiken med PK-ismen blir de ställda. De kan inte förstå vad någon kan ha för intresse av befängda teorier om genus och identiteter och att det inte finns någon sanning och att språket bara är en social konstruktion så att envar egentligen kan prata och stava och bygga meningar precis som han själv vill.

Citat:
Syftet är just att göra tillvaron obegriplig för dem som använder sin hjärna för att skapa nyttiga och användbara tänkesätt som gör livet enklare och produktionen effektivare. Dessa samhällsklasser – nationens egentliga ryggrad – slits hela tiden mellan å ena sidan det sunda förnuft de behöver för att klara produktionen, familjen och hela sitt uppehälle och, å den andra, de förvridna och sanslösa teorier som påbjuds av politikerväldet samt dess intellektuella stödtrupper.

Det leder såklart till att den medelklass som försörjer sig själv och andra blir osäker och förvirrad. Just denna effekt är politikerväldets syfte, ty den som tvivlar över tingens ordning gör mindre motstånd när makten kommer och hämtar pengarna och rent allmänt förevisar sin härlighet.

https://detgodasamhallet.com/2017/04...tet/#more-6744

Eller förvirringen är medlet snarare än syftet, för att försvaga den svenske statsindividualisten som gjort sig beroende av en välmenande statsapparat. Nu sviktar politikerklassen i uppsåt och förmåga, bryter ensidigt samhällskontraktet men gör fortfarande anspråk på beskattningsrätten och styresmandatet. Bort med dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback