Citat:
Ursprungligen postat av Blackaciddevil
Slint: Kör inte tex alla journalistfotografer med digitalt. Det är väll nästan bara konstfotografer som kör med film. Eller har jag fel?
Hisper: Okej, men det är vad man skulle kunna säga är seriösare lab? Inte "Bengan's snabbfoto" eller nått, iofs så är väll det inte ett riktigt lab heller? För jag lämnade in (rulle) på ett nått sånt ställe och fick bilderna utskrivna verkar det som. Dom är rätt grumliga och det är fult färgbrus-liknande på dom i vissa upplysta skuggpartier. Fast det kanske det blir med vanlig framkallning oxå?
Det beror ju helt på vad fotografen gillar att hålla på med. Han jag brukar jobba åt då och då jobbar med reklam, tidningar och egna konstprojekt, han blandar ganska friskt mellan digitalt och analogt. Nu för tiden vill de flesta ha ett jobb skickat till sig digitalt, så när det gäller jobb åt andra brukar han köra digitalt, och sen kör han analogt ibland om det är några sköna grejer som han gärna vill ha analogt. Men det är väl olika för olika fotografer. Allt är väl en fråga om preferenser och kostnad och tid.
Du får printade bilder som ser ut som vilken "analog" bild som helst, men det är klart att du kanske då ska vända dig till "proffslabb" istället för bengans snabbfoto.