Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-03-28, 16:05
Medlem
Burtons avatar
Har egentligen bestämmt mig för att läsa Medie och Kommunikationsvetenskap med internationell inriktning på Örebro universitet.
Men jag vet inte om jag börjat ångra mig. Saken är den att jag vill plugga i örebro av en rad anledningar så det är redan bestämt.

Frågan är bara om jag kanske ska läsa nånting annat. Gick Natur på gymnasiet och har behörighet för allt utom Matte E-krävande program.
Skrev 1,8 på Högskoleprovet så det räknar jag med att komma in på de flesta program med.

Kan ni ge några tips eller förslag på vad man ska läsa på Örebro universitet (oru.se)

Har funderat på:
Medie och kommunikationsvetenskap internationell inriktning
Designingenjör
Tekonom
Civilekonom
Ljudingenjör
Kultur och Språk

Så snälla hjälp mig, kom med förslag och påpekanden. Är inte rädd för att plugga men vill gärna ha jobb efteråt
Citera
2007-03-28, 19:39
Medlem
I_O_Us avatar
Om du har så bra betyg och högt HP-resultat ska du väl inte satsa på nåt så flummigt som Media & Kommunikationskunskap? Var vill du komma med den utbildningen?
Citera
2007-03-28, 20:10
Medlem
Burtons avatar
Vet inte riktigt, Medie och kommunikation känns ju iaf relativt roligt att läsa. Jag är väll mer en humanist än naturvetare men intresserad av teknik i allmänhet. Designingenjör känns som om arbetsmarknade kan vara rätt liten. Tekonom och Civilekonom verkar det ju som marknaden börjar bli någorlunda mättad.
Ljudingenjör känns inte heller som nån större framtid.
Då känns som Medie och kommunikation + typ nån ekonomi/juridik kurs som ett roligare och bättre alternativ?
Citera
2007-03-28, 20:43
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burton
Vet inte riktigt, Medie och kommunikation känns ju iaf relativt roligt att läsa. Jag är väll mer en humanist än naturvetare men intresserad av teknik i allmänhet. Designingenjör känns som om arbetsmarknade kan vara rätt liten. Tekonom och Civilekonom verkar det ju som marknaden börjar bli någorlunda mättad.
Då känns som Medie och kommunikation + typ nån ekonomi/juridik kurs som ett roligare och bättre alternativ?

Media och Kommunikation leder till en ganska trasslig arbetsmarknad. Läs Systemvetenskapliga programmet istället så för du får du jobb efteråt.

Tekonomprogrammet suger...
Citera
2007-03-29, 11:06
Medlem
Citat:
Juristprogrammet?
Citera
2007-03-29, 11:37
Medlem
Burtons avatar
hmm Jurist har jag funderat på men njae, jag känner verkligen inte för det. Tror inte det är mitt gebit.

Men systemvetenskap låter ju rätt kul, men hur fan går det om man har noll och ingen erfarnhet av programmering?
Citera
2007-03-29, 13:14
Medlem
Varför ska du plugga i Örebro? Med 1,8 på HP kan du kommma in på de flesta program på bra universitet.
Citera
2007-03-29, 14:40
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
hmm Jurist har jag funderat på men njae, jag känner verkligen inte för det. Tror inte det är mitt gebit.

Men systemvetenskap låter ju rätt kul, men hur fan går det om man har noll och ingen erfarnhet av programmering?

Du behöver inte kunna ett jota, min flickvän läste programmet utan att kunna riktig fingersättning. (kan tilläggas att du inte heller lär dig någon programmering värd att nämnas)
Citera
2007-03-29, 18:35
Medlem
överjagets avatar
misstänker att om du börjar plugga systemvetenskap i höst kommer du ta examen mitt i en lågkonjunktur
Citera
2007-03-29, 18:52
Medlem
Burtons avatar
Örebro blir det eftersom det är nära hem och verkar va en okej stad. Sthlm/Uppsala/Lund går bort direkt, enda jag skulle kunna tänkt mig är Göteborg men enligt mig så finns det inga roliga utbildningar där. och så ska tjejen plugga i Örebro, en anledning så god som någon.

Det där med att det är lågkonjunktur är ju tillämpbart på vilken utbildning som helst. Vilket innebär att jag inte borde läsa, vilket verkar urdumt

Shrink in spe// Hur verkar programmet i övrigt?
Citera
2007-03-29, 21:51
Medlem
Citat:

Det där med att det är lågkonjunktur är ju tillämpbart på vilken utbildning som helst. Vilket innebär att jag inte borde läsa, vilket verkar urdumt
Nej, det är det verkligen inte.
Citera
2007-03-29, 22:39
Medlem
Burtons avatar
förklara då gärna istället så jag förstår...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in