• 5
  • 6
2007-04-01, 01:25
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Jamska har väl kvar sina dativ- och ackusativformer?
Mjo men jag har personligen aldrig hört någon använda henne eller honom på jämtska. I din mening "Ja gav ett äpple åt henne" skulle jag säga:
Je ga eit æple at'a.
Vi använder personartiklarna n för män (från han), vi säger således "n Hans" och "n Per" och a för kvinnor (från hana), "a Lina" och "a Marie".
När det gäller dativformerna så kastas artiklarna om. Då blir det "at n Lina" och "at a Hans". Men dessa former håller på att försvinna så jag vet inte om man skall säga at'a eller at'n på "korrekt" och äldre jämtska i exemplet ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Jag kan glädja dig med att jamska räknas som ett eget språk på Ethnologue.com, inte en svensk dialekt. Jamskan räknas till de västskandiviska språken, tillsammans med bl.a. nynorsk, isländska och färiska och INTE till de östskandinaviska dit norskt bokmål, danska, skånska (också eget språk!) och svenska hör.
Vad som räknas som språk eller inte tycker jag är rätt oväsentligt, ett språk är bara en dialekt med en armé. Nynorsk och bokmål är för övrigt skriftspråk. Jag undrar också vad halländarna säger när de får se att halländska är en dialekt av skånska.
Man undrar ju lite vad det är för människor som sitter och skriver in det där.
Citera
2007-04-11, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Tyvärr blir det allt vanligare. Man blir mörkrädd, när man läser tidningar. Problemet är att inte ens de unga lärarna vet hur det skall vara. Min dotters lärare skrev så obegripliga veckobrev hem, att man fick läsa om och om igen, tills man listat ut vad hon menade.
Jag hade en svenskalärare på gymnasiet som inte visste när man skulle säga han eller honom. Skamligt.
Citera
2007-04-11, 18:16
Medlem
I svenskan finns faktiskt två olika "att", dels infinitivmärket, dels konjunktionen. Infinitivmärket kan uttalas "å", vilket har lett till att många tror att det är "och" som ju också kan uttalas "å". Konjunktionen kan bara uttalas "att".

"Jag gillar att se på TV" kan uttalas "jag gillar å se på TV".
"Jag vet att du ser på TV" kan däremot inte uttalas "jag vet å du ser på TV".
Citera
2007-04-14, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
I svenskan finns faktiskt två olika "att", dels infinitivmärket, dels konjunktionen. Infinitivmärket kan uttalas "å", vilket har lett till att många tror att det är "och" som ju också kan uttalas "å". Konjunktionen kan bara uttalas "att".

"Jag gillar att se på TV" kan uttalas "jag gillar å se på TV".
"Jag vet att du ser på TV" kan däremot inte uttalas "jag vet å du ser på TV".
Det är skitsamma. Folk måste helt enkelt få det bankat i sig när man ska säga/skriva och eller att. Pinsamt att så många slarvar med så självklara grejer.
Citera
2007-04-15, 01:08
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Det är skitsamma. Folk måste helt enkelt få det bankat i sig när man ska säga/skriva och eller att. Pinsamt att så många slarvar med så självklara grejer.
Själva kruxet är ju att och samt att uttalas likadant i de fall det blir fel (å).
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in