2007-03-25, 23:04
Medlem
Godmorgons avatar
Te' är gott!

Men nu till min fråga. När jag dricker te' blir jag extremt lugn och kreativ, är det någon annan som upplever dessa känslor när ni dricker te'?
Citera
2007-03-25, 23:14
Medlem
Kerguelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godmorgon
Te' är gott!

Men nu till min fråga. När jag dricker te' blir jag extremt lugn och kreativ, är det någon annan som upplever dessa känslor när ni dricker te'?

Njä, men te är verkligen gott. En dag har inte startat innan jag fått mitt te. Sen är det lustigt, den aktiva substansen skall ju vara samma, men te känns mycket 'mjukare' än kaffe, tycker jag.
Citera
2007-03-25, 23:16
Medlem
Godmorgons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kerguelen
Njä, men te är verkligen gott. En dag har inte startat innan jag fått mitt te. Sen är det lustigt, den aktiva substansen skall ju vara samma, men te känns mycket 'mjukare' än kaffe, tycker jag.

Precis "mjukare". Kaffe blir man bara stressad och varm av.
Citera
2007-03-26, 07:39
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Bor inte denna tråden ligga i Mat och dryck? Men jo visst blir man en aning lugnare av the fast efter testningen av vallmothe så spelar vanligt i en helt annan division
Citera
2007-03-26, 14:35
Medlem
Ssjoss avatar
Jag brukar dricka sjukt starkt och sjukt mycket te när jag ska plugga.
Då brukar jag bli lite småspeedad...

Fast om man dricker för mycket blir man illamående, så man får ta det försiktigt
Citera
2007-03-26, 20:09
Medlem
lill-mes avatar
Té är gott, och i och med värmen i det kan man ofta bli lite trött.
Men jag förstår inte vad en varmdryck har med övriga droger att göra?
Citera
2007-03-26, 20:23
Medlem
West-ens avatar
Det är koffein i både té och kaffe. Det kallas dock tein när det gäller té, men det är samma sak. Precis som koffeinet i guaraná kallas guaranine.
Annars kan du ju alltid göra té på blå lotus, det är både gott och gör en avslappnad. Riktigt avslappnad.
Citera
2007-03-26, 20:43
Medlem
qapmocs avatar
Té är riktigt gott, men jag blir inte inte direkt lugn och kreativ som du beskriver. Men jag känner mig allmänt mysig, men det har nog mer att göra med att det är en varm dryck
Citera
2007-03-26, 20:52
Medlem
Mourns avatar
hur fan stavas te egentligen? har sett 1000 olika stavelser bara i denna tråden
Citera
2007-03-26, 21:37
Medlem
Ned Seagoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mourn
hur fan stavas te egentligen? har sett 1000 olika stavelser bara i denna tråden

Camellia sinensis.

Tänkte här tillägga till diskussionen, angående teets verkan på CNS, att det koffein som finns i brygden är bundet i polyfenoler, och måste först brytas loss från dessa innan det kan gå ut i blodomloppet. Därför ger te ett lugnare "koffeinrus" än kaffe, och som dessutom verkar över längre tid.

Förmodligen en bidragande orsak till "mysfaktorn", och kreativitetsökningen.
Citera
2007-03-26, 22:12
Medlem
Godmorgons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Seagoon
Camellia sinensis.

Tänkte här tillägga till diskussionen, angående teets verkan på CNS, att det koffein som finns i brygden är bundet i polyfenoler, och måste först brytas loss från dessa innan det kan gå ut i blodomloppet. Därför ger te ett lugnare "koffeinrus" än kaffe, och som dessutom verkar över längre tid.

Förmodligen en bidragande orsak till "mysfaktorn", och kreativitetsökningen.

aha
Citera
2007-03-27, 05:10
Medlem
Ado0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kerguelen

Kan kanske ha lite med att göra att en normal kopp te innehåller drygt 30-50mg koffein och en kopp kaffe innehåller 90-150mg koffein..
(tar det ur minnet, men därnånstans var det iaf)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in