34 498 besökare online
857 086 medlemmar • 45 824 452 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Sport & träning > Träning, kost och kosttillskott > Träning
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Kanavans
Medlem
Kanavanss avatar
Har märkt att det finns en väldigt stark positiv psykologisk effekt av att sätta igång och träna. Det har gått lite upp och ner för mig vad gäller träningen, disciplinen har inte alltid varit på topp, men just nu är jag inne i en väldigt bra period där träningen sker mer kontinuerligt än någonsin och jag sköter kosten bättre.

Jag kan nu börja se att min kropp har blivit mer tränad, och det känns väldigt bra, men det hände något med mig bara av att jag bestämde mig för att bli mer seriös med tränandet.

Redan första veckan, dvs innan det hade gett några synliga resultat, så kände jag hur mitt självförtroende ökade. Är ganska blyg av mig, men att börja träna gav mig en psykologisk boost som gjorde att jag började öppna upp mer inför andra personer.

Detta tycker jag är största vinsten med att börja träna. Inte att bygga stora muskler utan att få bättre självförtroende i alla delar av livet.

brck
Medlem
brcks avatar
Jag håller med dig om att det är en stor fördel. Man blir mycket piggare och känner sig mycket bättre helt enkelt, men det ebbade ut efter en stund för mig. Nu är det liksom normalläget att må bra och den enda gången jag får en riktig kick är när jag kan lasta på några kakor mer Det är nog den främsta motivatorn för mig.

Suomi
Medlem
Suomis avatar
Mycket av den psykologiska effekten beror ju på biologiska effekter.

Kropphelvetet är till för att användas till fysyskit arbete vilket jävligt få verkar ha förstått idag tyvärr. Är man då någon som inte rör sig mycket i vardagen och inte tränat alltför mycket så kommer man känna sig riktigt mycket piggare och gladare i början, inget jävla konstigt med det.

Det går i prinvip att likställa med påsättning utav brudar. Sätter man på brudar på en riktigt reguljär basis så förändras inte humöret speciellt mycket efter fullbordat samlag. Har man däremot haft brist på fertila fittor att dra på ett tag så då jävlar innebär de första sexuella aktiviteterna ett rejält förbättrat humör och självförtroende.
'
Och samma sak är det i princip med träning, därför bottnar de psykologiska effekter då beskriver främst i biologiska effekter.

freya
Medlem
freyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suomi
Censurerat pubertalt och dåligt exempel

Jag tycker det är tvärtom, "nyhetens behag" för kroppen må spela större roll i början, men på alla andra sätt skulle jag säga att träningsberoendet fördjupas med tiden.

Suomi
Medlem
Suomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freya
Jag tycker det är tvärtom, "nyhetens behag" för kroppen må spela större roll i början, men på alla andra sätt skulle jag säga att träningsberoendet fördjupas med tiden.
Jo precis, du känner inte av det lika mycket efter ett tag, men du har skapat dig ett sorts behov, som ett missbruk om man vill dra det så långt

Ett bra exempel på detta är löpning. Springer man så påverkas man psykologiskt positivt utav det endorfiner som kroppen tillverkar.

Har själv känt av vilket jävla träningsmisbruk dessa kan ledda till. MAn mår förjävligt bra direkt efter träning och man vill bara ut och springa igen.
Vid styrketräning skulle jag väl säga att det dock inte är lika starkt som vid löpning.
Men det grundar jag enbart på mina egna upplevelser.

jaloux
Medlem
jalouxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brck
Jag håller med dig om att det är en stor fördel. Man blir mycket piggare och känner sig mycket bättre helt enkelt, men det ebbade ut efter en stund för mig. Nu är det liksom normalläget att må bra och den enda gången jag får en riktig kick är när jag kan lasta på några kakor mer Det är nog den främsta motivatorn för mig.

Kan instämma i det där med att när man tränar blir normalläge att må bra. Det som mest motiverar mig då det känns trögt att gå och träna är vetskapen om hur kasst jag mår efter bara en veckas uppehåll.

Scanface
Medlem
Scanfaces avatar
Jag tror inte jag är ensam om att bli av med en del frustration över saker och ting. Hat och aggressioner pumpar jag ur kroppen genom mitt lyftande vilket gör att jag känner mig så jäkla lätt efteråt, som att man tömmer ur sig en massa skit man går och bär på. Och i dagens samhälle samlar man på sig en jäkla massa skit utan att tänka på det, och därför funkar gymmet bra för mig vad det gäller att göra sig av med allt det där. Sedan är det en skön känsla att se att träningen ger resultat vilket i sin tur gör att man mår bra. En bra hållning jämfört med en tidigare hållning som såg ut som något apliknande som skydde ljuset är ju också att föredra. Man bygger faktiskt upp ett självförtroende samtidigt som man bygger upp sin kropp vare sig man tror det eller ej. I alla fall så tycker jag att byggandet inte är något småjobb som man får till över att leka runt lite, och det är vetskapen om att man har lagt ner en jävla massa tid på ett projekt som också stärker ens själförtoende. Så för mig är allt med lyftandet bara positivt.

Kanavans
Medlem
Kanavanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brck

Om så som jag mår nu kommer att bli ett normalläge så är jag mer än nöjd

zyxz
Medlem
zyxzs avatar
Citat:
Mycket av den psykologiska effekten beror ju på biologiska effekter.

Kropphelvetet är till för att användas till fysyskit arbete vilket jävligt få verkar ha förstått idag tyvärr. Är man då någon som inte rör sig mycket i vardagen och inte tränat alltför mycket så kommer man känna sig riktigt mycket piggare och gladare i början, inget jävla konstigt med det.

Det går i prinvip att likställa med påsättning utav brudar. Sätter man på brudar på en riktigt reguljär basis så förändras inte humöret speciellt mycket efter fullbordat samlag. Har man däremot haft brist på fertila fittor att dra på ett tag så då jävlar innebär de första sexuella aktiviteterna ett rejält förbättrat humör och självförtroende.
'
Och samma sak är det i princip med träning, därför bottnar de psykologiska effekter då beskriver främst i biologiska effekter.

Kul att du behärskar det svenska språket till fullo. Alla dina inlägg genomsyras av diverse svordomar och ord med negativ klang. Nej jag är inte känslig, men något mått av ordföråd måste man innesitta.

OnT: Man blir glad av träning, ja. Men kan även kännas tungt då man inte når resultat.

Suomi
Medlem
Suomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyxz
Kul att du behärskar det svenska språket till fullo. Alla dina inlägg genomsyras av diverse svordomar och ord med negativ klang. Nej jag är inte känslig, men något mått av ordföråd måste man innesitta.

OnT: Man blir glad av träning, ja. Men kan även kännas tungt då man inte når resultat.
Måste vara jävla skumt att jag med mitt usla ordförråd haft MVG i svenska från grundskolan t.o.m svenska B i gymnasiet.

Antingen så är svenska ungar så korkade och kriterierna därav så låga så att jag med mitt dåliga ordförråd trots allt lyckas få MVG, eller så skriver jag bara spontana inlägg här utan att bry mig om hur de framstår.
Sanningen ligger nog någonstans mitt emellan.

Så ordförrådet är det ingen större fel på. Problemet är sannolikt att du växt upp i en övre medelklass familj och vant dig vid lite finare språkbruk än vad jag använder.

Så för i helvete, antingen är du känslig eller bara allmänt snobbig.
Träna dig på att skriva lite vettigare inlägg istället för att haka upp dig på sådant som inte passar in med din uppväxt med din gulliga lilla moderat familj.

zyxz
Medlem
zyxzs avatar
Citat:
Måste vara jävla skumt att jag med mitt usla ordförråd haft MVG i svenska från grundskolan t.o.m svenska B i gymnasiet.

Antingen så är svenska ungar så korkade och kriterierna därav så låga så att jag med mitt dåliga ordförråd trots allt lyckas få MVG, eller så skriver jag bara spontana inlägg här utan att bry mig om hur de framstår.
Sanningen ligger nog någonstans mitt emellan.

Så ordförrådet är det ingen större fel på. Problemet är sannolikt att du växt upp i en övre medelklass familj och vant dig vid lite finare språkbruk än vad jag använder.

Så för i helvete, antingen är du känslig eller bara allmänt snobbig.
Träna dig på att skriva lite vettigare inlägg istället för att haka upp dig på sådant som inte passar in med din uppväxt med din gulliga lilla moderat familj.

Nu tror jag knappast att dina grundskolebetyg väger särskilt tungt, kanske om du diskuterar med dina jämnåriga 18-åriga kompisar. Men ordförråd och språkbruk kommer knappast till störst del från skolan.
Detta är ingen fråga om det svenska "klass-systemet", och det finns ingen andledning för dig att ingruppera mig i detta. Förstår om du känner dig nedtryckt som ett "white-trash", men använder man ditt spårkbruk ber man om det.

Droom
Medlem
Drooms avatar
Citat:

Haha
Hoppas du va oseriös där

---

Jag kände en stor nergång i humöret när jag i två veckor tog en paus från träningen.

Svara på ämne
Topp Dela »