2009-04-28, 23:39
Medlem
naganof2s avatar
ok en fråga ,,, min arbets givare skicka in mina skatte papper sen så jag får inte mina papper förns i morgon , MEN man får ju böter om det kommer in sen , någon som vet om jag som person kan straffas för det om det kommer in sent ? eller om det blir företaget jag jobbat för ?
Citera
2009-04-29, 19:28
Medlem
Jag har inte fått några papper än och när jag försöker deklarera online så får jag detta meddelandet:

"Du har inte fått någon förtryckt inkomstdeklaration. Du måste därför deklarera manuellt på pappersblankett. Vänd dig till närmsta skattekontor om du har frågor"

Jag har sökt och det verkar som om man får detta meddelandet när man inte behöver deklarera, men grejen är den att jag gjorde lumpen förra året så min inkomst är definitivt över lägstainkomsten för deklaration. Någon som har en aning om vad står på?
Citera
2009-04-29, 19:46
Medlem
Pendeltågs avatar
Jag har ett uppskov från 2005 på en lägenhet att betala då jag sålde min förra lägenhet i januari. Tänkte egentligen betala av det nästa år och har redan lämnat in årets deklaration. Läste något i tidningen om att det går att betala av uppskovet till 20% skatt istället för 22%, hur går man tillväga då?

Jihaaaa! Inlägg 8000.
Citera
2009-04-29, 20:21
Medlem
Utbetalning

När utbetalas dom första skattepengarna för dom som deklarerat via nätet ?
Citera
2009-04-29, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KARINS
När utbetalas dom första skattepengarna för dom som deklarerat via nätet ?
Information om detta finns förstås hos skatteverket. Varför fråga här när svaret finns där?

http://www.skatteverket.se/skatter/d...800010671.html
Citera
2009-05-03, 13:59
Medlem
Traktamente

Det här med traktamente tycker jag är en svår puck.

Där jag jobbar så får vi inte traktamente när man är på annan ort och jobbar, tex om man är 5 dagar o nätter på utbildning i en stad långt ifrån hemorten.
Däremot så betalar jobbet förstås hotellrum men även maten man äter (man gör utlägg och får sedan pengarna).

Då antar jag att jag inte får göra några avdrag i min deklaration eftersom jag inte haft några ökade utgifter?

Men eftersom jobbet inte skickar in ngt underlag till skatteverket om att jag fått traktamente så bör jag kunna hävda att jag ändå ska få göra avdraget, eller?
Citera
2009-05-03, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delvan
Det här med traktamente tycker jag är en svår puck.

Där jag jobbar så får vi inte traktamente när man är på annan ort och jobbar, tex om man är 5 dagar o nätter på utbildning i en stad långt ifrån hemorten.
Däremot så betalar jobbet förstås hotellrum men även maten man äter (man gör utlägg och får sedan pengarna).

Då antar jag att jag inte får göra några avdrag i min deklaration eftersom jag inte haft några ökade utgifter?

Men eftersom jobbet inte skickar in ngt underlag till skatteverket om att jag fått traktamente så bör jag kunna hävda att jag ändå ska få göra avdraget, eller?

Om ditt arbete betalat ut dessa belopp, så bör de ha angett detta i dina kontrolluppgifter, och om du gör avdraget kan du behöva styrka detta med uppgifter från din arbetsgivare.
Citera
2009-05-04, 00:24
Medlem
land-of-freedoms avatar
blir det böter om jag deklarerar nu?
Citera
2009-05-04, 06:37
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av land-of-freedom
blir det böter om jag deklarerar nu?

nopp. Senast på måndag den 4 maj. Så du har idag på dig...ikväll senast.
Citera
2009-05-04, 09:44
Medlem
Razzeys avatar
Panikdeklarerar lite grann, alltid lika skoj.
Tänkte göra avdrag för resor till/från jobbet och använder dessa uträkningar :
antal dagar : 142
antal mil tur/retur : 13
pris/mil : 18.50
142*13*18.50=34151
Vilket verkar ganska mycket att få tillbaka på skatten, eh?
Räknar jag snett någonstans eller kommer jag äntligen ha råd med magnum-flaskan nere i Båstad i sommar? :O
Citera
2009-05-04, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razzey
142*13*18.50=34151
Räknar jag snett någonstans eller kommer jag äntligen ha råd med magnum-flaskan nere i Båstad i sommar? :O
Avdragsberäkningarna stämmer säkert, men du får inte tillbaka lika mycket på skatten som du gör avdrag för. Jag har själv inte gjort avdrag för resor på många år, så jag kan ha fel. Men om jag minns rätt minskar din beskattningsbara inkomst med lika mycket som reseavdraget. Det innebär att du pga reseavdraget borde få tillbaka någonstans mellan 10 000 och 18 000 (beroende på din inkomst och därmed marginalskatt under 2008).
Citera
2009-05-04, 11:55
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razzey
Panikdeklarerar lite grann, alltid lika skoj.
142*13*18.50=34151

är inte helt 100 på det men jag tror att resekostnaden måste överstiga 4000kr för att man skall ha rätt till någonting. vet att det är korkat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in