Med anledning av den nära förestående årliga kränkningen av den personliga integriteten - officiellt kallad "allmän självdeklaration" - tänkte jag här höra vilka
lagliga metoder som kan tillämpas för att försvåra Storebrors insamling, och granskning, av uppgifter om medborgarnas ekonomiska förehavanden.
Bemärk alltså att endast lagliga metoder eftersökes - lagbrott får under inga omständigheter beskrivas! Likaså vill jag inte uppmana någon att tillämpa något av de tillvägagångssätt som kommer att beskrivas i den här tråden.
Allt sådant engagemang sker helt och hållet på egen risk!
För att sparka igång tråden börjar jag med några lätta, och förvisso ganska uppenbara, metoder:
- "Internetdeklarera" absolut inte! Samma sak gäller självfallet "SMS-deklaration" och liknande. Allt som sparar tid för Skatteverket är av ondo!
- Lämna in deklarationsblanketten nära midnatt 2:a Maj. Inte en dag tidigare.
- Stryk över de färdiga uppgifterna på den förenklade blanketten. ...och fyll i samma uppgifter igen! Detta måste då registreras manuellt.
Fyll på!
Till sist vill jag också bara säga att diskussioner om skatte- och bidragssystemens vara eller icke vara, moral, etc., bör företas i lämpliga fora och diskussionstrådar. Här skall vi endast diskutera deklarationssabotage och metodernas för- och nackdelar!