2005-05-18, 15:04
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalletresju
-Av vilken anledning jag inte flyttat till den nya arbetsorten, räcker det då att jag säger att jag är mer knuten till min hem-adress eller måste det vara något speciellt?
-Jag ska redogöra vill vilka hinder det finns till att jag inte flytta till den nya orten

Kan du inte säga att du hade en tidsbestämd anställning på fyra månader utan chans till förlängning och att du av den anledningen inte var beredd att flytta. Sen om du har några planer på din hemort inför framtiden (plugga?) och att du inte tycker det är lönt att flytta fram-och-tillbaka?
Citera
2005-05-18, 15:10
Medlem
Jo visst, det ska jag också säga. Det var bara en tillsvidare anställning. Men man kan väl säga att man har vänner och flickvänner på gammla orten. Det tycker man borde räcka...
Citera
2005-05-18, 15:15
Medlem
Utifrån frågorna så verkar det snarast som att du yrkat på avdrag för dubbel bosättning istället för avdrag för tillfällig anställning, är det rätt? Isof så skriv bara i svaret att du formulerat avdraget fel och att det rör tillfällig anställning istället.
Citera
2005-05-18, 15:29
Medlem
Nja, altså jag deklarerade elektroniskt och avdraget skrev jag i ruta 09(Tillfälligt arbete, dubbel bosättning och hemresor).

Med risk för upprepningar så vill jag bara komma på en bra ursäkt för att jag drog av 100kr/ dag i logi och att min kompis inte tog upp den inkomsten. Jag trodde att man inte behöver visa upp den kostanden och att därför man kan ansöka om schablonavdraget. Jag kan inte styrka att jag betalat 100kr/ dag i logi och det är det jag behöver hjälp med.

Vore bra om man kunde säga att jag betalade hyra till honom i form av materialla saker tex.
Citera
2005-05-18, 17:06
Medlem
Citat:
Tack, det börjar klarna lite. Förstår inte riktigt det där med staffskatt. 40% av vilken summa?

Det Skatteverket vill ha svar på är följande:

-Hur jag kommit fram till mitt avdrag (uträkning)
-Av vilken anledning jag inte flyttat till den nya arbetsorten, räcker det då att jag säger att jag är mer knuten till min hem-adress eller måste det vara något speciellt?
-Jag ska redogöra vill vilka hinder det finns till att jag inte flytta till den nya orten

Det jag är orolig för är själva uträkningen. Kan jag bara säga som det är och att dom har överseende med det? Och hur ska jag förklara detta med logi (100kr/natt)? Jag har som sagt dragit av för det men har svårt att styrka det med bevis i form av kvitton. Kan man säga att man betalat hyra i form av något annat som ger mig berättingande till schablonbeloppet?

MVH

Är det dessa frågor du fått? Säger ju inget om att de vill se några underlag bara att de vill veta hur du räknat, tala om det då och hänvisa till att du använt schablonbeloppen som underlag för uträkningen. Deras frågor bla frågan om vilka hinder det fanns för att inte flytta visar att de uppfattar att du yrkar avdrag för dubbelt boende. För en tillfällig anställning är reglerna annorrlunda ddär måste du kunna bevisa kostnader för logi, vid tillfällig anställning bara göra troligt. Dessutom finns ytterligare regler för dubbel bosättning som att ex övriga familjens avsikt måste vara att flytta efter annars får man inget avdrag alls.
Citera
2005-05-18, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revisorn
Är det dessa frågor du fått? Säger ju inget om att de vill se några underlag bara att de vill veta hur du räknat, tala om det då och hänvisa till att du använt schablonbeloppen som underlag för uträkningen. Deras frågor bla frågan om vilka hinder det fanns för att inte flytta visar att de uppfattar att du yrkar avdrag för dubbelt boende. För en tillfällig anställning är reglerna annorrlunda ddär måste du kunna bevisa kostnader för logi, vid tillfällig anställning bara göra troligt. Dessutom finns ytterligare regler för dubbel bosättning som att ex övriga familjens avsikt måste vara att flytta efter annars får man inget avdrag alls.

Ja det är dom frågorna jag fått + några som jag inte behöver svara på såsom bilfrågor då jag inte äger bil.

Grejen är att innan jag deklarerade tittade jag på följande sidor:
http://skatteverket.se/faq/privat_av...rag_8_rsv.html och http://skatteverket.se/faq/privat_av...ag_12_rsv.html

och jag gick efter de linjerna när jag gjorde mina avdrag. Där står det inga regler direkt.

Så föreslår du revisorn att jag bara ska säga som det är, att jag tittade på de sidor och drog av efter det? Dubbelt boende + hemresor.

MVH
Citera
2005-05-19, 01:09
Medlem
Citat:
Ja det är dom frågorna jag fått + några som jag inte behöver svara på såsom bilfrågor då jag inte äger bil.

Grejen är att innan jag deklarerade tittade jag på följande sidor:
http://skatteverket.se/faq/privat_av...rag_8_rsv.html och http://skatteverket.se/faq/privat_av...ag_12_rsv.html

och jag gick efter de linjerna när jag gjorde mina avdrag. Där står det inga regler direkt.

Så föreslår du revisorn att jag bara ska säga som det är, att jag tittade på de sidor och drog av efter det? Dubbelt boende + hemresor.

MVH

Ja, det gör jag men kalla det absolut inte för dubbelt boende, det är en helt annan sak. Du yrkar dessa avdrag för TILLFÄLLIGT ARBETE PÅ ANNAN ORT inte alls för DUBBEL BOSÄTTNING. Detta är mycket viktigt för dina chanser att få igenom avdragen.
Citera
2005-05-19, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revisorn
Ja, det gör jag men kalla det absolut inte för dubbelt boende, det är en helt annan sak. Du yrkar dessa avdrag för TILLFÄLLIGT ARBETE PÅ ANNAN ORT inte alls för DUBBEL BOSÄTTNING. Detta är mycket viktigt för dina chanser att få igenom avdragen.

Då nämner jag i brevet att jag yrkar för tillfälligt arbete och inte dubbel bosättning..

Men jag har aldrig tänkt på att det är 2 skilda saker. Vad är de störa skillnaderna mellan de två avdragen?? Varför gäller just tillfällig bostättning mig?
Citera
2005-05-19, 13:35
Medlem
Citat:
Då nämner jag i brevet att jag yrkar för tillfälligt arbete och inte dubbel bosättning..

Men jag har aldrig tänkt på att det är 2 skilda saker. Vad är de störa skillnaderna mellan de två avdragen?? Varför gäller just tillfällig bostättning mig?

Vid dubbelbosättning så innebär det att du fått jobb på en annan ort än där du bor och därför flyttar dit. Men eftersom du har familj också så kanske inte de kan flytta med samtidigt pga av att partneern inte får jobb på den nya orten direkt och av den anledningen så bor familjen på två ställen = dubbel bosättning. Rätt till hemresa är densamma, men avdraget per dag är lägre eftersom man då ska ha skaffat sig en "permanent" bostad vilket gör att fördyringen av kostnader för mat ex inte blir lika dyr som om man tex bor på hotell och måste äta ute var dag. De ökade levnadskostnaderna som avdraget ska kompensera för är ju egentligen bara det faktum att det är billigare att laga mat för 2 personer på ett ställe än två ensamma personer. Man måste betala två TV-licener och två telefonabonemang mm. För att avdraget ska beviljas så krävs det också att partnerna verkligen försöker få jobb på den andra orten och kan visa att man aktivt söker arbete där. Här finns heller ingen chans till några schabloner för bokostnad det är bara den verkliga bevisade hyran på den nya orten man får avdrag för.
Vid tillfällig anställning finns inga av dessa krav utan det är bara till för att det ska vara möjligt att ta ett tillfälligt jobb i ex Stockholm trots att man bor i Småland.
Citera
2005-05-27, 11:35
Medlem
Skickade iväg svaren på deras frågor och fick tillbaka ett svar idag från dom. Mina avdrag gick igenom..

Tusen tack för alla hjälp jag fått!
Citera
2006-04-03, 14:58
Medlem
Ned Seagoons avatar
Deklaration 2008 - här samlas alla deklarationstrådar

Med anledning av den nära förestående årliga kränkningen av den personliga integriteten - officiellt kallad "allmän självdeklaration" - tänkte jag här höra vilka lagliga metoder som kan tillämpas för att försvåra Storebrors insamling, och granskning, av uppgifter om medborgarnas ekonomiska förehavanden.

Bemärk alltså att endast lagliga metoder eftersökes - lagbrott får under inga omständigheter beskrivas! Likaså vill jag inte uppmana någon att tillämpa något av de tillvägagångssätt som kommer att beskrivas i den här tråden. Allt sådant engagemang sker helt och hållet på egen risk!

För att sparka igång tråden börjar jag med några lätta, och förvisso ganska uppenbara, metoder:
  • "Internetdeklarera" absolut inte! Samma sak gäller självfallet "SMS-deklaration" och liknande. Allt som sparar tid för Skatteverket är av ondo!
  • Lämna in deklarationsblanketten nära midnatt 2:a Maj. Inte en dag tidigare.
  • Stryk över de färdiga uppgifterna på den förenklade blanketten. ...och fyll i samma uppgifter igen! Detta måste då registreras manuellt.
Fyll på!

Till sist vill jag också bara säga att diskussioner om skatte- och bidragssystemens vara eller icke vara, moral, etc., bör företas i lämpliga fora och diskussionstrådar. Här skall vi endast diskutera deklarationssabotage och metodernas för- och nackdelar!
Citera
2006-04-03, 18:56
Medlem
Håller inte med dig alls här!
Tycker att man skall underlätta så att handläggare kan gå från skattemyndigheten till arbeten som staten tjänar pengar på. (Antar att de inte blir arbetslösa allihopa)
De som känner sin integritet kränkt brukar ha något att dölja för övrigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in