6 323 besökare online
856 714 medlemmar • 45 808 004 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Sport & träning > Träning, kost och kosttillskott > Träning
Svara på ämne
Ämnesverktyg
StormWrath
Medlem
Någon som har testat detta?

Skulle vara intressant att höra erfarenheter. Är all mani om överträning bara ursäkter från folk som inte orkar träna mer, eller går man in i väggen direkt, sliter ner CNS och dör som en fluga som många vill ha det till?

Att folk är olika och att gener, hur hårt man tränar, kost o.s.v. spelar in behöver ni inte förklara, jag vill ändå höra åsikter och erfarenheter från folk med olika ståndpunkter.

Vill ha lite erfarenheter i kontrast till all teoretisk information som hävdar å det bestämdaste att det ALDRIG skulle fungera, oavsett förutsättningar.

Så berätta om vad ni tror och gärna hur det gick/går om någon här har testat!

spudwish
Medlem
spudwishs avatar
Om man tränar så hårt som folk gör på 3-4 dagar 6 dar i veckan ökar risken för överträning, men sprider du ut en 4-split på 6 dagar minskar risken istället.

zorro!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormWrath
Någon som har testat detta?

Skulle vara intressant att höra erfarenheter. Är all mani om överträning bara ursäkter från folk som inte orkar träna mer, eller går man in i väggen direkt, sliter ner CNS och dör som en fluga som många vill ha det till?

Att folk är olika och att gener, hur hårt man tränar, kost o.s.v. spelar in behöver ni inte förklara, jag vill ändå höra åsikter och erfarenheter från folk med olika ståndpunkter.

Vill ha lite erfarenheter i kontrast till all teoretisk information som hävdar å det bestämdaste att det ALDRIG skulle fungera, oavsett förutsättningar.

Så berätta om vad ni tror och gärna hur det gick/går om någon här har testat!

tränade så ett tag å ökade så in i hellsike...men eftger en månad blev jag trött å hängig å vikterna gick inte upp längre..då var det vila direkt när man kände "symtpomen" och sedan gå ner till 4 dar i veckan igen..

kan funka uinuder kortare perioder..men som allt annat är det genetiskt också..testa!

Orroz
Medlem
Orrozs avatar
Man måste periodisera. Man har en grund som man utökar en litet snäpp i taget varje år och utöver det kan man lägga in extra pass under en kort period följd av vila och toppform.

Låt säga att du i dagsläget tränar 3 pass á 90 min=4,5 timmar varje vecka. Du läser ett träningsprogram från en elitbyggare/lyftare och ser att han tränar 8 pass a 60 min = 8 timmar, du vill bli som han så du börjar också köra 8 pass i veckan.
Det går finfint de två första månaderna, men sen börjar du känna dig sliten och efter tre månader lägger du av helt.

I stället bör du lägga in en extra övning när det börjar kännas lätt och när passen börjar bli för långa delar du upp dem på fler dagar. Låt det ta den tid det tar. Och öka inte träningsdosen mer än 60/min år.

Utöver grundträningen kan du köra vissa perioder där du kör hårdare, till exempel 6 pass i stället för 3 och kör det i 5 veckor, sedan tar du det lugnt i 3-4 dagar och går sedan tillbaks till normala 3 pass.
Detta kommer att ge dig en formtopp där du kan passa på att höja vikterna några snäpp.

StormWrath
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orroz
Man måste periodisera. Man har en grund som man utökar en litet snäpp i taget varje år och utöver det kan man lägga in extra pass under en kort period följd av vila och toppform.

Låt säga att du i dagsläget tränar 3 pass á 90 min=4,5 timmar varje vecka. Du läser ett träningsprogram från en elitbyggare/lyftare och ser att han tränar 8 pass a 60 min = 8 timmar, du vill bli som han så du börjar också köra 8 pass i veckan.
Det går finfint de två första månaderna, men sen börjar du känna dig sliten och efter tre månader lägger du av helt.

I stället bör du lägga in en extra övning när det börjar kännas lätt och när passen börjar bli för långa delar du upp dem på fler dagar. Låt det ta den tid det tar. Och öka inte träningsdosen mer än 60/min år.

Utöver grundträningen kan du köra vissa perioder där du kör hårdare, till exempel 6 pass i stället för 3 och kör det i 5 veckor, sedan tar du det lugnt i 3-4 dagar och går sedan tillbaks till normala 3 pass.
Detta kommer att ge dig en formtopp där du kan passa på att höja vikterna några snäpp.

Att man får jobba sig upp till stora träningsmängder gradvis är jag givetvis medveten om

Men det är nog som du säger, man får periodisera. Har visserligen inga planer på att träna så mycket själv då jag inte har tid för det, men det skulle vara kul att se lite vad folk tror och tänker om huruvida det ens är möjligt. Och det verkar ju åtminstone vi två vara eniga om att det är, om än bara i korta perioder.

Dymeta6
Medlem
Jag är helt övertygad om att många tränar alldeles för mycket. Kör du BRA styrkepass så räcker 2-3 pass i veckan, beroende på vad du vill uppnå. satsa istället på bra kost och bra vila.

Axon
Medlem
Axons avatar
Jag tränar 6dgr i veckan nu och det går alldeles utmärkt. Man får dock planera sin kost och träning till 100% så att man inte på nåt sätt bränner ut sig vilket är ruggigt lätt. Kör inte 6dgr i veckan året runt utan oftast 3-4 pass i veckan men har testat 6dgr nu och det går riktigt bra men fy fan vad man kräver mkt mat och mycket sömn.

Känner jag mig trött en dag så vilar jag. Man måsten våga vila.

zorro!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Jag tränar 6dgr i veckan nu och det går alldeles utmärkt. Man får dock planera sin kost och träning till 100% så att man inte på nåt sätt bränner ut sig vilket är ruggigt lätt. Kör inte 6dgr i veckan året runt utan oftast 3-4 pass i veckan men har testat 6dgr nu och det går riktigt bra men fy fan vad man kräver mkt mat och mycket sömn.

Känner jag mig trött en dag så vilar jag. Man måsten våga vila.

precis! så fort du känner dig sliten så vila! bättre att skjuta in ett par vilo dar än att behöva vila i veckor senare

Kalliban
Medlem
Att köra fyra dagar träning och en dag vila, låter det rimligt? 4+1 4+1 4+1 osv.

Nemorov
Medlem
Brukar köra 6 ggr i veckan. I mitt fall mestadels beroende på att jag kör mornar / luncher och oftast endast har ~55 mins per pass. Med mitt nuvarande upplägg hinner jag igenom hela kroppen 1 gång per vecka förutom benen som vanligtvis brukar få två genomkörare.

Hade jag kört nittio minuter - två timmars pass hade jag säkerligen minskat till 4ggr per vecka - så tror att antalet pass man kan köra en vecka blir en funktion av passens längd, intensitet samt i vilken form man själv är (inklusive kost / sömnvanor).

Svara på ämne
Topp Dela »