Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-12, 14:02
  #1501
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Ok, tror jag förstår din poäng. I Sverige där vi har vattenkraft är inte grön energi särkilt dyr. Det är sant. Om vi däremot talar om vind- och solkraft så är ju dessa bevisligen det, eftersom de även subventioneras av staten. Hur man vrider på det förblir de dyra energikällor.

Jag säger inte emot att om vi har stor andel koldioxid i atmosfären så blir jorden påverkade, antingen av klimatförändringar eller försurade hav. Jag är skeptiskt lagd till idéen eftersom oljan kommer fortsätta användas vare sig vi vill det eller inte. Vi kan inte effektivt förbjuda att resursen används, för mångas livsöden beror av det. Eftersom det ändå kommer fortsätta användas, varför tillåta onödig beskattning?

Visst kan skatterna öronmärkas till forskning om bättre solceller eller diverse annat, men det är sällan detta sker. Vi vet hur skatter fungerar, antagligen går de åt till att finansiera invandringen (åtminstone sett utifrån Sveriges situation).

Sol och vind lönar sig absolut inte i Sverige. Sol kan kanske löna sig i södra delarna av landet när Solceller utvecklats längre. Säg 50% verkningsgrad. Vind kommer aldrig löna sig. Är man konspiratoriskt lagd kan man tänka sig att MP vill lägga ned kärnkraften för att få vindkraften lönsam. Det man borde jobbat på är djupborrad bergvärme och krav på mer isolering vid nyetablering då stora delar av energin går till uppvärmning. Kanske subventionera 3-glasfönster och tilläggsisolering för hyreshus. Detta skulle kunna finansieras av "miljöskatterna" vi betalar.

Skatten på "allt fordon" i Sverige är fruktansvärt löjlig. Det skyltas med att det handlar om miljöskatter när detta verkligen inte är fallet. En försvinnande liten del går till att subventioner av miljöbilar och en löjligt försvinnande liten del går till forskning och utveckling. Något vi tidigare var duktiga på här i landet. En betydande del går till Vägunderhåll. Men mer än hälften (här talar vi i storleksordningen att man kan driva försvaret utan problem med pengarna) har inget med bilar eller miljö att göra. Att straffskatta något när inga alternativ finns är dessutom konstigt. Så självklart handlar det om att man behöver ett ställe att ta ut skatter från.

Jag förstår vad du menar när det gäller olja i fattigare länder. Men även där bör nyetablering sikta på förnybart så långt det bara går. Varför ska vi göra samma fel en gång till när vi får chansen. Afrika och Mellanöstern har optimala förhållanden för solkraft. Dom skulle kunna exportera energi i förbannelse om vi rikare länder gick ihop och gjorde en investering. Här ligger nyckeln till att förändra förhållanden i fattiga länder. Ge dem möjlighet att klara sig själva istället för att mata bidrag över dem.

Blev så jävla less för några år sedan när Maud Olofsson hjälpte någon afrikansk organisation att få stora lån i världsbanken... För att bygga världens största kolkraftverk... Stora delar av Afrika har till att börja med ingen infrastruktur för energin. Varför börjar man inte med Solkraft och distribuerad energialstring istället? Måste man gå vägen via Olja varje gång? Kan man aldrig lära sig av historien?
Citera
2016-12-12, 14:09
  #1502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigtobaco
Ni har alla hört om "global warming" och vad detta sägs innebära för planeten:

* Isen smälter!

* C20 ökar och skadar atmosfären, samt gör att temperaturer stiger

* Människan har gjort så att jordens klimat förändras.

Etc. etc. etc.

Då slog det mig plötsligt...

Vi har ju alla samtidigt hört talas om tidigare istider på jorden. Alltså då mycket av jordens yta var täckt av is, och temperaturer var extremt mycket lägre än idag.

Jaha... då åker ju "global warming" ut genom fönstret direkt som hundskit! För;

När all denna is då smälte... vad hände då med havsnivån? Jo, den steg. Något fruktansvärt.

Om man stannar upp för en sekund i allt det här och faktiskt använder sitt skarpa sinne, ostört av all media och skit man matas med, så inser man snabbt att jorden har alltid förändrats från kallt till varmt, till kallt osv. osv. osv. Detta är absolut inget nytt, skadligt eller alarmerande. Det är så naturen fungerar och genom att uppfinna "global warming" så skapas självklart nya säkra metoder för pengaflöde till "eliten" genom att säkra framtidens "måsten" till befolkningen.

Såklart. Oljan VET alla numer att den kommer ta slut snart. Det är klart "dem" måste ha nya metoder att förslava befolkningen genom att lura på. Hur skall dem annars tjäna lika mycket pengar, när ingen olja finns kvar att sälja? Ja... det blir svårt, om man inte uppfinner nya, fräscha metoder!

Missförstå mig inte, jag är för solenergi och egenförsörjning till 110%. Jag vill vara fri och kunna vara totalt självförsörjande på ALLA plan. Men dem är på väg att taxera både luft, vatten och solen... kom igen. Lyssna på vad jag just sa där. Ni kommer tvingas betala skatt på solen, vinden och vattnet. Vem bestämmer vem som skall tjäna pengar på jordens egna resurser? "Eliten".

Jag gjorde mer research, och fann något skrattretande:

På 70-talet så löd masspsykosen såhär; "Global Cooling!". Haha... kom igen, det är fan för jävla komiskt när man tänker på hur jävla lättlurade människor har blivit. Detta snabbas självklart på genom all skräpteknologi som folk matas med, plattor i ansiktet istället för social kontakt. Mat som är förgiftad med "besprutning". Chemtrails. The list goes on.

När man "vaknar upp" så inser man verkligen hur mycket som man har missat, rakt framför ögonen på en. En konstig känsla.

Så gräv djupare nu! Läs på om båda sidor. Jag såg "Cowspiracy" och trodde jag hade blivit lurad och nu hade svaren... well, jag synade även den bluffen genom att söka ETT. STEG. LÄNGRE. Gör det du också. It's gonna give you your freedom when things turn ugly (uglier).

Jag ser inte fram emot den Svenska bitterheten, trånga hjärnor och MK Ultra offer... men jag var bara tvungen att berätta min nya upptäckt.

Varsågoda.


Det är bra att du är skeptisk till denna fabricerade nyhet. Det visar sig att det först och främst är nedsmutsningen på norra halvklotet som är orsaken till smältningen. Smutsig is absorberar solstrålar mycket mer, och isen smälter. Det i sin tur orsakar att äldre lager av smutsig is kommer i dagen. Och så ökar sotpartiklarna allt eftersom isen smälter.
(ingen avsmältning har rapporterats från antarktis)!

Men varför startar du en tråd om detta igen. Måste finnas massor med trådar ..
Citera
2016-12-12, 14:14
  #1503
Medlem
Även om klimathotet, vilket består av klimatförändringar förorsakade av människan är sann eller inte så är det inte själva klimatförändringarna som är något problem. Som TS noterar så har jorden haft olika klimatförändringar även tidigare.

Nej, problemet är huruvida vi människor och även övriga djurlivet kan anpassa oss till de klimatförändringar som sker.

Det är här oron finns. Vem bryr sig om dricksvattnet minskar med 75% i ett viss område? Jo, människan som behöver vattnet för att producera mat till 100 miljoner människor.

Vem bryr sig om ifall havet höjer sig 2 meter? Jo, människan som byggt och bor nära kusten och inte längre kan göra det utan måste flytta på sig. Vilket kanske innebär att 800 miljoner människor måste flytta på sig.

Sådär kan man hålla på och det är där problemet ligger. Om klimatförändringar innebär att vi inte kan producera tillräckligt med mat. PROBLEM.

Om klimatförändringar innebär att vattnet tar slut i något område. PROBLEM.

Men moder jord som tuffat på i ett par miljarder år bryr sig inte. Även om människan utrotar sig själv så lär livet fortsätta i någon form. Vem bryr sig?

Det är lugnt säger jag som är övertygad om att det redan är försent göra något åt den prognos om minst 2 grader i temperaturhöjning som är. Vi har redan passerat den gräns som kickar klimatet åt det hållet.

Mitt tips är också att brandsoldat är ett framtidsyrke.
Citera
2016-12-12, 14:22
  #1504
Medlem
Zentowers avatar
Apropå att havshöjning inte skulle vara nån katastrof. Visst kommer många kunna flytta sig bort från kusterna men dels ska de vara välkomna nånstans och på kort tid hitta bostäder och jobb mm. Blir en utmaning.

Sen minskar marginalerna för dem som hänger kvar i kustlandet till sista stund så där lär det blir en del som har otur och råkar ut för kombinationskatastrofer; högt vattenstånd = erosion + skyfall = jordskred osv.

Vi har som sagt haft översvämmade områden tidigare. Men skillnande är att det då var hundratusentals nomader medan det nu är tiotals miljoner fastboende. Det kommer bli mycket mer smärtsamt att överge sina hem idag än för tusentals år sedan.

Kolla gärna in Doggerland. Det landområde i Nordsjön som försvann ner i djupet en istid. Tänk er att Danmark och Holland ryker inom 100 år...

https://en.wikipedia.org/wiki/Doggerland
Citera
2016-12-12, 15:08
  #1505
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Du menar att man inte kan leva på ris, kött och grönsaker? Och att det finns noll chans att bygga något utan skog?

Mänskligheten anpassar sig. Lär inte ta många årtionden innan genmanipulerade majsodlingar fyller saharaöken.

Utan skog är det godnatt.
Förutom att binda jord och motverka erosion så tar de även upp den största delen av koldioxiden.
Citera
2016-12-12, 15:11
  #1506
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Fast man måste ha klart för sig att forskning är väldigt paradigmstyrt. Man måste i så fall ägna sig åt forskning om själva forskningen inom ett paradigm och samtidigt stå utanför paradigmet för att kunna dra några slutsatser typ "majoriteten av alla forskare" etc.

En jämförelse är ju tex forskningen om rasbiologi på 30-talet, så länge paradigmet om de mänskliga rasernas skillnader stod fast, så pekade majoriteten av all forskning på att det va så. Idag när ett helt annat paradigm råder inom rasbiologi, ja då pekar majoriteten av all forskning mer eller mindre på motsatsen.

Så hela det här argumentet som är så inne idag i media: "Forskning visar..." säger egentligen inte så mycket mer, du kan forska och visa nästan vad som helst så länge du utformar din tes på rätt sätt, och detta används ofta både av klimatförespråkare och klimatförnekare.

Självfallet så revideras forskningen hela tiden när nya rön uppstår och bekräftas, men det är inte direkt jämförbart med joniserat vatten.
Citera
2016-12-12, 15:20
  #1507
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Du påstod att det inte spelade någon roll huruvida det var sant eller inte. Det är först nu du tar upp "majoriteten av världens forskare inom området." Inget i ditt ursprungliga inlägg nämnde det.

Så spelar det någon roll huruvida det ligger någon sanning bakom påstående om global uppvärmning eller inte? I sådana fall får du korrigera ditt tidigare inlägg.

Nä det spelar ingen faktiskt roll, då vi redan har börjat växla om.

I och med att Kina beslutade sig på att lägga pengarna på miljöforskningen så blir övriga tvungna att följa efter. Oljeindustrin kommer självfallet inte dö över natten, men även Saudiarabien försöker bryta sig ur oljeberoendet. Marknaden följer pengarna.

En av de stora fördelarna är för övrigt att vi kan lämna mellanöstern åt sitt öde, då oljan saknar betydelse i förlängningen.
Konflikterna kommer istället flyttas mot mineraltillgångar.
Citera
2016-12-12, 15:54
  #1508
Medlem
brutenbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Du har hört att "forskningen är massiv och fett solid", jag antar att personen som berättade det framstod som mycket trovärdig, som en auktoritet? Kanske var han till och med på TV? Du litade på det han sade, eller hur? Du vet inte själv...

Hört och hört haha. Du menar som en sån där snygg forskar-skådespelare som är med i många överdrivet balla amerikanska dokumentärer? Nej, jag har insikt i det vetenskapliga samhället och vet hur kolossal den myriad av kunskap som genereras inom miljövetenskapen verkligen är. Jag drog därför en enkel slutsats när jag dissade den här löjliga tråden som baseras på TS naturpromenader och egna flummiga tankeflykter. Ska en sån här tråd kunna tas på allvar behöver något banbrytande och konkret i vetenskaplig bevisväg presenteras. Och för att materialet ska vara trovärdigt och ha ens ett uns av värde att fortsätta diskuteras, ställs det en lång lista av höga vetenskapliga krav på källan och materialets utförande. Det räcker inte att dra en snabbgoogling och läsa femtio hokus pokus artiklar från fanatiska bloggare och andra knäppa informationssajter. Ett sånt här ämne kan inte konfronteras utan det rätta medlet. Faktum är att någon annan än en områdesexpert, med rätt utbildning, bakgrund och kunskap inte är befogad att diskutera den här frågan. Inte mer än på skoj då, vilket ju iof kan vara kul.
__________________
Senast redigerad av brutenbrygga 2016-12-12 kl. 16:04.
Citera
2016-12-12, 16:27
  #1509
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutenbrygga
Hört och hört haha. Du menar som en sån där snygg forskar-skådespelare som är med i många överdrivet balla amerikanska dokumentärer? Nej, jag har insikt i det vetenskapliga samhället och vet hur kolossal den myriad av kunskap som genereras inom miljövetenskapen verkligen är. Jag drog därför en enkel slutsats när jag dissade den här löjliga tråden som baseras på TS naturpromenader och egna flummiga tankeflykter. Ska en sån här tråd kunna tas på allvar behöver något banbrytande och konkret i vetenskaplig bevisväg presenteras. Och för att materialet ska vara trovärdigt och ha ens ett uns av värde att fortsätta diskuteras, ställs det en lång lista av höga vetenskapliga krav på källan och materialets utförande. Det räcker inte att dra en snabbgoogling och läsa femtio hokus pokus artiklar från fanatiska bloggare och andra knäppa informationssajter. Ett sånt här ämne kan inte konfronteras utan det rätta medlet. Faktum är att någon annan än en områdesexpert, med rätt utbildning, bakgrund och kunskap inte är befogad att diskutera den här frågan. Inte mer än på skoj då, vilket ju iof kan vara kul.
Jag håller med om att endast insatta experter kan uttala sig med vikt i frågan. Problemet är att universiteten är så på pass politiserade och forskningen så styrd att man inte kan lita på folk med diverse titlar längre. PK-folket har förbrukat sitt förtroende för länge sedan.

Att använda ett mantra om att "alla forskare stödjer det" för att avskräcka ifrågasättande när så inte är fallet är bara bedrägligt.
Citera
2016-12-12, 16:43
  #1510
Medlem
crocotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Problemet är att universiteten är så på pass politiserade och forskningen så styrd att man inte kan lita på folk med diverse titlar längre. PK-folket har förbrukat sitt förtroende för länge sedan.

Att använda ett mantra om att "alla forskare stödjer det" för att avskräcka ifrågasättande när så inte är fallet är bara bedrägligt.

Läs artiklar som är peer reviewed och sluta säga sånt trams

Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Du har hört att "forskningen är massiv och fett solid", jag antar att personen som berättade det framstod som mycket trovärdig, som en auktoritet? Kanske var han till och med på TV? Du litade på det han sade, eller hur? Du vet inte själv...

För att "Jag läste på flashback att allt bara är påhitt" låter mycket bättre? sluta bara.. sluta.
__________________
Senast redigerad av crocotar 2016-12-12 kl. 16:51.
Citera
2016-12-12, 16:55
  #1511
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
TS vet du vad skillnaden är mellan i dag och förr när det var is tid först? svara på detta först innan jag tar dig seriöst, och vet du inte eller säger något som jag inte tänker på slösar jag mig inge mer tid här.


Försten är din text riktigt konstig, svårt att förstå.


Snacka om att kasta sten i glashus... När någon skriver så dåligt som du gör, så skulle i alla fall jag, vara väldigt försiktig med att kritisera någon annan!

Texten är vidare inte alls svår att förstå. Håller med om det mesta - självklart är inte människans del i det hela bra, men det är inte huvudorsaken, på lång sikt. Istider kommer i någorlunda jämna cykler och utan inblandning utav människan.
Citera
2016-12-12, 16:57
  #1512
Medlem
brutenbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Jag håller med om att endast insatta experter kan uttala sig med vikt i frågan. Problemet är att universiteten är så på pass politiserade och forskningen så styrd att man inte kan lita på folk med diverse titlar längre. PK-folket har förbrukat sitt förtroende för länge sedan.

Att använda ett mantra om att "alla forskare stödjer det" för att avskräcka ifrågasättande när så inte är fallet är bara bedrägligt.

Politisering inom akademiska utbildningsinstitut är säkerligen ett problem det håller jag med om. Men alla forskare i hela världen är inte PK och strävar inte efter att följa någon global ond agenda. Vetenskapsmännen strävar i väldigt stor utsträckning om att belysa sina ämnen så sanningsenligt som möjligt, och det kritiska förhållningssättet mellan forskare och forskare gör att de flesta stenar blir vända på. Innehållet säkerställs av en väldigt välfungerande kritik-kultur. Det finaste med hela vetenskapsvärlden är att forskare i stor utsträckning INTE håller med varandra.

Nog kan det finnas en och annan forskare som missvinklar sina resultat i en politisk riktning, men denna begår då ett brott mot vetenskapsandan och sysslar med maktmissbruk. Jag har fortfarande högt förtroende för de flesta experter och forskare, men man ska som vanligt vara på sin vakt förstås. Och givetvis menar jag inte att ämnen inte ska kunna ifrågasättas, men då måste den vara medveten om magnituden av det faktabaserade motstånd som behöver överbevisas.
__________________
Senast redigerad av brutenbrygga 2016-12-12 kl. 17:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback