Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-03-21, 09:35
  #1
Medlem
zixls avatar
Ja hej igen, och tack för hjälpen vid senaste frågan. Nu har jag en ny fråga ang en mac, jag har 2 nät, ett med 3st andra mac pro, 2st skrivare och en lacie eth hd. dessa har ip nummer 10.2.99.x, ingen gateway eller dns, inte ens någon kabel ut på vårat lan med servrar och inte, de är bara kopplade till en lokal switch för att de inte ska göra något annat än att prata med varandra. detta fungerar utmärkt.

Men sedan hart vi en mac pro som sitter i samma switch med nic 2 och nic 1 går till vårt andra nät för den ska ha inet m.m, här börjar mina problem , jag har lagt den på samma ip segment som de andra på nic 2, 10.2.99.x och utan gw samt utan dns, jag kan surfa via nic 1 utan prblem, kommer åt vårat lan m.m, MEN jag kan bara "se" skrivarna, macarna och den externa hd som ligger på nic 2, jag kan inte koppla upp mig och använda dom enkelt, tar jag bort kabel ur nic 1 så kan jag använda de andra resurserna under förutsättninga att jag försöker koppla upp mig med nic 1 är inkopplad, och sedan drar ut den bara. om jag drar ut nic 1 för tidigt så försvinner alla enheter som finns på nic 2, jaqg behöver båda två (tror jag) eftersom jag behöver komma åt disken och skrivarna. jag kan nå de andra macarna när båd korten är inkopplade med det är bara halva lösningen.

några ideer, om det går att göra som jag vill överhuvudtaget, via tcpip.
Citera
2007-03-21, 12:33
  #2
Medlem
criss avatar
Inte en aning vad som är fel med din konfiguration.
Det jag annars hade gjort är att koppla en router till internet, och sedan alla datorer till den. Sedan hade jag satt upp access-listor i routern, som bekriver vem som har tillgång till internet, datorer och så vidare, och på så sätt fått samma begränsningar som ditt nuvarande nätverk.

Jag har inte hållit på med datorer med flera NIC:s, och kan således inte hjälpa dig med lösningar på ditt vis. På mitt vis hade det också varit lättare, om du tillfälligt skulle vilja ge access till någon dator till internet, och slippa behöva dra kablar och så vidare.
Citera
2007-03-21, 15:58
  #3
Medlem
zixls avatar
Jag har funderat lite till (obs jag är inte van vid mac), men jag skulle ju kunna koppla in switchen i nätet och försöka hindra användarna att lägga upp gw och dns, syftet är ju att hindra internet i dessa tre datorer. jag antar att det kan låta sig göras för de behöver väl admin rättigheter för att kunna ändra i tcpip inställningarna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback