Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-03-20, 15:32
  #1
Avstängd
Har satt ihop en liten guide hur man kopplar in Telias Iptv till datorn.
Samt hur du konfigurerar om modemet så du får en extra iptv port.
Telia använder Multicast för att sända iptv över nätverket och det är bara den kanal man tittar på som streamas så du kommer bara kunna spela in och titta på samma kanal som boxen.
Fördelen är att du får mkt bra bildkvalitet då du inte omvandlar via analoga utgångar utan spelar in orginal mpeg2 ström.
Enligt telia skall dom som har 100Mbit i framtiden kunna få tillgång till fler strömmar så man kan se ett prog och spela in ett annat.

Har ni frågor eller konstruktiv kritik till guiden skriv här så får jag försöka fixa till det .

http://www.htpc.se/iptv.html
Citera
2007-03-20, 16:02
  #2
Medlem
Rizados avatar
Bra guide! Funderar faktiskt på att skaffa telia bredband men bara om det fungerar på datorn, och det gör det ju nu

Om vill ha lite kritik så skulle det vara några felstavningar som användt och att IPTV, VLC samt HTPC brukar skrivas med bara versaler eller bara gemener. Stor bokstav på några saker men bara småsaker. Bra jobbat

Lägg gärna till om och hur man kan göra en spellista för att enkelt byta kanaler. Vet inte om det går men kanske.
Citera
2007-03-20, 16:18
  #3
Avstängd
Kanalbyte

Tackar för kritiken skall kolla över stavningar etc.
Jag har börjat göra ett enkelt menyprogram som styr kanalväljning så man slipper skriva in ip i VLC.

Men det kanske är onödigt om man löser det via spel lista skall titta på om det går att lösa enklare så.
Citera
2007-03-20, 19:02
  #4
Medlem
Det här kommer inte fungera så länge till, telia kommer snart att börja kryptera trafiken.
Citera
2007-03-20, 19:10
  #5
Avstängd
Kodat

Då finns redan andra lösningar trodde faktiskt dom körde kodat så jag kopplade in kortläsare innan jag testade.
Men strömmarna var inte kodade av ngn anledning.
Kanske inte är så hög prio då man måste gå med i en multicast grupp som du inte kommer åt utan abb samt du kan inte gå med i flera samtidigt.
BBB kör kodat tänkte göra en guide hur man kopplar in det med.
Citera
2007-03-29, 14:08
  #6
Avstängd
uppdatering

Har uppdaterat med kanallista för Vlc om någon vill ladda ner och slippa sniffa ip.
Citera
2007-03-29, 20:50
  #7
Medlem
Nice guide!
Min polare använde sig faktiskt av den när han kopplade in det för någon dag sedan, han tackar så mycket!
Citera
2007-03-29, 20:52
  #8
Medlem
Iptv

Hej!
Håller på att försöka få detta att funka. Man kan alltså endast bara se den kanalen som digitaltv-boxen är inställd på? Hur funkar det rent tekniskt, begär boxen vilken kanal som ska skickas?

Jag har konfigurerat modemet så att även port 3 skickar iptv. Om jag kopplar den porten till en lan-port på min router så kan jag se kanalerna från andra datorer som är kopplade till routern, dock kan jag inte samtidigt nå Internet. Fattar inte riktigt varför eftersom gateway för att komma ut är adressen till min router och då tycker jag att den borde skicka begäran ut på wan-porten och tillbaka. Är det någon som har någon lösning på detta?
Citera
2007-03-30, 01:26
  #9
Avstängd
Join group

Ja boxen skickar ett meddelande om att gå med i den multicast gruppen.
XP skickar Join meddelande men av ngn anledning öppnas inte grupperna upp.
Håller på att försöka lösa det men är novis på nätverk så det är lite att läsa in.
Ngn med 100Mbit hade kunnat öppna upp utan problem.

Sätter du en router på Iptv porten så filtreras din internet anslutning bort.
För att få ut bägge får du köra "sys tripleplay portbase disable" kanske det går att konfigurera ngt passande sedan.
Citera
2007-03-30, 08:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htpc
Sätter du en router på Iptv porten så filtreras din internet anslutning bort.
För att få ut bägge får du köra "sys tripleplay portbase disable" kanske det går att konfigurera ngt passande sedan.

Ska förtydliga mig lite. Port 1 på modemet är kopplat till Wan-porten på routern. Port 2 är kopplat till digitaltv-boxen. Port 3 (samma som port 2) är kopplad till en Lan-port på routern, vilket borde innebära att trafiken bara switchas. Vad jag då inte förstår är varför jag inte verkar kunna skicka ut några anrop på Wan-porten från anslutna datorer så länge jag har en kabel från port 3 till routern?!
Citera
2007-11-29, 18:34
  #11
Medlem
Lysande initiativ! Använde mig av den här guiden för några månader sedan men såg aldrig denna tråd. Din guide var till stor nytta men jag stötte på en del problem som jag inte rett ut än. Största problemet var att jag tappade signalen då och då och var tvungen att springa till boxern och byta kanal fram och tillbaka för att få tillbaka bilden (tappade bilden både i teven och datorn). Andra problemet var att jag också inte kom åt internet. Andra problemet kan jag nog gå runt och det är inte så akut, men det första, har du någon aning vad jag kan göra?

Grymt tacksam för din guide iallafall. Ännu tacksammare för svar
Citera
2010-08-12, 02:08
  #12
Medlem
Hej!
Jag har följt guiden och det funkar bra med tv in i datorn. Bra jobbat! Jag har uppdaterat kanallistan, finns en hel del okrypterat bland C+, C+ Säsongskortet och Viasat, även några i HD.

Kanallista: http://dl.dropbox.com/u/6747879/Telia%20IPTV.xspf

De flesta kanaler finns fortfarande på 239.16.16.x men Telia har fyllt på med kanaler och då flyttat runt tv-kanalerna på olika udp-adresser.

Jag undrar bara hur jag ska göra för att sniffa upp de kanaler jag inte har i mitt programutbud. Wireshark hittar bara de adresser som boxen tar in. Jag bläddrade igenom alla C+ kanaler på boxen och fick två nya udp-adresser 239.195.1.x och 239.195.0.x stegade sedan igenom alla ipnummer manuellt och hittade lite kanaler. Jag saknar fortfarande Viasat Fotboll och Motor (Viasat PL?). Hur kan man söka fram de adresserna? Finns det något sätt att sniffa igenom tex 239.195.1.1 - 239.195.1.254 för att se vilka det är strömmar på?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback