Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-13, 19:36
  #5629
Medlem
Tja! Någon här som har lust å tipsa mig om vilken Mac DATOR Som gäller. Har 0 koll på det här med datorer.

Det jag är sugen på är en Mac med bra batteritid, som kan spela upp HD filmer utan lagg osv.

Jag ska inte spela på datorn, utan den är mest tänkt att användas till att surfa, kolla film och tanka film,. Lite basic underhållning helt enkelt. Plus i kanten är ju att dem är smidiga att bära med sig. Tanken e att ha dem när man pendlar och reser bort!
Citera
2015-10-20, 00:58
  #5630
Medlem
spelreglers avatar
Hej,

är det möjligt att ladda ned program till Mac's som t.ex Final Cut Pro X crackat utan att behöva köpa dem för hutlösa summor av Apple?
Citera
2015-10-20, 09:08
  #5631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Tja! Någon här som har lust å tipsa mig om vilken Mac DATOR Som gäller. Har 0 koll på det här med datorer.

Det jag är sugen på är en Mac med bra batteritid, som kan spela upp HD filmer utan lagg osv.

Jag ska inte spela på datorn, utan den är mest tänkt att användas till att surfa, kolla film och tanka film,. Lite basic underhållning helt enkelt. Plus i kanten är ju att dem är smidiga att bära med sig. Tanken e att ha dem när man pendlar och reser bort!

För dina behov räcker MacBook Air alldeles utmärkt.
Det du behöver bry dig om är om du vill ha 11" eller 13"
sen är det bara att köpa den billigaste.

Den klarar alla dina behov och ganska mycket till men är riktigt smal och snygg!
Lycka till
Citera
2015-10-21, 00:53
  #5632
Medlem
spelreglers avatar
Köpt min första Mac, mycket nöjd.

Datorn är fabriksny men ändå tas det upp ca 40gb från min hårddisk. 25gb "annat", resten program, filmer och bilder. Jag har inte en endaste film eller bild sparad, hur mycket ligger senaste OS på?

Hur kommer det sig?
__________________
Senast redigerad av spelregler 2015-10-21 kl. 01:00.
Citera
2015-11-03, 10:17
  #5633
Medlem
Har en Mac Book air. Funderar över en sak. Kan man byta färg på aktuell flik? Alla sidor man har öppna radas ju efter varandra högst upp, men jag skulle alltså vilja att den sidan/fliken jag är inne på för närvarande, skulle bli orange, mintgrön eller rosa.
Citera
2015-11-04, 18:48
  #5634
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spelregler
Köpt min första Mac, mycket nöjd.

Datorn är fabriksny men ändå tas det upp ca 40gb från min hårddisk. 25gb "annat", resten program, filmer och bilder. Jag har inte en endaste film eller bild sparad, hur mycket ligger senaste OS på?

Hur kommer det sig?
En del av det är antagligen den normalt dolda återställningspartitionen. Men 40 GB låter lite mycket.
Citera
2015-12-09, 22:20
  #5635
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spelregler
Hej,

är det möjligt att ladda ned program till Mac's som t.ex Final Cut Pro X crackat utan att behöva köpa dem för hutlösa summor av Apple?

Precis som till windows finns i stort sätt alla program crackade och går att ladda ner på tex kickass torrents eller tpb.


Citat:
Ursprungligen postat av spelregler
Köpt min första Mac, mycket nöjd.

Datorn är fabriksny men ändå tas det upp ca 40gb från min hårddisk. 25gb "annat", resten program, filmer och bilder. Jag har inte en endaste film eller bild sparad, hur mycket ligger senaste OS på?

Hur kommer det sig?

Det kan vara time machine backupen. Time machine tar säkerhetsbackuper på din dator och om man har aktiverat det på tex en extern hdd och sen har man den inte i kopplad lagras backupen på den lokala hddn. Kan kanske vara något sånt?
Citera
2015-12-10, 15:45
  #5636
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Det kan vara time machine backupen. Time machine tar säkerhetsbackuper på din dator och om man har aktiverat det på tex en extern hdd och sen har man den inte i kopplad lagras backupen på den lokala hddn. Kan kanske vara något sånt?
Nej. Det är felaktigt. TM-backuper sparas inte lokalt. Vad skulle det vara för vits med det? Om du inte vet vad du talar om, varför försöker du ge någon annan råd?
Citera
2015-12-10, 17:38
  #5637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Nej. Det är felaktigt. TM-backuper sparas inte lokalt. Vad skulle det vara för vits med det? Om du inte vet vad du talar om, varför försöker du ge någon annan råd?

Fast det är exakt det den gör
https://support.apple.com/en-us/HT204015
Citera
2015-12-10, 21:42
  #5638
Moderator
Rassas avatar
Rixton har helt rätt. TimeMachine sparar lokalt till dess att backup-disken är tillgänglig. Och återställningspartitonen syns inte i lagringsinformationen, den är helt fristående.
Citera
2015-12-12, 04:19
  #5639
Medlem
Mugsys avatar
Fel av mig. Jag använder Cocktail sedan många år och har inte ens tänkt på det där i och med att jag har alternativet "Disable local snapshots" markerat i System > Time Machine.
__________________
Senast redigerad av Mugsy 2015-12-12 kl. 04:23.
Citera
2016-06-08, 21:56
  #5640
Medlem
När jag skriver på engelska i Word så switchar Mac inte automatiskt stavningskontrollen till engelska, går det att ställa in?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback