Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-29, 13:44
  #301
Medlem
freeriderXIIs avatar
Ljudet från en 78:a kan ibland låta bättre och ha ett rikare ljud än när det är överfört till en klinisk cd. Tar man bort bruset så kan en del av ljudet förändras och förloras.

CHE GELIDA MANINA
Citera
2017-11-29, 13:46
  #302
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Både Jussi och hans bröder dog ju rätt unga. Även deras far. Låg det hjärtsjukdom i släkten månne?

Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Han strök väl med efter en hjärtattack? Jag vet inte hur han levde, men om även hans fader och bröder avled på grund av hjärtrelaterade komplikationer är det nog inte en omöjlighet att något ärftligt kan ökat riskerna för en tidig bortgång.
Oavsett, han hade en fantastisk röst och helt klart värd allt beröm han fått genom åren.
Jussi var väl väldigt glad i brännvin? Var hans bröder också det?
Citera
2017-11-29, 13:55
  #303
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här en klockren duett:



Jussi Björling, Hjördis Schymberg, Zigenarbaronen
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2017-11-29 kl. 14:02.
Citera
2017-12-13, 15:10
  #304
Medlem
freeriderXIIs avatar
Någon gång när man har en konsert med duktiga operasångare/operasångerskor live inför publik så kunde man spela upp något av Jussi i ljudsystemet så folk kan höra skillnad.
Citera
2018-03-14, 23:12
  #305
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här hans O helga natt fast med bättre ljud än vanligt.

This is the original 8 2 1959 mono recording re-mastered using 'MARS' and given a Concert atmosphere.Sung in Swedish.
Citera
2018-04-15, 22:45
  #306
Medlem
freeriderXIIs avatar
Finns det något stycke han ej sjöng in som ni önskar att han gjort?

För mig hade det varit klockrent om han framfört den brittiska patriotiska sången Rule Britannia och någon spelat in det hela live.


Eller Sök dig till bergen från musikalen Sound of Music som ju hade premiär 1959 på Broadway ett år före hans död 1960.
(Ja den sjungs av en nunna ursprungligen men kan även med fördel framföras av manliga sångare som Körberg visar)
Citera
2018-04-16, 01:55
  #307
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Min mormor drämde igen dörren i ansiktet på Jussi och kallade honom "snuskgubbe" när han var inne på damernas kring någon föreställning för väldigt länge sedan hon jobbade som servitris eller vad det var.

Inte hittat ett framträdande med "Tipperary"-sången med honom. Hade varit något.
Citera
2018-09-19, 11:01
  #308
Medlem
Redvivas avatar
Lyssnar på Jussi Björling ibland - otroligt vacker röst.
Finns några bandade konserter från Gröna Lund på 50-talet där också hans snack mellan numrena är med. Man förstår varför han blev så folkkär.

Finns inte så många videoinspelningar, men Jussi sjöng på Ed Sullivan Show 1957.
https://www.youtube.com/watch?v=t7IoTVLgWV8

Tycker Sverige är dåliga på att förvalta det arv som finns efter honom. Folk blandar till och med ihop honom med Tommy Körberg.
Citera
2018-11-15, 21:36
  #309
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här Ombra Mai Fu från en konsert i Nederländerna. Tack och lov med orkester.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2018-11-15 kl. 21:38.
Citera
2018-11-16, 20:04
  #310
Medlem
Den värsta kicken jag fått av Jussi är då den där sanslöst starka och höga uppgången på slutet av Berget Ida kommer, liksom från ingenstans när han mer eller mindre trallar och sen bara pang.
Citera
2019-08-12, 23:49
  #311
Medlem
Bumpar tråden efter att jag precis har lyssnat på Recondita armonia från Tosca. Sista minuten av denna aria är så otroligt vacker.

https://www.youtube.com/watch?v=n6yCDdbdZps
Citera
2019-12-30, 20:43
  #312
Medlem
freeriderXIIs avatar
Om Jussis inspelade sång användes i någon ny film eller serie som bakgrundsmusik för att ge stämning vilken sång/stycke skulle ni vilja spelades?


Själv skulle jag gärna höra Jussis studioversion på Ingemisco från 1960. Som är en del av Verdis Requiem. Man kan se ut över ett landskap när den spelas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback