Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-03-17, 16:00
  #1
Medlem
Hej!
Nu är det så att för någon vecka sedan så krashade min hårddisk på 300 GB, som verkligen var fylld till yttersta gränsen.

Jag lyckades rädda ca 50% av all data med hjälp av programmet "getdataback" och la in allt på en extern western digital mybook 500 GB - extern.

Nu är det så att jag fått mycket större lagringsbehov och önskar därför en riktig "värsting" vad gäller lagring. Det första jag såg var en hårddisk på 8 TB, men priset på en halv miljon fick mig att nästan börja gråta...

Ända tills jag träffade en på dc som sa att det blev billigare med flera hårddiskar på exempelvis 500 GB. Han pratade även om något slags kort.

Ja - självklart är det ju billigare, men jag har bara miditower, och ifall jag pressar in 10 hårddiskar i den så går den väl alldeles för varm?

En till sak jag funderat över är om datorn verkligen klarar av hur många hårddiskar som helst? Eller måste jag byta ut t ex moderkort eller nätaggregat först?

Vad bör jag välja för märke på hårddiskarna, vilken standard (ide/sata) och vilken storlek per disk?

Är väldigt tacksam för all slags hjälp, tips och ideer.
Citera
2007-03-17, 16:24
  #2
Medlem
zewmahs avatar
googla RAID så får du en hel matnyttig info.
Kör på SATA diskar, tror vanliga PATA diskar är dyrare i nuläget.

Ska du köra på en 8 diskar eller så rekommenderar jag att du köper en extra burk, slänger in billigt moderkort+cpu+256mb minne, raidkort och diskar och dunkar in FreeNAS på en minnespinne.
Köp begagnat så kommer du lite billigare undan, men begagnade diskar är väl ingen höjdare direkt.

Ang. märke och storlek, kör på det som blir billigast per GB. Alla diskar riktade mot konsumentsidan är lika bra/dåliga..
Citera
2007-03-17, 18:03
  #3
Medlem
RollerBoySEs avatar
Planerar Du att ha många diskar så skall Du undvika RAID-0, om en disk går sönder så tappar Du all information på samtliga.

Satsa på RAID-5 så gör det inget om en disk går sönder utan all information finns kvar (även den från den trasiga disken).
Citera
2007-03-17, 19:15
  #4
Medlem
tack för den infon, kan ni förklara lite bättre hur RAID fungerar, och framförallt vad det är?

det spelar ingen större roll om det är en enda disk, eler flera. Men som jag har förstått det så är det billigare med flera.

Sedan hade det ju vart soft (ifall jag har flera) att kunna visa allt som en enda hårddisk på säg 3 TB (virtuellt), men det är inget måste.

Ang. gammal dator så har jag en riktigt, riktigt gammal burk som jag haft kvar sen jag köpte min första
spec:
500 MHz processor
1,6 gb hårddisk just nu
128 minne
mm

så långt duger den ju för lagring, grejjen är ju den att den inte är särskilt stor, moderkortet klarar inte av SATA, och jag tvivlar på att den ens klarar vanliga IDE hårddiskar i flertal, för jag testade en gång att koppla in en hårddisk på 100 GB IDE hårddisk i den, och den vägrade starta hur jag än la booten i windows.


Tack förövrigt för snabba svar
Citera
2007-03-17, 20:03
  #5
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_fish
tack för den infon, kan ni förklara lite bättre hur RAID fungerar, och framförallt vad det är?

det spelar ingen större roll om det är en enda disk, eler flera. Men som jag har förstått det så är det billigare med flera.

Sedan hade det ju vart soft (ifall jag har flera) att kunna visa allt som en enda hårddisk på säg 3 TB (virtuellt), men det är inget måste.

Ang. gammal dator så har jag en riktigt, riktigt gammal burk som jag haft kvar sen jag köpte min första
spec:
500 MHz processor
1,6 gb hårddisk just nu
128 minne
mm

så långt duger den ju för lagring, grejjen är ju den att den inte är särskilt stor, moderkortet klarar inte av SATA, och jag tvivlar på att den ens klarar vanliga IDE hårddiskar i flertal, för jag testade en gång att koppla in en hårddisk på 100 GB IDE hårddisk i den, och den vägrade starta hur jag än la booten i windows.


Tack förövrigt för snabba svar

Här hittar Du en kortfattad förklaring av RAID: http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Den maskinen bör räcka för att agera lagringsserver, möjligen så kan den behöva lite extra minne. Sätt in ett RAID-kort som har eSATA anslutningar så kan diskarna monteras externt.
Citera
2007-03-17, 20:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE
Här hittar Du en kortfattad förklaring av RAID: http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Den maskinen bör räcka för att agera lagringsserver, möjligen så kan den behöva lite extra minne. Sätt in ett RAID-kort som har eSATA anslutningar så kan diskarna monteras externt.
Den enda typen av RAID som jag ser kan lägga ihop allt till en enda hårddisk är ju RAID-0 och det är ju inte speciellt säkert eftersom all data försvinner ifall en av hårddiskarna krashar.

Jag är inte speciellt intresserad av andra RAID-lösningar eftersom det inte är SÅ jätteviktigt att ha kvar allt till varje pris. Om jag hade måst välja något av RAID så hade det blivit RAID-0, men det borde väl finnas något annat som gör att man bara lägger ihop flera hårddiskar till en, utan att det sprids över disken jämt?
Citera
2007-03-17, 22:14
  #7
Medlem
zewmahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_fish
Den enda typen av RAID som jag ser kan lägga ihop allt till en enda hårddisk är ju RAID-0 och det är ju inte speciellt säkert eftersom all data försvinner ifall en av hårddiskarna krashar.

Jag är inte speciellt intresserad av andra RAID-lösningar eftersom det inte är SÅ jätteviktigt att ha kvar allt till varje pris. Om jag hade måst välja något av RAID så hade det blivit RAID-0, men det borde väl finnas något annat som gör att man bara lägger ihop flera hårddiskar till en, utan att det sprids över disken jämt?

Lite osäker på hur JBOD hanterar det, RAID-0 är dock att sky som pesten, dataförlust ÄR tråkigt hur mycket du än vrider och vänder på det.

Och du kommer förmodligen bli rätt tacksam den dagen en disk krashar, du bytar ut den mot en ny och 3h senare när RAID'en har blivit ombyggd så sitter du där med noll procent dataförlust och hundra procent uptime med dina... "semesterbilder" - kör på RAID-5!
Citera
2007-03-17, 22:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zewmah
Lite osäker på hur JBOD hanterar det, RAID-0 är dock att sky som pesten, dataförlust ÄR tråkigt hur mycket du än vrider och vänder på det.

Och du kommer förmodligen bli rätt tacksam den dagen en disk krashar, du bytar ut den mot en ny och 3h senare när RAID'en har blivit ombyggd så sitter du där med noll procent dataförlust och hundra procent uptime med dina... "semesterbilder" - kör på RAID-5!
jovisst är det så, men jag har inte lust att lägga ut en hel förmögenhet på mina "semesterbilder". Om vi antar att jag vill ha 3 TB, då måste jag med andra ord köpa dubbelt så mycket - 6 TB. Och det är väl lite väl, för SÅ jättehemskt är det ju faktist inte när lite wärsch försvinner
Citera
2007-03-17, 23:25
  #9
Medlem
stRs avatar
Samsungs 400Gb, 16Mb cache diskar, S-ATA och 7200rpm, piskar Western Digital Raptor i ett par tester och ligger tvåa efter raptorn i de andra när man mäter prestanda. Att den har billigaste Gb/kronan med sitt låga pris och är en av de tystare hårddiskarna på marknaden gör den till ett självklart val för vem som helst.
Citera
2007-03-18, 00:11
  #10
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_fish
jovisst är det så, men jag har inte lust att lägga ut en hel förmögenhet på mina "semesterbilder". Om vi antar att jag vill ha 3 TB, då måste jag med andra ord köpa dubbelt så mycket - 6 TB. Och det är väl lite väl, för SÅ jättehemskt är det ju faktist inte när lite wärsch försvinner

Nej.
RAID-5 tar bara en disk. Har du 10 diskar skrivs en tiondel av pariteten på varje disk och bildar således ett bortfall på en disk.
Citera
2007-03-18, 11:44
  #11
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Nej.
RAID-5 tar bara en disk. Har du 10 diskar skrivs en tiondel av pariteten på varje disk och bildar således ett bortfall på en disk.

För att tydliggöra det ytterligare:

8 stycken 500GB i RAID-5 ger en logisk disk på 3,5TB (7 x 500GB)

4 stycken 400GB i RAID-5 ger en logisk disk på 1,2TB (3 x 400GB)

Citat:
Ursprungligen postat av zewmah
Lite osäker på hur JBOD hanterar det, RAID-0 är dock att sky som pesten, dataförlust ÄR tråkigt hur mycket du än vrider och vänder på det.

Den stora skillnaden mellan JBOD och RAID-0 är att i JBOD så kan de ingående diskarna vara olika stora medan de måste vara lika stora i RAID-0.

Säkerhetsmässigt är bägge varianterna vansinniga när RAID-5 kostar så lite extra.
Citera
2007-03-18, 15:42
  #12
Medlem
så det är bara en av hårddiskarna som försvinner?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback