Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-13, 14:12
  #193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, "bostadsbubbla" är eg fel uttryck, men nu är ju problemen" en knutna till bostäderna, och "bostadsbubbla" är väl det uttryck som vi kan samlas kring och förstå.

Men det är eg en lånebostadsbubbla då, om man ska vara noga.

jag tycker att det är rätt viktigt att skilja på äpplen och päron i diskussion. så för att reiterera, någon egentlig "bostadsbubbla" kommer inte att uppstå så länge efterfrågan på storstadsboenden är hög. "lånebubbla" kan jag däremot gå med på. to wit:

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Just nu har många tunnelseende, och den där slappa logiken (räntan är låg och priserna ökar snabbt så nu öser vi på utan bromsar) indikerar att nåt är helt fel.

En privatpersons bostadsekonomi får inte baseras på en så slapp logik, och jag har hört många vettiga människor tappa förståndet helt på sistone. Mina släktingar (välutbildade och annars kloka människor) tycker att jag ska ut på marknaden omedelbart, för "räntan är ju så låg!" ...

Jaha, men resten då ... handpenningen, min löneutveckling (obefintlig!), underhåll av bostaden osv ... ska det inte med i ekvationen? Nej då, skit i det, för räntan är låg ... dom är ju helt dumma i huvudet |

än en gång så kan du inte riktigt använda dig själv som någon form av statistisk måttstock. jag skulle säga att det "normala" är att man har en rätt så stark löneutveckling, och bostadsunderhåll är minimalt om man köper en "fräsch" lägenhet (det hör ju till trenden att man renoverar så mycket man bara kan för att kunna sälja så dyrt som möjligt). det är alltså spottstyvrar i sammanhanget. handpenningen har man redan om man är höginkomsttagare (vad nu DET innebär...) eller så lånar man till den.

jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa nu OM de inte var tvungna, dvs skulle flytta till annan stad pga arbete eller liknande. med det inte sagt att alla som köper nödvändigtvis är dumma i huvudet: definitionen måste ju tillåtas vara "har du tänkt igenom detta och insett att räntorna i framtiden bara kan gå åt ett håll?". är svaret "ja, och det är inga problem ekonomiskt sett för jag har kalkylerat X, Y och Z" så måste ju folk tillåtas att göra vad de vill.

sen att det INTE finns korkskallar som ba' "tjoho, min lgh kostar bara 5000 i månaden...i ett år till" är med det inte sagt. bostadsrätten som investeringsobjekt är inte heller helt uppluckrat bara för att räntorna spås stiga.
__________________
Senast redigerad av Akademian 2016-12-13 kl. 14:14.
2016-12-13, 14:55
  #194
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
jag tycker att det är rätt viktigt att skilja på äpplen och päron i diskussion, så för att reiterera, någon egentlig "bostadsbubbla" kommer inte att uppstå så länge efterfrågan på storstadsboenden är hög. "lånebubbla" kan jag däremot gå med på. to wit:

än en gång så kan du inte riktigt använda dig själv som någon form av statistisk måttstock. jag skulle säga att det "normala" är att man har en rätt så stark löneutveckling, och bostadsunderhåll är minimalt om man köper en "fräsch" lägenhet (det hör ju till trenden att man renoverar så mycket man bara kan för att kunna sälja så dyrt som möjligt). det är alltså spottstyvrar i sammanhanget. handpenningen har man redan om man är höginkomsttagare (vad nu DET innebär...) eller så lånar man till den.

jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa nu OM de inte var tvungna, dvs skulle flytta till annan stad pga arbete eller liknande. med det inte sagt att alla som köper nödvändigtvis är dumma i huvudet: definitionen måste ju tillåtas vara "har du tänkt igenom detta och insett att räntorna i framtiden bara kan gå åt ett håll?". är svaret "ja, och det är inga problem ekonomiskt sett för jag har kalkylerat X, Y och Z" så måste ju folk tillåtas att göra vad de vill.

sen att det INTE finns korkskallar som ba' "tjoho, min lgh kostar bara 5000 i månaden...i ett år till" är med det inte sagt. bostadsrätten som investeringsobjekt är inte heller helt uppluckrat bara för att räntorna spås stiga.

Det var ett läsvärt inlägg, tack för det

Jag håller med dig i stort, men vill korrigera min egen info. Att kalla mig själv låginkomsttagare är onödigt, och ska jag vara ärlig är jag snarare medelinkomsttagare, men jag betraktar mig väl som en underdog i varje budgivning. Jag har bra ekonomi, inga prickar, har bara studielån och lyxhandlar aldrig ... jag har inga småbarn att ta hand om heller, har bara mig själv att sköta.

Någon sorts måttstock är jag nog ...

Jo, visst kan det finnas en kombinerad bostadsbubbla och lånebubbla. Om bostadsbeståndet missbedöms och vansköts så har vi ju en härlig bostadsbubbla.

Föreningar har en tendens att minska avgifterna för mycket (för att locka köpare) och säljarna övervärderar sina lyor, och jag är inte så säker på att alla nykläckta föreningar har totalkoll på underhåll osv ... det vi har nu är ju en helt ny situation, där hundratusentals oerfarna svenskar kastas in i bostadsförvaltning, spekulation osv ...

Jag ser en tämligen skakig färd för medelsvensson, och vi får se vad som händer
2017-03-05, 22:43
  #195
Medlem
Bajsolle1s avatar
Dags datum 2017 begärs 1,9 mkr för en sketen polack renoverad tvåa i sumpförorten Hökarängen Södra Sthlm slutbudet hamnar nästan alltid minst 500 tsk över vid samtliga fall. Trotts högre räntor och 15% HP eller runt 360 tsk minst.

Detta blir ca 9000 att betala i månaden vart är det på väg och hur många månader kan detta fortgå innan bubblan spricker som 1992 då det mesta droppade 3-400 tsk i värde .

FINNS DET NÅN SOM SIAT OM NÄR BUBBLAN SPRICKER

Källa: hemnet.se
__________________
Senast redigerad av Bajsolle1 2017-03-05 kl. 23:02.
2017-03-06, 19:50
  #196
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle1
Dags datum 2017 begärs 1,9 mkr för en sketen polack renoverad tvåa i sumpförorten Hökarängen Södra Sthlm slutbudet hamnar nästan alltid minst 500 tsk över vid samtliga fall. Trotts högre räntor och 15% HP eller runt 360 tsk minst.

Detta blir ca 9000 att betala i månaden vart är det på väg och hur många månader kan detta fortgå innan bubblan spricker som 1992 då det mesta droppade 3-400 tsk i värde .

FINNS DET NÅN SOM SIAT OM NÄR BUBBLAN SPRICKER

Källa: hemnet.se
Den här tråden började väl 2007 och det har varit många som har spekulerat. Vissa anser att det, enligt alla logiska skäl, bör ha spruckit 2008 och vissa är säkra på att det sker imorgon.

/T
2017-03-06, 22:21
  #197
Medlem
Bajsolle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Den här tråden började väl 2007 och det har varit många som har spekulerat. Vissa anser att det, enligt alla logiska skäl, bör ha spruckit 2008 och vissa är säkra på att det sker imorgon.

/T
Ja när en två i ett nedgånget Krökarängen gått upp 500 tsk på ett halvår då är nått riktigt galet.
2017-03-06, 22:25
  #198
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle1
Ja när en två i ett nedgånget Krökarängen gått upp 500 tsk på ett halvår då är nått riktigt galet.
Utmaningen är att det fanns lika goda argument för en krasch 2007 när tråden startades. Många faktorer som ansetts ha kunnat leda till en krasch har uppvägts av andra nytillkomna faktorer. Speciellt i Stockholm där det faktiskt finns pengar och höga löner.

/T
2017-03-12, 17:20
  #199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle1
Ja när en två i ett nedgånget Krökarängen gått upp 500 tsk på ett halvår då är nått riktigt galet.

det är väldigt tydligt på bostadsstatistiken för både hyresrätter och bostadsrätter att folk faktiskt har blivit väldigt mycket mindre inskränkta och faktiskt ser till andra saker än "inom tullarna"-läge när det gäller bostad. t.ex. bra kommunikationer (såsom t-bana), nära till grönområden, bad, närbutiker mm.

Hökarängen har som exempel blivit en riktigt trevlig förort de senaste 10-15 åren, och det har folk insett. andra är kvar på någon form av stenåldersmansnivå, och den eventuella förlusten blir ju deras.
2017-03-14, 14:30
  #200
Medlem
Bajsolle1s avatar
njaa ... Hökarängen är också ett sånt ställe där man inte frågar vart man köper en TV utan vem som har en billig att sälja.
2017-05-17, 22:42
  #201
Medlem
danevitos avatar
Jag är helt övertygad om att bubblan kommer spricka när jag ger mig in i bostadsköp. Så ni kan va lugna ni som har lån. Lovar skriva i tråden om jag köper..
2017-09-29, 15:17
  #202
Medlem
Bubblan pyser redan. Det sägs att det ges en massa erbjudanden till de som köper nyproduktion redan och att man får ränta på handpenningen om man bokar lägenhet i skrytprojektet Norra Tornen. Undrar om det är Oscars projekt.

Danskarna skriver om Stockholmsbubblan.

http://penge.borsen.dk/nyheder/priva...stockholm.html
2017-10-05, 22:49
  #203
Medlem
fittslems avatar
Det har blivit betydligt mycket svårare nu att få lånelöfte. Hårda krav på att man måste klara av en hög räntehöjning, vilket såklart många inte kan.
Rekordmånga lägenheter ute för försäljning i innerstaden och många säljs inte alls.

Borde väl inte vara helt konstigt om priserna börja dala nedåt med tanke på detta.
2017-10-08, 19:29
  #204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Det har blivit betydligt mycket svårare nu att få lånelöfte. Hårda krav på att man måste klara av en hög räntehöjning, vilket såklart många inte kan.
Rekordmånga lägenheter ute för försäljning i innerstaden och många säljs inte alls.

Borde väl inte vara helt konstigt om priserna börja dala nedåt med tanke på detta.

vilka innerstadslägenheter är det som inte säljs? menar du paradvåningarna för 10+ miljoner?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback