Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-03-13, 18:52
  #1
Medlem
Rekas avatar
Jag ska tapetsera om och undrar ifall jag ska lägga de nya tapeterna så att skarvarna kommer att hamna där de gamla skarvarna var, eller om de nya tapeterna ska täcka de gamla skarvarna, så att säga.

Det kanske inte spelar någon roll, eller...?
Citera
2007-03-13, 19:15
  #2
Medlem
p2xs avatar
Spelar ingen roll. Finns 2 saker att tänka på bara.
1 Börja från fönstret, så slipper du se skarvarna när ljuset faller in.
2 När du kommer till hörnen så skall du inte gå över med tapeten runt hörnet. Vilket isåf kan innebära att sk "hockey hörn" uppstår. Skär helt enkelt av tapeten vid hörnet - tryck dit noga, och fortsätt.
Lycka till.
Citera
2007-03-13, 20:02
  #3
Medlem
Rekas avatar
Tackar för svar :-) Funderar lite på punkt #2. Jag trodde att man skulle låta tapetvåden täcka över hörnen. Om man låter tapeten sluta vid hörnen är det då inte stor risk att det blir glipor?
Citera
2007-03-13, 23:12
  #4
Medlem
p2xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Tackar för svar :-) Funderar lite på punkt #2. Jag trodde att man skulle låta tapetvåden täcka över hörnen. Om man låter tapeten sluta vid hörnen är det då inte stor risk att det blir glipor?

Någon glipa skall det ju inte vara, se bara till att skarven hamnar i hörnet annars blir det en "hockey sarj" då klistret torkar.
Det gäller bara att vara noga så skall det inte va några problem. När du kommer till hörnet så skär du av tapeten och trycker fast noga, har lite tapet gått över hörnet gör ju inget.
Citera
2007-03-13, 23:22
  #5
Medlem
Reka, om de gamla tapeterna sitte omlott så lär du hyvla bort överlappet innan du sätter de nya. Annars kommer de gamla skarvarna synas igenom.
Citera
2007-03-13, 23:26
  #6
Medlem
straycats avatar
Glöm inte att spackla skarvarna. Vilken typ av tapet gäller det ?
Citera
2007-03-13, 23:30
  #7
Medlem
straycats avatar
Se även tråden - har ni frågor om färg,tapeter och golv.
Citera
2007-03-14, 07:28
  #8
Medlem
Ang #2 ovan. Om det är en billig tapet du ska använda är risken att den krymper när limmet torkar och glipor syns tydligt.

Limma ordentligt ut i kanterna!
Citera
2007-03-15, 20:11
  #9
Medlem
smiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Tackar för svar :-) Funderar lite på punkt #2. Jag trodde att man skulle låta tapetvåden täcka över hörnen. Om man låter tapeten sluta vid hörnen är det då inte stor risk att det blir glipor?
Gå över hörnet med 1-2 cm, börja med nästa våd i hörnet så blir det inga problem med glapp.
Och som sagt, spackla skarvar och andra ojämnheter!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback