Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-16, 00:57
  #169
Medlem
Svenskares avatar
Det är inte vår uppgift att säga vad Astrid Lindgren var och inte var nu när hon inte längre är vid liv och kan försvara sig. Lägg ner och njut istället av de barndomsminnen hon har givit er och troligtvis kommer att ge era barn i framtiden.
Citera
2015-05-11, 18:56
  #170
Medlem
Citat:
Astrid Lindgren har varit död i drygt 13 år. Nu ska hennes hem vid Vasaparken i Stockholm bli museum, uppger P4 Kalmar.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ast...m-blir-museum/
Citera
2015-05-15, 15:28
  #171
Medlem
Ördögs avatar
Är det nån som redan tagit sig an Astrids krigsdagböcker? Jag konstaterar belåtet hur en och annan recensent olustigt skruvar på sig när de inser att damen (i varje fall under kriget) var en minst lika glödande antistalinist som antinazist. Inga-Lina Lindqvist på Aftonblasket, som är född i Sovjet och växte upp med den Enda Och Rätta Versionen av Stora Fosterländska Kriget, reagerar så här när hon märker att Astrid faktiskt såg saken på ett helt annorlunda vis.
Citat:
Men hur mycket nazismen än skrämmer henne – så finns det något som är värre. Det är bolsjevismen. Och den ryska faran. Den 22 juni, för mig den dagen då nazityska pansarvagnar rullade in i mitt hemland Belarus, skriver Astrid Lindgren att ”man nu måste hålla på Tyskland”. Hon släpper inte tanken. ”Måtte Tyskland kunna hålla Ryssland stången!” – detta skrivet 1942 medan mina släktingar skjuts i ghetton och rövas bort som slavarbetare. Det är klart att jag får andnöd och känner mig provocerad.

Nästa gång Henrik Narrstad, Åsa Lumpenborg eller någon annan hysteriker börjar skräna om hur fascistiskt det är att jämställa Stalin och Hitler, att kritisera den rovlystnad som tycks känneteckna varenda härskare i Kreml oavsett om de lystrar till namnet Stalin eller Putler etc, så kan ni påminna om vad Astrid ansåg om "ryssen". Narrstad kommer nog frikostigt att förpassa fru Lindgren till fascistfållan, men i dagens läge är det snarast en hedersbevisning att stämplas som fascist av den uppblåsta nollan.

Ett par andra belysande citat av Lisbeth Larsson i GP ...
Citat:
Hon är länge ambivalent till de båda stormakterna. Hon kan inte tro ryssen om något gott och det vidhåller hon även när Ryssland blir en av de allierade. För Astrid Lindgren handlar det egentligen inte politiska ställningstaganden.
.. och Håkan Lindgren i UNT.
Citat:
Hon betraktar nazismen och sovjetkommunismen som ”två skräcködlor i kamp med varandra”, men om tyskarna förlorar är hon orolig för att Stalin ska ta hela Skandinavien. Sommaren 1940 skriver hon: ”Och då tror jag hellre, jag säger ’Heil Hitler’ i hela mitt liv än får ryssarna över oss.”
__________________
Senast redigerad av Ördög 2015-05-15 kl. 15:33.
Citera
2015-06-09, 09:07
  #172
Medlem
Curt Hsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Är det nån som redan tagit sig an Astrids krigsdagböcker? Jag konstaterar belåtet hur en och annan recensent olustigt skruvar på sig när de inser att damen (i varje fall under kriget) var en minst lika glödande antistalinist som antinazist. Inga-Lina Lindqvist på Aftonblasket, som är född i Sovjet och växte upp med den Enda Och Rätta Versionen av Stora Fosterländska Kriget, reagerar så här när hon märker att Astrid faktiskt såg saken på ett helt annorlunda vis.


Nästa gång Henrik Narrstad, Åsa Lumpenborg eller någon annan hysteriker börjar skräna om hur fascistiskt det är att jämställa Stalin och Hitler, att kritisera den rovlystnad som tycks känneteckna varenda härskare i Kreml oavsett om de lystrar till namnet Stalin eller Putler etc, så kan ni påminna om vad Astrid ansåg om "ryssen". Narrstad kommer nog frikostigt att förpassa fru Lindgren till fascistfållan, men i dagens läge är det snarast en hedersbevisning att stämplas som fascist av den uppblåsta nollan.

Ett par andra belysande citat av Lisbeth Larsson i GP ...

.. och Håkan Lindgren i UNT.
Hur vet man att de är äkta?
Citera
2016-12-03, 17:05
  #173
Medlem
Jag undrar om det är sant att Astrid Lindgren
testamenterade en väldans massa pengar
"(miljoner?) till sina invandrade personliga
assistenter?
Citera
2016-12-04, 01:08
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Jag undrar om det är sant att Astrid Lindgren
testamenterade en väldans massa pengar
"(miljoner?) till sina invandrade personliga
assistenter?
Du kanske blandar ihop henne med Marianne Fredriksson http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11927417.ab
Citera
2016-12-05, 12:56
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Du kanske blandar ihop henne med Marianne Fredriksson http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11927417.ab

Nejdå, det stod i nån tidning när hon hade dött.
Det är Astrid jag menar.

Det var ett par tjejer med ond blick.
Citera
2017-05-27, 07:21
  #176
Medlem
Skriver här för att det saknades en tråd om bara Astrid Lindgren.
Jag funderar över hur stor hon var egentligen. Min flickvän som kommer från mellanamerika har aldrig hört talas om henne och min kompis från Venezuela likaså.
Var det bara i Europa eller rentav Skandinavien hon var stor i? Har inte typ pippi långstrump översatts till över 100 språk?
Citera
2017-05-27, 12:49
  #177
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenThingsGoWrong
Skriver här för att det saknades en tråd om bara Astrid Lindgren.
Jag funderar över hur stor hon var egentligen. Min flickvän som kommer från mellanamerika har aldrig hört talas om henne och min kompis från Venezuela likaså.
Var det bara i Europa eller rentav Skandinavien hon var stor i? Har inte typ pippi långstrump översatts till över 100 språk?

Hon är nog inte i närheten så känd som hennes figurer och böcker är. Nicke Nyfiken vet många vem det är, men vem vet vad författaren heter?
Citera
2018-11-10, 17:57
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Nästa gång Henrik Narrstad, Åsa Lumpenborg eller någon annan hysteriker börjar skräna om hur fascistiskt det är att jämställa Stalin och Hitler
Nazist-Astrid "jämställer" ju inte. Hon skriver (enligt dina citat) att man "måste hålla på Tyskland" och att hon "hellre säger Heil Hitler" än får "ryssarna över oss". Hur är det att "jämställa"?
Citera
2018-11-10, 19:44
  #179
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nazist-Astrid "jämställer" ju inte. Hon skriver (enligt dina citat) att man "måste hålla på Tyskland" och att hon "hellre säger Heil Hitler" än får "ryssarna över oss". Hur är det att "jämställa"?

Jag hade inte krigsdagboken framför mig då jag skrev det där inlägget, så jag misstog mig tydligen en aning. Hon tyckte alltså inte bara att Stalin var ett lika avskyvärt kjräk som Hitler - hon tyckte rentav (åtminstone i ett ekede av kriget) att han var ännu värre.
Jag tror för övrigt att Astrid skrattat gott åt att bli kallad av Nazist-Astrid av dig. Vad tror du?
__________________
Senast redigerad av Ördög 2018-11-10 kl. 19:50.
Citera
2018-11-11, 10:14
  #180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag tror för övrigt att Astrid skrattat gott åt att bli kallad av Nazist-Astrid av dig. Vad tror du?
Hon kallade själv Pippi för "en liten ubermensch", så det är nog ingen fara att skoja om allvarliga saker med henne.

Kanske lite skillnad mellan att (i något skede) tycka att Stalin är värre än Hitler, respektive att sitta och hoppas på att tyskarna skall vinna kriget och föreslå att gå i allians med dem. Man "jämställer" inte ifall man tar ställning för den ena sidan. Hon var helt enkelt en nazistmedlöpare, men självklart har hon tvättat byken i efterhand, som de flesta svenskar. Hade tyskarna däremot vunnit kriget så hade svenskarna varit ungefär lika mycket "antinazister" som österrikarna var efter Anschluss. Och Azztrid själv hade gjort strålande succé i Tredje riket med verk som "Alle Kinder im Bullerdorf".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback