Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-03-10, 12:40
  #1
Medlem
Maeglins avatar
Jag satte precis kaffet i halsen.

Nalin Pekgul som i dagsläget söker bli omvald för de socialdemokratiska kvinnorna och är riksdagsledamot intervjuas idag i Aftonbladet och berättar om att hon ville ha ihjäl andra människor för kurdernas sak.

Citat:
Jag var alltid beredd att sätta på mig bomber och spränga en bro eller en militärbyggnad. Vi fostrades alla så, i den kurdiska kampen kan man mörda eller mördas och det var självklart.

Jag tycker att det är obehagligt att den här människan är politiskt aktiv. Jag tycker detta fastän Nalin själv nu tar avstånd från sin tidigare kamp. Framförallttycker jag att det är egendomligt att aftonbladet utformat sin artikel som de har gjort. Det finns ju ett nyhetsvärde i det här.

Är det verkligen etiskt och moraliskt försvarbart att vi har en politiker i Sverige som har haft seriösa tankar på att döda andra människor genom terroristattacker?

Den frågan ställer jag mig när jag lever i ett samhälle där politiker tvingas avgå för att de inte betalar sina tv-licenser. Vad tycker ni?
Citera
2007-03-10, 12:44
  #2
Medlem
Ad Astras avatar
Det låter väl i och för sig som att hon inte hade något val, eftersom det var en så stark indoktrinering? Och att hon nu har insett det och tar avstånd från det?
Citera
2007-03-10, 12:51
  #3
Medlem
Jag tycker att det är värre att inte betala tv-licensen. Spränger du upp några personer med en dynamitladdning så är det ju bara några enskilda personer du dödar. Ven bryr sig? Betalar du inte tv-licensen så lurar du ju staten på pengar, det är mycket värre.

Skämt åsido.

Man kan bara konstatera att det mångkulturella samhället har gett oss personer med annan politisk bakgrund än ordförande i elevrådet och bakgrund i SSUs sommarläger. Olika erfarenheter berikar.
Citera
2007-03-10, 12:55
  #4
Medlem
Old Nicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Nalin Pekgul som i dagsläget söker bli omvald för de socialdemokratiska kvinnorna och är riksdagsledamot intervjuas idag i Aftonbladet och berättar om att hon ville ha ihjäl andra människor för kurdernas sak.

Hon säger att hon var beredd att göra det p.g.a. den starka indoktrineringen hon utsattes för från barnsben.

Jag känner många som skulle vara beredda att plocka fram bössan och försvara landet om ryssarna anfaller, men inte fan går jag omkring och påstår att de är blodtörstiga galningar som inte vill något annat än att mörda utlänningar. Att vilja och att vara beredd att göra någonting är två helt skilda saker.
Citera
2007-03-10, 13:49
  #5
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Det intressanta är inte det som vart utan hur hon är nu. Jag förstår inte varför detta skulle vara ett problem?
Citera
2007-03-10, 14:10
  #6
Medlem
Skrupelfri Knöls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Det intressanta är inte det som vart utan hur hon är nu. Jag förstår inte varför detta skulle vara ett problem?
Hade hon däremot varit skinnboll och/eller aktiv i VAM som ung så kan jag garantera att tidningarna hade tyckt att hennes förflutna var mer intressant än hur hon är nu.

Självklart är det här värre än att inte betala TV-licensen. Det mest upprörande av allt är att bara för att man är vänster och invandrare så kan man tydligen outa ett sådant här förflutet utan att journalisten ställer de obligatoriska följdfrågorna. Det måste fan bli ett slut på daltandet med revolutionsromantikerna på vänsterkanten nu.
Citera
2007-03-10, 15:05
  #7
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Det låter väl i och för sig som att hon inte hade något val, eftersom det var en så stark indoktrinering? Och att hon nu har insett det och tar avstånd från det?
Din kommentar får mig att spontant reflektera över varför så många är radikala vänsteranhängare i ungdomen, för att senare, när eftertankens kranka blekhet och intellektuell mognad adderats till ekvationen, övergår till ett annat perspektiv på livet och politiken.

Indoktrinering i Sverige? Näääääääääääääääääääääääeeeeeeeeeeeeeee...
Citera
2007-03-10, 15:10
  #8
Medlem
De Larges avatar
Tycker att hon visst kan sitta kvar då det handlar om indoktrinering av barn i främmande kulturer. Dock är det tragiskt att hon skulle fått gå direkt om hon tidigare varit t.ex nazist.

Det fina är att hon öppet visar hur många invandrare i Sverige tänker, vi har nog fler potentiella självmordsbombare än vi kan tro.

Jobbade tidigare tillsammans med en syriansk man, 50+, han tyckte att man skulle döda alla kurder i hela världen. Sa det inte rätt ut men ville att dom snabbt och smidigt skulle "försvinna" .

Han var inte nyanländ utan hade bott här i över 30 år, ändå hade han ett sånt starkt hat.

Så är det Svenskar som ska gå omkring och skämmas för att vi är hemska rasister när många invandrare från våldskulturer vill utrota hela folkslag.
Citera
2007-03-10, 15:18
  #9
Medlem
Då får vi hoppas att hon är en moderat som jobbar undercover och planerar att spränga sig själv under Sossarnas partikongress.
Citera
2007-03-10, 15:25
  #10
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Är det verkligen etiskt och moraliskt försvarbart att vi har en politiker i Sverige som har haft seriösa tankar på att döda andra människor genom terroristattacker?

Jag har större förståelse för en kurd som tänker så än för en svensk fanatiker som kastar sten. Och såna har vi gott om i politiken, tyvärr.

Hellre to Nalin Pekgul än en Hannes Westberg.
Citera
2007-03-10, 16:19
  #11
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrupelfri Knöl
Hade hon däremot varit skinnboll och/eller aktiv i VAM som ung så kan jag garantera att tidningarna hade tyckt att hennes förflutna var mer intressant än hur hon är nu.

Sant, men innebär det att det är rätt att döma folk ett helt liv för åsikter de ångrar?

Jag är ingen stor anhängare av Pekgul, men om hon tar avstånd från det nu så håller jag inte hennes förflutna emot henne.
Citera
2007-03-10, 16:32
  #12
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Sant, men innebär det att det är rätt att döma folk ett helt liv för åsikter de ångrar?

Jag är ingen stor anhängare av Pekgul, men om hon tar avstånd från det nu så håller jag inte hennes förflutna emot henne.

Det gör jag. Vi lever i ett samhälle där folkvalda genom svensk polymik granskas under lupp. Se gärna cirkusen runt Carl Bildt som exempel. Pekgul har under tidigare år haft funderingar på att spänna ett bombbälte runt midjan och ta livet för sig och detta för att tjäna ett högre syfte. Hon fick en folklig artikel i respons av aftonbladet..

Du, om en människa är beredd att döda, och samtidigt avsluta sitt liv för en sak under ett visst skede av sitt liv, så är åtminstone jag av den uppfattningen att det är möjligt att hon är olämplig som politiker.

Jag ogillar aftonbladets utspel eftersom att om man sätter det HÄR exemplet med Pekgul i relation med Månas toblerone-affär (som det blev media-cirkus om) så borde väl rimligen Pekgul låsas in för samhällets bästa? Hänger du med hur jag tänker?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback