Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-03-09, 11:05
  #1
Medlem
Thaiboxarns avatar
tjenare !

Är det bra att träna drop sets? och hur ofta kan man isf träna drop sets?(om muskel massa och styrka är största prion )

MVH / Thaiboxarn
Citera
2007-03-09, 11:48
  #2
Medlem
AmericanPsychos avatar
Kan någon förklara för en nybörjare vad som menas med drop-set?
Citera
2007-03-09, 11:58
  #3
Medlem
Alladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanPsycho
Kan någon förklara för en nybörjare vad som menas med drop-set?

Efter att ha lyft till failure med en vikt sänker du belastningen(cirka 40%) och kör till failure på den vikten, och fortsätter så...
Citera
2007-03-09, 12:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiboxarn
tjenare !

Är det bra att träna drop sets? och hur ofta kan man isf träna drop sets?(om muskel massa och styrka är största prion )

MVH / Thaiboxarn


ett tips är att göra enkla övningar så som Hammercurl / curl / hantelcurl / lastdrag osv beroende på vilken muskelgrupp du vill träna. då det är svårt att få failure med såpass enkla övningar
Citera
2007-03-09, 15:10
  #5
Medlem
Thaiboxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmielarsson
ett tips är att göra enkla övningar så som Hammercurl / curl / hantelcurl / lastdrag osv beroende på vilken muskelgrupp du vill träna. då det är svårt att få failure med såpass enkla övningar


Hade tänkt köra till failure på de flesta övningar, men undrade liksom hur ofta man kan köra drop-sets utan att man övertränar muskeln?

Någon som tränar med drop-sets som har fått bra resultat? (tänker då i första hand på massa och styrka )
Citera
2007-03-09, 15:30
  #6
Medlem
Alladins avatar
Beror på hur ofta du tränar muskeln i fråga, handlar de om ett splittprogram typ max-ot så kan du köra hårt utan att bli övertränad i första taget.
Citera
2007-03-09, 15:33
  #7
Avstängd
NickEasts avatar
Dropset är ett utmärkt sätt att variera träningen, fungerar ofta utmärkt i övningar som benpress och hacken men även i bicepsövningar.
Citera
2007-03-09, 15:52
  #8
Medlem
Thaiboxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alladin
Beror på hur ofta du tränar muskeln i fråga, handlar de om ett splittprogram typ max-ot så kan du köra hårt utan att bli övertränad i första taget.


Om man tränar muskeln max 2 ggr / vecka med 5 dagar vila mellan passen, hur ofta skulle jag kunna köra drop-sets då? har kört efter max-ot's princip länge nu, men har nu börjat med lite mer variation på reps antalen.
Citera
2007-03-09, 15:58
  #9
Medlem
Alladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiboxarn
Om man tränar muskeln max 2 ggr / vecka med 5 dagar vila mellan passen, hur ofta skulle jag kunna köra drop-sets då? har kört efter max-ot's princip länge nu, men har nu börjat med lite mer variation på reps antalen.

Med fem dagars vila så tror jag du kan köra på ganska hårt utan några större problem. Men känn efter för all del...
Citera
2007-03-09, 18:12
  #10
Medlem
Thaiboxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alladin
Med fem dagars vila så tror jag du kan köra på ganska hårt utan några större problem. Men känn efter för all del...



Mycket nöjd med det svaret
Citera
2007-03-09, 18:19
  #11
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiboxarn
tjenare !

Är det bra att träna drop sets? och hur ofta kan man isf träna drop sets?(om muskel massa och styrka är största prion )

MVH / Thaiboxarn
Finns både fördelar och nackdelar. Testa dig fram. Är inget revolutionerande direkt.

/AXON
Citera
2007-03-09, 18:25
  #12
Medlem
Thaiboxarns avatar
Citat:
Finns både fördelar och nackdelar. Testa dig fram. Är inget revolutionerande direkt.

/AXON



Förstår det, varierar ju som sagt, så jag kör ju inte på med drop-sets varje gym pass. Snackade med en på gymmet förut, han tyckte jag kunde köra 2 veckors intervaller med drop-sets. Men jag kommer naturligtvis testa mig fram.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback