Flashback bygger pepparkakshus!
2007-03-08, 18:07
Medlem
quplins avatar
Jo, jag skulle formatera min dator, så jag stoppade in min winxp skiva, och formaterade sedan min hdd, sedan ville datorn starta om för att börja windows installationen, så jag startade om den.

Då kommer det upp en svart ruta där det står.
Datorns maskinvarukomponenter kontrolleras ...

Efter 3 sekunder så så växlas man till över en helsvart ruta, där inget mer händer. jag väntade i 20 min utan att något hände.

Jag testade att koppla ur min hdd och starta datorn, och då kommer samma text upp men ist för den svarta rutan så kommer man in i installations programmet, men väl där står det såklart att jag inte har någon hdd inkopplad.

Vad kan problemet vara? Datorn hittar min HDD i biosen, och alla kablar är rätt kopplade. Så varför kommer jag inte in i installationsprogrammet?!

Mvh Philip
Citera
2007-03-08, 18:08
Medlem
ChristianXs avatar
Du kanske behöver drivrutiner till din HDD-controller?
Citera
2007-03-08, 18:29
Medlem
quplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Du kanske behöver drivrutiner till din HDD-controller?

Var hittar jag det? Och ska jag bränna dem på en cd och stoppa in när jag startar isf?
Citera
2007-03-08, 19:30
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quplin
Var hittar jag det? Och ska jag bränna dem på en cd och stoppa in när jag startar isf?

PÅ moderkortstillverkarens hemsida brukar man hitta de drivrutiner som eventuellt behövs. De skall läggas på en diskett (det går att lägga dem på CD också med hjälp av lite tricks, men det är definitivt inget för nybörjare). Vid installationens start så skall Du trycka på F6, efter en stund så kommer maskinen att begära att Du sätter in disketten med drivrutien.
Citera
2007-03-08, 19:36
Medlem
quplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE
PÅ moderkortstillverkarens hemsida brukar man hitta de drivrutiner som eventuellt behövs. De skall läggas på en diskett (det går att lägga dem på CD också med hjälp av lite tricks, men det är definitivt inget för nybörjare). Vid installationens start så skall Du trycka på F6, efter en stund så kommer maskinen att begära att Du sätter in disketten med drivrutien.

På denna sidan finns de filer som finns att ladda ner för mitt moderkort. Vilken av filerna behövs?
http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=P4i65G
Citera
2007-03-08, 20:02
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quplin
På denna sidan finns de filer som finns att ladda ner för mitt moderkort. Vilken av filerna behövs?
http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=P4i65G

Där verkar inte finnas några drivrutiner för diskcontroller, förmodligen så behöver kortet inga speciella sådana.

Har din XP-skiva SP2 integrerat? Annars kan Du få problem med hanteringen av SATA-diskar.
Citera
2007-03-08, 21:20
Medlem
quplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE
Där verkar inte finnas några drivrutiner för diskcontroller, förmodligen så behöver kortet inga speciella sådana.

Har din XP-skiva SP2 integrerat? Annars kan Du få problem med hanteringen av SATA-diskar.

Japp CD:n har SP2..
Citera
2007-03-09, 12:07
Medlem
RollerBoySEs avatar
Föreslår att Du kollar att disken är kry genom att gå till disktillverkarens hemsida och tanka hem ett testprogram, det finns färdiga images för diskett (och ibland även CD) som är bootbarara så inget operativsystem behöver vara installerat på datorn för att köra dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in