2007-03-28, 20:11
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THUG2
Hej!
Tänkte testa på lite trading på Aktiedirekt, med minimicourtaget 9 kr. Undrar bara på ett ungefär hur mycket pengar man behöver till en början. Satsar inte på några större vinster, några hundralappar per affär räcker, och det behöver inte vara så ofta.
Vet att det är svårt att säga men vore bra om någon kunde uppskatta.

Eftersom det verkar som att du bara vill testa på lite lätt så är det bara att köra med det du har. Ska man göra det professionellt och leva på det får man upp i några 100 000 så att man inte måste ta för stora risker.

Tänk också på att procentsatsen vad gäller courtaget är relativt hög, 0,15%, så 9 kr i courtage gäller bara upp till 6000 kr.
2007-03-28, 20:16
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abram
Synd att man inte var verksam då!
Nej då än idag kan man göra bra affärer i deras warranter, de kan inte hantera en volla alls.

Vi antar att de skruvar ned vollan på en köpwarrant i låt oss säga H&M aktien, då kommer warranten trots kursstegringen i underliggande att falla pga vollaförändringen. Och detta kan man utnyttja, men det förutsätter att aktien fortsätter stiga. För i efterhand så stiger oftast vollan tillbaka till ursprunget föt att utfärdarna ska ha några att få handel med.

Är vollan innan rapport 30 % och den faller till 27 % under rapportdagen (om man ska göra strut) så är lurfaktorn 10 %. 10 % dras ned på din warrant bara pga vollaförändringen. Men detta kan man alltså ta vara på om man är snabb och bevakar noga.

Men i så fall gäller det att utställarna skruvar tillbaka vollan till ursprunget, och det är det väl inte vidare säkert att de gör alltid? Deras godtyckliga skruvande av vollan är en av anledningarna till att jag inte handlar warranter längre. Om du anser att du kan förutsäga dessa förändringar är det bara att gratulera. Men jag håller mig borta.
2007-03-28, 20:19
Bannlyst
Citat:
Hej!
Tänkte testa på lite trading på Aktiedirekt, med minimicourtaget 9 kr. Undrar bara på ett ungefär hur mycket pengar man behöver till en början. Satsar inte på några större vinster, några hundralappar per affär räcker, och det behöver inte vara så ofta.
Vet att det är svårt att säga men vore bra om någon kunde uppskatta.

Nu har en våg ned bildats och jag hoppas att vi stannar på 1182 för vändning. Hamnar vi där kommer jag tipsa om någon warrant så bevaka omx30 de närmaste dagarna.

Men som Fluffis säger så är man mer benägen till risker med ett mindre kapital än med ett större. Denna vecka kan du säkert göra några tiotals procent om du väljer rätt, kanske några hundra procent med rätt warrant.

OXS7P1100SHB och OXS7D1200SHB kan du trada i än så länge.
2007-03-28, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Men i så fall gäller det att utställarna skruvar tillbaka vollan till ursprunget, och det är det väl inte vidare säkert att de gör alltid? Deras godtyckliga skruvande av vollan är en av anledningarna till att jag inte handlar warranter längre. Om du anser att du kan förutsäga dessa förändringar är det bara att gratulera. Men jag håller mig borta.

Nej det kan jag inte, det är redan en enorm risk att handla med warranter som de är, och tar man klivet att handla med någon som har negativ volla kan få ödesdigra konsekvenser. Det förutsätter att aktien stiger efter ditt köp, det ska också tilläggas att löptiden måste vara någolunda lång. Säg 1,5 - 2 månader. En utfärdare vill inte ta kol och döda handeln i sina egna warranter så tidigt under löptiden. Det är en enorm risk men utfallet kan bli riktigt stort, ibland upp emot 1200 %.
2007-03-28, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Eftersom det verkar som att du bara vill testa på lite lätt så är det bara att köra med det du har. Ska man göra det professionellt och leva på det får man upp i några 100 000 så att man inte måste ta för stora risker.

Tänk också på att procentsatsen vad gäller courtaget är relativt hög, 0,15%, så 9 kr i courtage gäller bara upp till 6000 kr.

Okej, kan det funka med så lite som 5-10 k? Har inga större ambitioner, några hundringar då och då, men mest för att lära mig.
2007-03-28, 20:31
Medlem
Gringons avatar
Citat:
Okej, kan det funka med så lite som 5-10 k? Har inga större ambitioner, några hundringar då och då, men mest för att lära mig.

Tjaaa. Aktiestinsen började med mkt lite cash och är i dag mångmiljonär. Hans strategi var att köpa in sig i unga företag han trodde på och sedan lät han dem ligga. År och kanske t.om årtionden senare var de... låt oss säga högre värderade. När andra sålde stannade han kvar och när börser gick ner köpte han mer..

Gillar tanken
2007-03-28, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gringon
Tjaaa. Aktiestinsen började med mkt lite cash och är i dag mångmiljonär. Hans strategi var att köpa in sig i unga företag han trodde på och sedan lät han dem ligga. År och kanske t.om årtionden senare var de... låt oss säga högre värderade. När andra sålde stannade han kvar och när börser gick ner köpte han mer..

Gillar tanken

Fast, han medger också att han har haft en stor portion tur. Fan, gubben sitter med 125miljoner och gör ingenting med pengarna. Snälla nån.
2007-03-28, 20:37
Bannlyst
Citat:

Man behöver inte satsa så mycket, bara man ser tendenser och har en gnutta tur. Slapp låna upp till en bil pga av att Ericsson aktien gick bra (köpte när den låg i 5kr, sålde när den var i 21kr.)

Läs allt du kommer över också. Har hjälpt mig mycket.
2007-03-28, 20:37
Medlem
fluffiss avatar
Citat:

Det är nog iofs i minsta laget. Dels blir det svårt att få tag i hela börsposter, dels måste aktien du köpt röra sig ganska många procent för att det ska bli nåt kvar efter att courtaget och skatten är avdraget. Med dom summorna är det bättre att köpa fonder eller köpa aktier med bra utdelning och se det mer långsiktigt.

En annan lösning kan vara att börja med derivat, men då får man ha ganska bra koll på läget först.

Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Fast, han medger också att han har haft en stor portion tur. Fan, gubben sitter med 125miljoner och gör ingenting med pengarna. Snälla nån.

Tycker också det känns lite konstigt. Inte fan vill jag ha 125 mille på kontot när jag är så gammal.
2007-03-28, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni

Det där är inte tur. Börja spara idag 750 kr varje månad i 15 år. Om 15 år har dina pengar säkert fördubblats. Spara i ikanobankens fonder, de har mycket höga utdelningar och mycket jämn och fin avkastning. Det finns olika fonder med olika risk, men risk och utfall spelar alltid stor roll och utfallet är mycket större än risken. Risken är obefintligt. Satsa där, du spar dina krafter och håller samtidigt en god hjärtrytm
2007-03-28, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av abram
Det där är inte tur. Börja spara idag 750 kr varje månad i 15 år. Om 15 år har dina pengar säkert fördubblats. Spara i ikanobankens fonder, de har mycket höga utdelningar och mycket jämn och fin avkastning. Det finns olika fonder med olika risk, men risk och utfall spelar alltid stor roll och utfallet är mycket större än risken. Risken är obefintligt. Satsa där, du spar dina krafter och håller samtidigt en god hjärtrytm

Jag försöker förstå vad du menar men det går inte. Gubben sade ju själv det, i en intervju senast, att han har haft en grym röta. Och mitt hjärta är mig veterligen mkt bra. Är väldigt ung så jag förstår inte riktigt varför jag skulle ha problem med mitt hjärta?
2007-03-28, 23:22
Medlem
abram

Kan du förklara noga hur en s.k strut fungerar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in