Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-03-06, 15:39
  #1
Medlem
Efter en liten misslyckad sejour 2005 har jag beslutat mig att återvända till högskolestudierna i höst, och jag hade i princip bestämt mig för en utbildning: digital medieproduktion vid Umeå Universitet.

Gick medieprogrammet på gymnasiet, och fick rätt bra betyg (18.2+) så jag det känns som relativt säkert att jag skulle komma in. Det är inte där min tvekan sätter in, nej, det är arbetsmarknaden! Ser mig som en ganska förnuftig människa, och är rätt duktig/intresserad av medieproduktion, men just arbetsmarknaden är väl rätt begränsad i det fältet? Antar att det handlar om ett par produktionsbolag, lokal-tv och de stora TV-kanalerna inom TV, etc:

Citat:
Efter utbildningen kan du exempelvis arbeta med tv-, reklam-, film-, datorspels- eller webbproduktion.
Så även om det verkar vara en kul utbildning, och jag har rätt bakgrund/"talanger", så känns det som om jag kommer att få det kämpigt i arbetslivet senare. Senaste året har jag ju upplevt arbetslöshet på nära håll och det är fan ingen höjdare. Och som jag har förstått det så finns det massor av medieproduktionsutbildningar på högskolor/universitet/KY?

Mitt alternativ kom idag i posten! Mittuniversitetet ger i höst också en distansutbildning där träffarna är i min hemstad (Örnsköldsvik), Grafisk produktionsledare med inriktning digitalt tryck. Fördelarna är inte obetydliga:

+ Slipper ta studielån (kan bo hemma).
+ Inte lika lång utbildning (1 år kortare).
+ Bättre jobbmöjligheter?

Citat:
Efter utbildningen
Du kan efter utbildningen arbeta inom den grafiska branschen till exempel inom reklambyrå, förlag, tryckeri eller på informationsavdelningar hos beställare av trycksaker, exempelvis större företag eller stat och kommun.
Fortfarande inom samma bransch, men det KÄNNS som en stabilare yrkesutbildning? Det som får mig att tveka är just - distansutbildningen. En del av "högskoleupplevelsen" är ju att träffa nya människor men jag inte riktigt hur det är att studera på distans.. Låter tråkigt och ensamt.

Mina frågeställningar är alltså:

1) Vad tror ni om arbetsmarknaden för digital medieproduktion kontra grafisk produktionsledare?

2) Distansutbildning - bra eller anus?
Citera
2007-03-06, 15:50
  #2
Medlem
Deannas avatar
Tror att branschen är skittuff, och skulle nog valt att läsa i Umeå istället för Mittuniversitetet (har erfarenhet av båda lärosäten och Umeå slår Miun med hästlängder).
Det finns ju dessutom möjlighet att stanna kvar i Övik och plugga i Umeå om du inte vill flytta, det är inga större problem (bor själv i Övik, pluggar i Umeå och pendlar)..
Citera
2007-03-06, 16:07
  #3
Medlem
Diamantinas avatar
För att få jobb i den branschen krävs att du skaffar dig ett bra nätverk av kontakter. Universitetsutbildningar har sällan den verklighetsanknytning som behövs. Ingen praktik heller. Och det allra bästa är att gå en utbildning där praktik ingår, alternativt att du har råd att jobba gratis på en praktik i ett par månader efter avslutad utbildning. Jag känner knappast ngn som inte börjat med en praktikplats.

Jag skulle gå en KY-utbildning om jag var du. Det finns studiemedelsberättigade, 2-åriga sådana med 6 mån praktik som ingår. Sök på Medieinstitutet (Stockholm). Och så finns Medieskolan (också Sthlm) vid Odenplan, men de utbildningarna kostar. De är 1-åriga och har också praktik. Men du tjänar in den summan rätt snabbt med tanke på att utbildningen är så mkt kortare än en universitetsutbildning, och då slipper du ta studielån lika länge.

Det som är bra är också att man arbetar i projektform tillsammans med yrkesfolk och har bättre koll när man ska börja jobba sedan.

Finns säkert fler men dessa har bra anseende i branschen. Lycka till...
Citera
2007-03-06, 20:49
  #4
Medlem
Deannas avatar
Jag skulle nog inte tro att en magisterutbildning på universitetsnivå inte slår en ky-utbildning..
Citera
2007-03-07, 17:50
  #5
Medlem
Diamantinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Jag skulle nog inte tro att en magisterutbildning på universitetsnivå inte slår en ky-utbildning..
Kan ju säga att 80% av dem som får jobb inom tv/reklam/journalistik idag får dem genom praktik. Därför säger jag att det är bättre att gå en utbildning där det ingår praktik. Finns kanske en anledning till varför de bara tar in ett fåtal elever varje år, varför de intervjuar alla de tar in och i många fall även kräver arbetsprover, medan universiteten knappt kan fylla sina platser längre?
Citera
2007-03-07, 19:16
  #6
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamantina
Kan ju säga att 80% av dem som får jobb inom tv/reklam/journalistik idag får dem genom praktik. Därför säger jag att det är bättre att gå en utbildning där det ingår praktik. Finns kanske en anledning till varför de bara tar in ett fåtal elever varje år, varför de intervjuar alla de tar in och i många fall även kräver arbetsprover, medan universiteten knappt kan fylla sina platser längre?

Då tillhör jag inte dessa 80%, har både jobbat med marknadsföring och journalist utan att ens ha någon större utbildning.
Jag kan tänka mig att Umeå har ett stort kontaktnät då det gäller arbetslivskontakter.. Så är det i alla fall på min "institution" i Umeå.
Kontakter är mycket viktigt i arbetslivet, men så även utbildning.. Jag har läst en KYutbildning och jag fick inget igenom praktik, ingen av mina klasspolare heller.. (jag gick en ky-utbildning mot IT)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback