Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-03-06, 11:44
  #1
Medlem
Att jobba i en ICA-affär är det sista jag vill göra. Något typ av yrkesområde där man har möjlighet till ett fast jobb och lön är något jag eftersöker. Tyvärr så är jag ganska så obegåvad för att plugga till ingenjör (något jag velat bli) eller liknande. Jag skulle säkert vara kapabel att plugga något språk där det inte behövs så mycket intelligens utan bara hängivenhet, men det skulle inte ta mig någon vart, tror jag.

Vad ska obegåvade människor plugga till tycker ni? Jag är intresserad främst av teknik, idéhistoria och teologi, om det nu skulle vara relevant.
Vad kan jag göra för typ av "karriär"?
Citera
2007-03-06, 11:49
  #2
Medlem
evolutes avatar
Vad sägs om en kvalificerad yrkesutbildning i något "tekniskt" ämne? Svetsare, CNC-operatör, CAD-nisse, osv.
Citera
2007-03-06, 11:50
  #3
Medlem
Vilsens avatar
Är du obegåvad ska du ju arbeta. Jag föreslår att du försöker hitta en kvalificerad yrkesutbildning (KY) som passar dig, och sedan försöker finna jobb inom industrin.
Är man obegåvad kan man ju fortfarande vara duktig på sitt yrke och då finns det väl alla möjligheter att göra karriär.

edit: men fan va snabb du ska vara då
Citera
2007-03-06, 11:52
  #4
Medlem
evolutes avatar
Ett litet tillägg

Är du verkligen så obegåvad som du tror? Det är inte så att du bara har dåligt självförtroende? Ett intresse för ex. idéhistoria och teologi är ju inte typiskt för folk som jag skulle kalla akademiskt obegåvade.

Vad är det som hindrar dig att bli ingenjör? Är det matematikkunskaperna som du tror kommer bli problemet?
Citera
2007-03-06, 12:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Är du verkligen så obegåvad som du tror? Det är inte så att du bara har dåligt självförtroende? Ett intresse för ex. idéhistoria och teologi är ju inte typiskt för folk som jag skulle kalla akademiskt obegåvade.

Vad är det som hindrar dig att bli ingenjör? Är det matematikkunskaperna som du tror kommer bli problemet?

Jag kanske ska utveckla angående ditt första inlägg. Det jag syftade på var främst datorer (med inriktning på programmering och datorsäkerhet) och elektronik.
CNC-operatörernas arbete låter inte speciellt roligt, och inte heller svetsning.


Och ja, precis, det är matematiken som är det stora problemet. Jag klarar av det i viss mån, men att plugga matematik på högskolan skulle troligen inte resultera i annat än frustration.

Jag är inte helt tom i bollen, men jag skulle inte kalla mig smart, och självförtroendet är det inget fel på. Jag har insett att jag har brister helt enkelt.
Citera
2007-03-06, 12:04
  #6
Medlem
evolutes avatar
Varför går du inte en kortare datautbildning utan matematik? Det finns ky-utbildningar på ställen som Nackademin med inriktning på data och it. Jag citerar från deras utbildningskatalog

Linuxsystem
Drift, administration och utveckling av Linuxsystem och nätverk i stor skala. Möjlighet till certifiering.

Mobil medieutveckling
Utveckling av innovativa tjänster och innehåll för mobila system.

Nätsystem
System- och nätverksadministration med inriktning mot Windows- och Ciscoplattformarna. Möjlighet till certifiering.

Programutveckling .NET
Programutveckling i .NET och Java. Möjlighet till certifiering.
Citera
2007-03-06, 12:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
Är du obegåvad ska du ju arbeta. Jag föreslår att du försöker hitta en kvalificerad yrkesutbildning (KY) som passar dig, och sedan försöker finna jobb inom industrin.
Är man obegåvad kan man ju fortfarande vara duktig på sitt yrke och då finns det väl alla möjligheter att göra karriär.

edit: men fan va snabb du ska vara då
Ja, det har jag tänkt på. Möjligen skulle jag kunna bli arborist (någon som klipper träd så de blir fina, haha - ). Jag får kolla på KY-utbildningar, det finns en hel del.
Citera
2007-03-06, 12:11
  #8
Medlem
Tack för tipset evolute, jag får titta på det. Jag är dock lite osäker kring KY-utbildningarna. Jag menar, hur kommer det bli i framtiden? KY är ändå en lägre utbildning än kandidat-/magisterprogrammen, skulle jag kunna bli ersatt av folk med högre utbildning? Kommer min kompetens räcka? (Jag får säkerligen gå på några seminarier för uppdatering av min kompetens, men jag hoppas du förstår frågeställningen.)
Citera
2007-03-06, 12:18
  #9
Medlem
Kosstaskens avatar
Jag känner igen mig i trådskaparens sits. Jag hade gärna velat läsa någon ingeniörlinje men även här stoppar matten. Jag fick anstränga mig för att få G i matte b på gymnasiet medan alla andra gled förbi galant. Och sen att jag hoppade matte c fick jag ingen fullständigt betyg å måste läsa skiten på komvux om man nån gång vill läsa vidare...ORK!

Är man intresserad av data/teknik kan man som evolute sa satsa på datakunskaper och certifikat. När du väl skrapat ihop nått års erfarenhet skiter arbetsgivare i fina diplom, så länge du kan driva serverfarmen å hålla företagets datorer skyddade mot virus.

Kan du på intervju tillfället visa upp att du inte motsvarar chefens förväntningar på en ärkenörd med gore-tex kängor och vita tubsockar, utan snarare visar sig vara en välklädd och socialt begåvad person kan ens chanser vara bra.

Värt att nämna är att jag i dagarna fått jobb i norge på IT avdelningen på ett företag. De andra som jobbade där var i 30 års ålder (5 år äldre än mig och hade fina titlar) så huruvida man blir ut-konkurrerad av högre utbildade tror jag inte alltid stämmer. Praktisk erfarenhet värderas högt i mångas ögon även om den bara är ett år eller två.

Microsoft, Cisco eller Citrix cert kanske skulle vara något? Ska nog själv satsa på det
Citera
2007-03-06, 12:28
  #10
Medlem
Weaverworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Varför går du inte en kortare datautbildning utan matematik? Det finns ky-utbildningar på ställen som Nackademin med inriktning på data och it. Jag citerar från deras utbildningskatalog

Linuxsystem
Drift, administration och utveckling av Linuxsystem och nätverk i stor skala. Möjlighet till certifiering.

Mobil medieutveckling
Utveckling av innovativa tjänster och innehåll för mobila system.

Nätsystem
System- och nätverksadministration med inriktning mot Windows- och Ciscoplattformarna. Möjlighet till certifiering.

Programutveckling .NET
Programutveckling i .NET och Java. Möjlighet till certifiering.

Microsoft konsult, perfekt jobb du kommer att bli kungen där eftersom de allra flesta andra konsulter är klåpare av stora mått.
Citera
2007-03-06, 12:30
  #11
Medlem
tall_marcuss avatar
Bussförare.
Citera
2007-03-07, 09:53
  #12
Medlem
Klockrents avatar
Ta dig i kragen och ge dig fan på att du skall klara det istället för att välja något du inte är nöjd med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback