Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-03-05, 09:44
  #1
Medlem
Hej!
Jag jobbar 4-skift på en industri, men eftersom det inte finns någon information i kollektivavtalet (IF Metalll) angående 4-skift så kallar företaget det för ett intermittent 3-skift med fyra skift, och vi måste därför jobba 1912 timmar om året. Vi måste alltså jobba lika mycket som vi jobbade innan när vi hade ett 3-skift, och då jobbade vi en vecka förmiddag, en vecka eftermiddag och därefter en vecka natt med lediga helger.

Nu går sista skiftet av kl 14.00 på lördagen och nästkommande skift går på 14.00 på söndagen.

Eftersom fabriken är stängd i 24 timmar på helgen varje vecka så går det inte att klämma in alla dessa timmar i schemat, och vi måste komma in och jobba in resterande timmar på vår lediga tid eftersom vi är "skyldiga företaget" dessa.
Jag har aldrig tidigare hört talas om något företag som gör på detta sätt.
Någon som har något liknande på sitt jobb?

Hur jobbar ni andra som jobbar 4-skift?
Citera
2007-03-07, 04:47
  #2
Medlem
Ingen annan som jobbar 4-skift?
Citera
2007-03-07, 11:52
  #3
Medlem
Rocketbrothers avatar
Prata med facket är mitt grundtips. Jag har väldigt svårt att tänka mig att det inte står något i era kollektivavtal. Har du kollat alla lokala avtal också? Ett lokalt avtal kan gälla för endast en arbetsplats, en avdelning eller tom endast en person.
Citera
2007-03-08, 22:34
  #4
Medlem
Jag har sökt ett intern tjänst på min arbetsplats som innebär 4skift. Har lite dålig koll, men jag tror det är förmiddag, eftermiddag, natt, helg, sen är man ledig femte veckan. '
Kan kolla det imorgon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback