Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-23, 21:52
  #1729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rixter
Hej Henkson..roligt att se att du finns kvar. Jag har inte besökt FB på länge och tänker bara titta in ibland. Jag har en ny lägenhet och måste landa lite men det finns jobb här och det blir aktuellt snart.
Nästa steg är att hitta en Norsk skogskatt, köpa bil, möbler mm. Annars mår jag toppen och trivs med hur livet ser ut just nu gemfört med helvetet som jag upplevde under de senaste 3-4 år.
Ha det bra..hoppas allt går fint för dig

Om Rixter läser detta har jag några frågor:

1. Var du en skötsam kille före domen och fängelsestraffet i Usa?

2. Om katastrofen aldrig hade hänt, hur tror du att ditt liv hade sett ut idag?

3. När du släpptes ut ur fängelset, hur föreställde du dig att din framtid i Sverige skulle se ut?

4. Har du genomgått någon neuropsykiatrisk utredning för att utröna om du eventuellt har något funktionshinder, t.ex. adhd?

Jag menar inte att en adhd-diagnos skulle vara orsaken till hur ditt liv sett ut, men det kan förklara en del av de sociala svårigheter som många med adhd har. Om det finns MINSTA anledning att misstänka att du har någon form av adhd (eller liknande) skulle jag råda dig att genomgå utredning. Mitt liv blev som nytt när jag fick min adhd-diagnos; insikt, nya strategier och medicin, och jag blev mer fokuserad, mindre strulig. Visserligen, jag blev inte smartare och jag fick inga bra idéer som kunde göra mig rik, men de grundläggande besvären kan jag nu motarbeta och därför hamnar jag mer sällan (eller nästan aldrig) i trubbel.

Finally: I'm proud you made the descition to come "home" to Sweden. Proud as a Swede, because your choice tells us much about how you look upon Sweden. Even though I don't know you, I'm also proud of your mental strengh; the way you STRIVE to get a life as normal as YOU can.

I can't imagine what immense obsticles you must have had to overcome, after so many years inside "correctional" facility. Hearing about life in american prisons, I don't see when or how correction would ever happen. Instead, you get the notion of malign transformation of the prisoners, from bad to even worse. No? That is what many people posting on the FB don't understand, saying things like "I don't understand why he can't clean up, become normal..." In a sence I do, having suffered most of my life from quite severe adhd (which is a kind of prison inside). Upon being offered help and from there moving on...it is REALLY HARD. There is not obvious and lit pathway to follow, you feel like a helpless child.

After much babbling I do wish you the very best, because you shine a light of good-heartedness, some of what most of us wish we had.


//Jim
Citera
2012-10-09, 20:45
  #1730
Medlem
UUUUUUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahasdandhgoesd

[b]Finally: I'm proud you made the descition to come "home" to Sweden. Proud as a Swede, because your choice tells us much about how you look upon Sweden. Even though I don't know you, I'm also proud of your mental strengh; the way you STRIVE to get a life as normal as YOU can.

Du behöver inte skriva på låtsasengelska. Han förstår svenska mycket bättre än du kan skriva engelska. Jag förstår inte varför folk envisas med att skriva på engelska i tråden. Bara för att han pratar med amerikansk brytning betyder det inte att han inte kan svenska.

Du behöver inte sitta och vara fånigt stolt över Sverige. Han kom inte hit för att Sverige är bättre än något annat land. Han kom hit för att han är svensk medborgare och han blev utvisad från USA. Han hade inget val. Han får det varken lättare eller svårare här i Sverige än han hade i USA. En människa förändrar sina grundläggande drag väldigt lite efter 4 års ålder. Rick hade levt samma liv här som där oavsett yttre omständigheter. Sverige kan inte rädda någon från ett dåligt leverne.
Citera
2012-11-13, 04:31
  #1731
Medlem
Oavsett Flingas skuld odyl så måste man fattar att någon som suttit så lång tid, inte är anpassad för/till samhället. Vafan folk går ju knappt att rehab:a efter svenska kaffe volter. Det tar TID å samtidigt ska ens persolighet förändras å tillika självbild- klaga då på alla som e feta el va fan de nu e för nåt då bara "karaktären" spelar in. Det är ett överlevnads stadie på rätt "basic" nivå. Äta el ätas. När det sitter i ryggraden är det inte lätt att få bort det.

Tror att anpassning-självbild,åldersstress-hinna med allt man missat å ALLT e nytt. Så frågan är om mr.Flinga likt en larv är redo för imago, å spräcka puppan å visa förvandlingen, å månde bliva en dödsskalle-el citronfjäril.

Mitt råd,gäller även Tommy Alexandersson mfl, är att flytta helt offside å lev lugnt utan idioter, så funkar det nog.
Å näe,dissa inte svenskar i klump,Flinga! Ha lite impulskontroll!!
Hoppas att det går bra, säger jag INTE. Utan visa bara att du är en "great man, from over there".
Citera
2012-11-13, 06:20
  #1732
Medlem
Jag upplever Flinga som ärlig. Han tar diskutionen som privatperson,men det är den offentliga som diskuteras. Vanligt folk har problem med att ta berömmelse. Varför ska då stenåldersmannen i rymdåldern klara det galant? Jag tycker inte att det framkommit bevis på nåt i Tråden som skadat Flinga,nämnvärt!
Väldigt många är tillbaks på kåken efter ett par år. Men inte Flinga. Han har försökt allt, på en gång, vad han har kunnat. Det är ju svårt för oss andra dödliga att fixa hela tjobangen...va fan ska det inte vara för stenålders Flingan..haha..Jobb,kärring,bmw,hus osv osv...smell that coffe..hahaha
Jag tror att det är helt klart fel väg att gå. Kåkrutinerna i så många år....Gör att det är svårt att bryta alla vanor å rutiner,ändra personlighet å tima å funka med BARA nya prylar. Det går nog inte i princip att rehab:a, skulle ta många,många år...
__________________
Senast redigerad av nvk 2012-11-13 kl. 06:30.
Citera
2014-04-19, 10:38
  #1733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rixter
Read carefully...I have been homelesss for a month since O got out of rehab. I am usig a public computer simce all I have left in ,y life is magasinerat. Once and for all, Gendarme, why so curious? You keep questionong Francobolo`Why ? I have almost daily contact wih him. everything he says is true. sO LAY OFF WITH YOUR SEMI-KNOWLEDGE. I got arrested in Uppsala. I am awaiting trial. I have a damned bandana because I blow my nose a lot especially in winter. No gang shit. Never had any reason to display anything to anyone. I never got paid anything for any of the media nor SVT that I have been on. According to everyone I'm the biggest asshole in the world. Pundare. I take pain tablets prescribed for chronic pain. Yes, I went thru a long period of alkoholism. I had me reasons. I do have a conscience belive it or not. This keyboard has hardly and white on it-hard to see, Yes, I was married..twicw. I have contact with my kids and grandkids and just became a great-grandfather. O've also cheated om my wife whem we were married. I have an uncurable liver disease which I happened not to mention to some. I'm a loser...too old to start over. I'm tired and I've 'sviket' many, people with my bizarre behavior. Most of all the woman that I love and who has helped me through thick and thin with all she could give.Too many lies and deceit that a fine woman should have had to live through...i'm very remoresfull for things i've done in my life. Someone wrote that I should have died as soon as I was born. I agree. There would be several people still alive if that would have happened. I have spoken to Annika one time since I met her...a few weeks ago. Tom Alandh called me 2 days after the documentary was shown. I told him to never contact me again. My canada goose jacket has been hanging in his office for months..blood covered after an accident I had. He can have it. It's infected with his so-called journalistic integrity..showing the 'red thread' that he always thrives on..peoples misfortunes. Hope he buys some new shoes. When it comes to facts about me then ask me. Helst tappa intresset. Yes I was on my way to Nacka...hadn't slept or eaten for days. The street life. But now I have an apartment and the onöy way is up.Stop your speculating/fishing Gendarme..simply call me since you know me so well. I have no contact with illicit drugs or alkohol.Haven't drank since april.Have a good day and I apologize greatly to those who know that I owe them so damned much.


Love your book! Fortsätt kämpa Flinga och strunta i dessa tragiska internet-översittare. Det finns så många fördömande och negativa människor som - utan egen livserfarenhet - gärna sitter och dömer andra människor. Ser fram emot din nästa bok!
Citera
2014-04-19, 10:43
  #1734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rixter
Är det sant ?..vad Du skrev, blublublubb att nån med min bakgrund osv ? Jag tror inte det. När jag bode i Heby fans en konstig familj..en sån som körde mycket steroider bla. an. och klappade till folk hela tiden och va känd för det..in other words he had been in and out of prison for mishandel many times. He would klappa till someone for no reason. The polis would come from Sala..take him to jail for the night and then let him go. I don't think I'd go to prison if I got in a fight. Det är absolut inte farligt att folk vill veta vad har hänt efter jag kom till sverige.Jag kan förstå det. jag får den frågan ganska ofta MEN jag hade börjat skriva 'Del 2' till Iskallt men after Norstedts och jag gick snett så har jag decided..hur sägar man decided på svenska ? att inte skriva ett ända ord mer. Jag måste hålla mig själv i perspektiv...vem är jag, igentligen ? En 56 åring som har spenderat nästan helften av sitt liv på koken för att jag görde en väldigt fel bedömning. Det är allt jag är och när Du kommer inn i min ålder kommer Du oxå att börja tänka på vad Du har åstakommit i ditt liv. I have absolutely nothing to show for myself. My father was a failure. My brother was a failure and I feel that I have failed also. When you wake up in the morning and realize that you can't look back at your life as having done anything vettigt then you don't feel so well.

Absolutly nothing to show for!? Inte många människor som skulle klara av ett decennium utan mänsklig kontakt. Fan du har överlevt ett hellvettesmarathon och dina erfarenheter/tankar bör du fortsätta dela med dig av.
Citera
2014-08-05, 20:41
  #1735
Medlem
Bumpar den här tråden..

Något nytt om Flinga?

Minns att jag såg dokumentären om Flinga när den kom och funderade över hur omställningen från amerikanskt fängelse till mer eller mindre nytt land skulle gå..

Det gick väl sådär om man förstått saken rätt..

All lycka och välgång till dig Rickard om du läser här..
Citera
2015-05-12, 17:33
  #1736
Medlem
Kadodis avatar
Någon som vet var man får tag i dokumentären. "Drömmen om Sverige" ?
Citera
2016-01-03, 13:24
  #1737
Medlem
Isnatts avatar
Hur går det för Rickard nu för tiden? Vad sysslar han med och hur mår han?
Citera
2016-05-13, 08:50
  #1738
Medlem
Jag tycker du ska skriva uppföljaren. Jag vill gärna läsa den, för jag tror du har mycket intressant att berätta om hur det är att försöka anpassa sig till ett normalt liv och att byta hemland sent i livet, samt så klart försöka göra upp med missbruk och sitt sociala ursprung. Man behöver inte vara en hjälte för att ha en historia att berätta. De flesta människor försöker bara överleva.
Citera
2017-03-15, 13:13
  #1739
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UUUUUU
Du behöver inte skriva på låtsasengelska. Han förstår svenska mycket bättre än du kan skriva engelska. Jag förstår inte varför folk envisas med att skriva på engelska i tråden. Bara för att han pratar med amerikansk brytning betyder det inte att han inte kan svenska.

Du behöver inte sitta och vara fånigt stolt över Sverige. Han kom inte hit för att Sverige är bättre än något annat land. Han kom hit för att han är svensk medborgare och han blev utvisad från USA. Han hade inget val. Han får det varken lättare eller svårare här i Sverige än han hade i USA. En människa förändrar sina grundläggande drag väldigt lite efter 4 års ålder. Rick hade levt samma liv här som där oavsett yttre omständigheter. Sverige kan inte rädda någon från ett dåligt leverne.
Svenskar vill gärna "briljera" över sin svengeska. Jag är ganska säker på att rick tycker sverige är ett fegt pajasland.
Citera
2017-03-15, 16:57
  #1740
Medlem
Fnissturkens avatar
Jag undrar om RF visste om att han inte är amerikansk medborgare? Vad jag hört så är det inte helt ovanligt att en del tror sig vara amerikanska medborgare men inte är det. Fenomenet förekommer dock oftast i gränstrakterna mellan Kanada och USA.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback