Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-03-05, 00:45
  #1
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Har ett litet (läs stort) problem med en jobbig kursare som tvingat in mig i en grupp som jag egentligen inte vill vara med i. Det är så här att jag nyligen börjat på en kurs och den består av ett par olika gruppövningar, samt en gruppuppsats, det senare utgör ett helt delmoment. Det är så här att alldeles i början av kursen på första momentet så pratade läraren om just denna gruppuppsats och vad det innebar och det ena med det andra. När lektionen var över och jag gjorde mig redo för att och så rusade denna person fram till mig och högg tag i mig och sa att hon ville jobba med mig och jag hade inte mycket att säga emot. Personen var en medelålders asiatisk kvinna som knappt talar ett ord bra svenska. Jag tvingades mer eller mindre eftersom jag inte hunnit förbereda mig ordentligt och hon anslöt samtidigt två andra ganska mesiga kursdeltagare till gruppen, plus en tredje äldre kvinna. Det var också en gruppövning på det innevarande kursmomentet och asiaten insisterade på att gruppuppsatskonstellationen skulle jobba med den också.

Det är här allting gick snett, eftersom asiaten inte kom på ett enda av grupp mötena och lyfte inte ett finger i gruppövningen. Hon hade alltid den ena ursäkten efter den andra till varför hon inte kunde delta, allt från att lektioner ALLTID krockade med hennes schema till att hennes husdjur brutit benet mm. Den andra äldre kvinnan som var med i gruppen var också frånvarande till större delen av denna övning eftersom hon enligt egen utsago var väldigt sjuk i feber. De andra två medlemmarna blev givetvis frustrerade med asiaten men verkar i allmänhet vara för mesiga för att kunna påtala detta rent konkret för henne, utan detta verkar de helt ha lämnat över till mig. Egentligen så kan jag ju direkt säga att jag MYCKET hellre velat vara i någon annan grupp där jag trivts bättre med gruppmedlemmarna för jag upplever detta som ohållbart.

Vid de tillfällen som man stött på asiaten så har hon försökt och rövslicka och svassa så det är någonting äckligt, och säger saker som ”åååh vad bra ni skrivit, jätte bra!!!” Jo tacka fasiken för det! Hon har ju inte skrivit ett jota! Nu är det redovisning på den uppgiften i veckan jag tror baske mig inte att hon gjort ett dugg inför den redovisningen. Det jag fasar för nu är gruppuppsatsen, för nu vet jag hur uselt den personen INTE jobbar. Vi hade en obligatorisk lektion i veckan om just denna uppgift (gissa vem i gruppen som INTE dök upp…igen….) där man skulle formalisera förutsättningen för detta grupparbete och in i det sista hoppades jag på att jag faktiskt skulle kunna byta grupp eftersom det vid tillfället bara var en enda gruppmedlem till närvarande, som skulle ha omöjliggjort en gruppbildning. Men likt förbannat dök den andra gruppmedlemmen upp gravt försenad men precis i tid för att läraren skulle kunna gå igenom vilka grupper som fanns och likt förbaskat hojtade de till att vi var en grupp (till min stora förtret) och allting fortsatte precis i samma stuk (dock med skillnaden att den äldre frånvarande kvinnan eventuellt inte skulle vara med i denna uppsättning). Detta fick mig att reagera och när det var rast bad jag att få träffa läraren med gruppen. Jag redogjorde då om de problem som vi haft med asiaten och att hon inte arbetade och att hon kanske inte ens skulle delta i gruppen eftersom hon inte ens kommit till den obligatoriska lektionen eller ens lämnat meddelande till någon i gruppen. Resten av gruppen instämde men mesiga som de var kände de sig manade att påtala att de inte vågade vara ”taskiga” mot asiaten och att hon kanske var en snäll person men att hon förvisso inte skötte sig och inte skriver förståelig svenska. De höll dock med om att hon ändå kanske skulle bytas ut, och läraren tog del av vad som sades, men meddelade att det fanns ett problem. Hon avsåg nämligen att bilda egna separata grupper av alla som inte var med på lektionstillfället och om hon skulle dela in andra i vår grupp så skulle det uppfattas som ”taskigt” mot bl.a asiaten att vissa får komma in i existerade grupper men inte andra så det är således möjligt att vi får skriva uppsatsen med 3 personer istället för 5 som är den rekommenderade storleken och den som alla andra grupper har! Aaargh!!! Hopplöst! Jag vet inte vad jag ska ta mig till!!! Jag har meddelat gruppen att jag tycker att den skall splittras tills nästa gruppövning på nästa delmoment och de två andra instämmer, men jag hoppas nu att det går så att vi kan gå med i andra grupper (finns nämligen en hel del tjejer och killar i klassen som jag mycket hellre skulle vilja jobba med, och som faktiskt jobbar bra). K vet jag inte hur upplägget blir och om det finns tillfälle att skapa nya grupper, eller om vi är tvingade att hålla oss i samma förbaskade skitgrupp hela tiden.

Risken finns ju också att alla andra grupper fungerat så pass bra att det redan bildats ”klickar” med maximalt tillåtna antal personer i varje grupp så att det i princip kommer att bli omöjligt att gå med i en ny grupp och då är man tillbaks med svansen mellan benen i sin gamla skitgrupp med personer som aldrig dyker upp.


Någon som varit i liknande sist och vet hur man skall handskas med det hela? Jag vet att det här är den eviga förbannelsen med grupparbeten som inte fungerar, och det är ju förvisso nästan en given sanning att vissa jobbar mindre än andra, men det här passerar ju alla gränser när vissa individer inte jobbar öht!

Nu blev det mycket text, beklagar, men jag var tvungen att skriva av mig, irriterad som jag är, och vill gärna höra lite reflektioner från andra människor.
Citera
2007-03-05, 08:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Någon som varit i liknande sist och vet hur man skall handskas med det hela? Jag vet att det här är den eviga förbannelsen med grupparbeten som inte fungerar, och det är ju förvisso nästan en given sanning att vissa jobbar mindre än andra, men det här passerar ju alla gränser när vissa individer inte jobbar öht!

Bra träning om du ska jobba i projekt i yrkeslivet senare. Du har liten möjlighet att påverka vilka du jobbar med och det finns alltid folk som vill åka med utan att dra sitt strå till stacken.

Se det som en övning i ledarskap och en möjlighet för dig att förutse vilka som funkar i en grupp. Bit sedan ihop och lämna in arbetet men sätt bara de namn som varit med och jobbat på pappret. Hjälp examinatorn så att de som inte ska bli godkända får möjligheten att gå om utbildningen nästa år.
Citera
2007-03-05, 09:14
  #3
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jehova
Bra träning om du ska jobba i projekt i yrkeslivet senare. Du har liten möjlighet att påverka vilka du jobbar med och det finns alltid folk som vill åka med utan att dra sitt strå till stacken.

Se det som en övning i ledarskap och en möjlighet för dig att förutse vilka som funkar i en grupp. Bit sedan ihop och lämna in arbetet men sätt bara de namn som varit med och jobbat på pappret. Hjälp examinatorn så att de som inte ska bli godkända får möjligheten att gå om utbildningen nästa år.
Nja, förutse och förutse, inte för att det skulle ha hjälpt särskilt mycket när man i praktiken blir inföst i en "grupp" mot ens vilja. Apropå att utelämna namnet på de icke-deltagande så har det kommit upp för diskussion, men jag tror de andra två i gruppen är alldeles för mesiga för att göra allvar av något sådant.
Citera
2007-03-05, 09:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Nja, förutse och förutse, inte för att det skulle ha hjälpt särskilt mycket när man i praktiken blir inföst i en "grupp" mot ens vilja. Apropå att utelämna namnet på de icke-deltagande så har det kommit upp för diskussion, men jag tror de andra två i gruppen är alldeles för mesiga för att göra allvar av något sådant.

Nej, det hjälper inte denna gång men den gången du har möjligheten att påverka vilka du ska jobba med är det bra att ha sett typerna när det inte är så viktigt sammanhang.
Citera
2007-03-05, 10:16
  #5
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jehova
Nej, det hjälper inte denna gång men den gången du har möjligheten att påverka vilka du ska jobba med är det bra att ha sett typerna när det inte är så viktigt sammanhang.
Hehe... så förbaskat tråkigt då att detta är det typ viktigaste sammanhanget på hela kursen.
Citera
2007-03-05, 13:44
  #6
Medlem
Tjohildas avatar
Jag förstår att det känns trist, men som sagt...så här är livet. Du kommer alltid att stöta på det här problemet på kurser och arbetsplatser, ja tom om du blir arbetslös och blir inföst i olika idiotprojekt på AF.

Du har tre alternativ: 1. Att bita ihop och låtsas som ingenting 2. Att ta tag i det hela och styra upp gruppen på egen hand 3. Att kontakta lärare/chef för att få hjälp med problemet. Personligen tycker jag du ska välja alternativ 2, det kommer att ge dig credits och erfarenhet.
Citera
2007-03-05, 15:17
  #7
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Apropå att utelämna namnet på de icke-deltagande så har det kommit upp för diskussion, men jag tror de andra två i gruppen är alldeles för mesiga för att göra allvar av något sådant.
och du är för mesig för att sätta ner foten och säga att detta inte är acceptabelt, var min första tanke när jag läste ovanstående.

deltar dom inte ska dom inte ha "credit" för arbetet heller, äras den som äras bör.
Citera
2007-03-05, 15:42
  #8
Medlem
Det första alternativet är styra upp gruppen själv och få göra ett hästjobb till ingen nytta.

Det andra är att helt enkelt ansluta dig själv till en annan välfungerande grupp och lämna de andra till att lösa sina egna problem.

Jag rekommenderar alternativ två. Du skulle givetvis försökt slippa de där människorna från första början, men nu får du stå ditt kast och göra dig av med dem nu istället.

Om du vill ha en utmaning kan du välja alternativ ett.
Citera
2007-03-06, 01:20
  #9
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razwedtjik
Det första alternativet är styra upp gruppen själv och få göra ett hästjobb till ingen nytta.

Det andra är att helt enkelt ansluta dig själv till en annan välfungerande grupp och lämna de andra till att lösa sina egna problem.

Jag rekommenderar alternativ två. Du skulle givetvis försökt slippa de där människorna från första början, men nu får du stå ditt kast och göra dig av med dem nu istället.

Om du vill ha en utmaning kan du välja alternativ ett.
I dag var det redovisning av gruppuppgiften och, suprise suprise, gissa vilka två som INTE var där? Detta påtalade vi för läraren och enligt vad jag erfar så ledde detta till att asiaten fick en restuppgift eftersom de andra två i gruppen inte ville sträcka sig så långt som att peka ut den andre, äldre deltagaren (som jämt är sjuk) som "inaktiv". De menade att hon kanske trots allt är sjuk och tydligen så hade hon mailat en av de andra två gruppmedlemmarna om att hon inte skulle komma idag (sa dock inte varför).


Handlar inte så mycket om att inte kunna sätta ner foten och säga ifrån, för det gör jag gladeligen, dock verkar det inte finnas något annat val än att skriva den där jäkla gruppuppsatsen i nuvarande grupp på rent formella grunder (gruppsammansättningen är ju redan klar menar ansvarige lärare). Dock är det inte säkert om de inaktiva medlemmarna kommer att vara med på denna.

Snart sätter nästa delmoment igång och även där skall det visst vara ännu en gruppövning. Jag mailade ansvarige läraren och frågade om han skulle utse grupperna eller om detta förväntares vara klart redan innan första lektionen. Han svarade bara, kort och koncist ”ja” utan att specificera på vilken fråga, skum som han var.

Dock försökte jag förekomma tidigare scenario genom att idag på lektionen sitta bredvid en kille som jag tror är schyst och som jag verkar komma bra överrens med. Han tyckte det var för jäkligt att inte de andra gruppmedlemmarna dykt upp på redovisningen, varpå jag ”råkade” nämna gruppövningen vid nästa delmoment och kontrade med att jag i så fall hellre hoppade in i hans grupp, varpå han svarade ”javisst, absolut” så man får väl hoppas. Om ca en vecka får jag veta hur det blir, för jag vill då INTE fortsätta i samma stuck, aldrig någonsin igen! Och angående förslag nummer ett, aldrig i helskotta att jag gör andras jobb helt själv och delar ut en massa gratis högskolepoäng till folk på min bekostnad, jag pluggar redan flera ämnen samtidigt.
Citera
2007-03-06, 10:41
  #10
Medlem
Det är precis därför du ska säga att DU ska lämna in uppgiften till läraren. Då kan du ta bort de två namnen innan du lämnar in. Du kan också påpeka till läraren att du har tagit bort deras namn pga allt det där. Men lyckas du byta grupp så grattis. Freeriders borde skjutas
Citera
2007-03-06, 11:14
  #11
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trygge
Det är precis därför du ska säga att DU ska lämna in uppgiften till läraren. Då kan du ta bort de två namnen innan du lämnar in. Du kan också påpeka till läraren att du har tagit bort deras namn pga allt det där. Men lyckas du byta grupp så grattis. Freeriders borde skjutas
Jo, en fick ju som sagt en markering så förmodar att det är lika med att dennes namn stryks. Sen vet jag väl inte om jag kan ropa hej än, eftersom jag inte vet hur det blir med grupperna på nästa del. Förvisso instämmer jag till fullo när det gäller attityd mot freeriders, men det värsta är de freeriders som i princip attackerar en från första början och tvingar in en i grupp bara för att själva sedan strunta i den. Fy fasiken säger jag! Jag skulle så jäkla mycket hellre ha skrivit uppsatsen ihop med några roligare kursare för den här uppsättningen är enbart tråkig. Fy fanken för att inte själv få välja utan att bli "tvingad".
Citera
2007-03-06, 14:48
  #12
Medlem
Du är för snäll

Sonny Crocket, du är åt helvete för snäll !!! Om du inte lär dig säga ifrån så kommer du hela arbetslivet göra jobbet som andra får äran för.

Mitt tips är att du uppvaktar kursledaren så envist och intensivt att det enklaste för honom/henne blir att flytta dig till någon annan grupp. De flesta människor agerar efter minsta motståndets princip.

Sen tycker jag att du måste lära dig säga NEJ, vänligt men bestämt. Det är svårt från början, men har man lärt sig den konsten så brukar omgivningen acceptera ditt NEJ.

Lycka till !!!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback