Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-03-04, 19:15
  #1
Medlem
InkoPinkos avatar
Hur procentuellt större lön kan man förvänta sig att få om man förhandlar bort övertiden mot högre lön och en extra semestervecka?

Jag har förhandlat bort min övertidsersättning men är inte riktigt nöjd med min lön... det vore därför bra att kunna räkna baklänges och se vilken månadslön jag hamnat på om jag hade haft övertidsersättning...

Någon som har några riktvärden? Är 10% ett rimligt antagande?
Citera
2007-03-04, 19:29
  #2
Medlem
firres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Hur procentuellt större lön kan man förvänta sig att få om man förhandlar bort övertiden mot högre lön och en extra semestervecka?

Jag har förhandlat bort min övertidsersättning men är inte riktigt nöjd med min lön... det vore därför bra att kunna räkna baklänges och se vilken månadslön jag hamnat på om jag hade haft övertidsersättning...

Någon som har några riktvärden? Är 10% ett rimligt antagande?

beror helt på hur mkt öt det sker på ditt ftg och branch. 10% är ett ritmärke men ifall du brukar jobba 60-80 timmar vecka blir det ju ganska dålig övertidsersättning...
Citera
2007-03-04, 19:50
  #3
Medlem
InkoPinkos avatar
Jag jobbar inte särskilt mycket övertid egentligen... 15h/månad kanske.

Äsch, jag släpper lite på min anonymitet och ger lite info om vad jag jobbar med:

* Civilingenjör med examensår 2003
* Jobbar med elektronikutveckling/hårdvarunära programmering på ett större företag i Stockholmsområdet.
* Lön 30kkr+ bonus med bortförhandlad övertidsersättning.
* Bonus kan inte överstiga en månadslön/år, förra året blev det 16000.

Känns som om jag är lite underbetald? Vore intressant att få lite input inför kommande löneförhandling.

... och ja, jag har läst CFs lönestatistik.
Citera
2007-03-04, 20:28
  #4
Medlem
Har inte heller övertidsersättning.
Styr/regler mekaniker, läste in 3-årig teknisk via komvux -94 (egentligen en preparandutbildning för högskola)
Jobbar som utvecklingsingenjör hos en underleverantör till en stor biltillverkare i västsverige.
Tjänar 34410 och har 6 veckors semester.
I antällningskontraktet står att månadslönen ska sänkas med 4000kr om avtalet om övertidsersättning sägs upp. 4000 var mer för 7 år sedan när jag skrev bort övertid än vad det är i dag. Miss från företagets sida...
Räkna ut vad du skulle tjäna på 200h övertid på ett år. Det är vad beloppet officiellt ska beräknas på. Gränsen för övertidsuttag går inte att avtala bort...
Citera
2007-03-04, 20:45
  #5
Medlem
InkoPinkos avatar
200h övertid per år ger 5725:- per månad enligt kalkylatorn på CFs hemsida.
180h övertid per år (min nivå), ger 5153:- enligt samma kalkylator.

1 extra semestervecka kan man nog räkna vara värd 1/4 månadslön... vilket ger 625:- per månad.

Om man räknar baklänges motsvarar alltså min lön en månadslön på 24222:- om jag hade haft ett anställningsavtal med övertidsersättning!

My god... jag är rövknullad!

Nu gäller det att slipa argumenten inför löneförhandlingen!
Citera
2007-03-04, 20:46
  #6
Medlem
wildhorsess avatar
Du ska naturligtvis utgå från värdet på varje övertidstimme, när du kvittar övertidsersättningen mot t.ex. högre grundlön eller kompensationsledighet. Värdet på en övertidstimme är enligt de flesta kollektivavtal vid kvittning:

1 ½ timme vid övertid med 50% höjning
1 ¾ timme vid övertid med 70% höjning
2 timmar vid övertid med 100% höjning.

Låt påstå att din övertid utfaller huvudsakligen på kvällstid – normalt med 70% höjning av ordinarie timlön. Din genomsnittliga arbetstid ligger på 43,75 timmar per vecka, alltså 3,75 timmar övertid per vecka. Värdet på din övertid motsvarar då 3,75 timmar x 1,75 = 6,56 timmar x (din timlön) per vecka.

Låt oss vidare påstå att din tidigare ordinarie överenskomna månadslön (exklusive övertidsersättning) motsvarande en timlön på 168 kr/timme (beräknat på 28 000 kr/mån). Det betyder att din nya omförhandlade lön bör vara minst 1102 kronor högre per vecka än tidigare (168 kr/tim x 6,56 tim).

Frågan är om du lyckats nå den förhandlingsframgången? Jag vill mena att den enskilde arbetstagaren sällan når den framgången i en individuell överenskommelse. En betydligt tillförlitligare väg är att en fackklubb gör en kollektiv överenskommelse med arbetsgivaren om kvittning, om inte annat för att säkra eventuella bakdörrar.
Citera
2007-03-04, 20:57
  #7
Medlem
Sartres avatar
Inkopinko: har läst en del utav dina inlägg i trådar om civilingenjörer.

Men ett tips jag fick av äldre personer från min utbildning var att ALDRIG förhandla bort övertidsersättningen ifall man inte blev de facto tvingad (men att man samtidigt ska söka sig bort från ett sådant oseriöst företag).

Man förlorar alltid på att förhandla bort övertidsersättningen som ingenjör.

Vissa företag har den attityden att man inte vill ha övertidsarbetande ingenjörer (sjukkostnader går ned, pengar kan användas till vettigare saker, man får inte så mycket ut av övertidsuttaget osv)

andra företag går i konkurs ifall man inte får sina ingenjörer att jobba gratis för att man egentligen inte har råd med kompetensen. (extremfall).

Ytterligare andra företag brukar försöka slänga in en extra lördag eller två för att de vet att de kan och att löntagaren inte har något att säga till om i vår bransch.

wildhorses: facket CF och SIF m.fl. är ett skämt. Det är svaga fack med svaga utgångspositioner. De ger väldigt mycket mindre tillbaka jämfört med vad de skulle kunna göra. De tror mer på egenföretagande och försäkringar än på att faktiskt göra något åt de problemen som finns i branschen.
Citera
2007-03-05, 08:25
  #8
Medlem
5 dagars semester till är värt en hel del pengar tycker jag.

Min deal med bortförhandlad övertidsersättning är:

35000kr/mån
30 dagars semester
Förmånsbil


Gick ut 120p högskoleingenjör -00
Citera
2007-03-05, 11:43
  #9
Medlem
Jag gick med på att förhandla bort övertiden för att slippa den överdrivna fokuseringen på antalet arbetade timmar som företaget innan hade. Nu arbetar jag mer fritt och är inte för den skull livegen. Mitt yrke är projektbaserat d.v.s. det är ganska sällan någon säger till mig vad jag ska göra från dag till dag med plötsliga svängningar. Jag följer en projekttidplan...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback