• 6 489 online
  • 1 129 265 medlemmar
  • 58 583 873 inlägg
2012-12-29, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Vem vill anlita sveriges sämsta advokat Claes Borgström?
Alla med självbevarelsedrift och kunskap om hur rättsrötesystemet fungerar. Man får en packagedeal, med kollegor på alla poster som åtalar oskyldiga och förvandlar åsikter till lag och ny praxis.
Citera
2012-12-29, 17:07
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Vem vill anlita sveriges sämsta advokat Claes Borgström?
Han är ju kompis och byråpartner med Bodström och kompis med en massa socialdemokrater och feminister. Mer användbart när sossarna har makten, men inte att förakta annars heller.
Citera
2013-01-04, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Utslaget i nämnden var inte direkt oväntat. Dock är det intressant att gen sekr Ramberg ville utdela disciplinpåföljd. Heder åt henne. Och det gör det tveksamt om det var vad CB önskade. Han har uppenbarligen inte längre advokatskråets högste representants odelade förtroende. Det blir som att sitta i en företagsledning men utan att ha VDs förtroende.

CB har nu getts möjligheten att lämna yrket med viss heder i behåll. Lämpligt att dra sig tillbaka. Även dags att maila kompisen Ny och säga till henne att lägga ner Assange-caset. Det räcker med pinsamheter nu.

Det märkliga är anmälan till advokatsamfundet som är god dag yxskaft, med att endast ta upp en del mindre "förseelser" i anmälan, i stället för själva sakfrågan, det Qvickfallet handlar om.

En advokat som inte reagerar när hans klient döms för flera mord trots att bevisningen inte höll för åtal. När resningarna kom borde denna advokat insett sakens allvar och visat lojalitet mot sin klient och tacksamhet över att frivilliga arbetsinsatser rättar till de fel som begåtts när bevisning inte räckte till åtal.

Om ordet lojalitet skall användas handlar det inte bara om mailkontakter och debatten i efterhand. Det som borde avhandlats av advokatsamfundet är att en advokat inte kan medge eller fatta de fel som begåtts. Det är en advokat som varit Jämo, som mörkar hur bevisning hanteras i domstolen av ett kamratgäng.

Hur det gick till vid tiden i domstolen kommer i aldrig få veta. Men när man kan visa på att resultatet är en katastrof, är det märkligt att Qvicks advokat väljer kamratgängets sida i stället för klienten.

När saken hamnar hos advokatsamfundet är inte anmälan och dess innehåll offentligt. Vi vet bara att det skett en anmälan och att den anmälan ledde till att advokaten blev frikänd.

Men det vi vet är att nu finns det ett beslut från advokatsamfundet som advokaten kan vifta med. Ett beslut som antagligen inte rör det saken borde handla om, en advokat som medverkar till att en oskyldig bli dömd och illa hanterad av systemet, kompisarna.

Beslutet från advokatsamfundet visar hur bevis hanteras rent allmänt, nu kan denne advokat "bevisa" med en handling att han inte gjort fel!
Citera
2013-01-04, 12:59
Avstängd
Går det inte att lämna in en ny anmälan då?
vem har rätt att anmäla -alla?
det gäller ju bara att den nya anmälan är annorlunda formulerad än den förra för att en ny prövning ska vara aktuell, eller?
Citera
2013-01-04, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Går det inte att lämna in en ny anmälan då?
vem har rätt att anmäla -alla?
det gäller ju bara att den nya anmälan är annorlunda formulerad än den förra för att en ny prövning ska vara aktuell, eller?
Enligt reglerna kan man göra en ny anmälan om man har förtroende för att advokatsamfundet skall komma till ett beslut baserat på en opartiskt bedömning av "nya" fakta i saken.

Jag är av uppfattningen att kollegorna i samfundet inte kommer fälla B*rgström under några omständigheter.

Resultat av ytterligare en anmälan, skulle endast bli ytterligare ett beslut på att karln inte brutit mot god advokatsed.
Citera
2013-01-05, 22:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Enligt reglerna kan man göra en ny anmälan om man har förtroende för att advokatsamfundet skall komma till ett beslut baserat på en opartiskt bedömning av "nya" fakta i saken.

Jag är av uppfattningen att kollegorna i samfundet inte kommer fälla B*rgström under några omständigheter.

Resultat av ytterligare en anmälan, skulle endast bli ytterligare ett beslut på att karln inte brutit mot god advokatsed.

jag är förvånad över att du kommer till den slutsatsen när dess ordförande ville fälla borgström.
Citera
2013-01-05, 22:57
Medlem
Citat:
jag är förvånad över att du kommer till den slutsatsen när dess ordförande ville fälla borgström.
Det ger sken av handlingskraft och opartiskhet som inte finns när det kommer till kritan.
Citera
2013-01-05, 23:55
Avstängd
Citat:
Det ger sken av handlingskraft och opartiskhet som inte finns när det kommer till kritan.

nja, om du tror på en sådan konspiration så tycker jag att det verkar allt för magstarkt att just ordförande vill fälla.
Citera
2013-01-06, 00:20
Medlem
Citat:
nja, om du tror på en sådan konspiration så tycker jag att det verkar allt för magstarkt att just ordförande vill fälla.
Varje gång någon ser samband eller har gemensamma erfarenheter kommer det föraktfullt synpunkter på att det rör sig om påståenden om konspiration.

Det är fakta att B*rgström är aktör i många dubiösa sammanhang, och har vänskapsband som täcker upp hela rättsväsendet.
Citera
2013-01-06, 13:29
Avstängd
Citat:
Varje gång någon ser samband eller har gemensamma erfarenheter kommer det föraktfullt synpunkter på att det rör sig om påståenden om konspiration.

Det är fakta att B*rgström är aktör i många dubiösa sammanhang, och har vänskapsband som täcker upp hela rättsväsendet.

det må så vara men rambergskan är nog att klassa som en jämbördig motståndare och jag har svårt att tro att hon skulle välja att vilja fälla som del i något trovärdighetsspel. det hade i så fall lägre och mer anonyma underhuggare fått göra.
Senast redigerad av meetthefockers 2013-01-06 kl. 14:13.
Citera
2013-01-06, 18:44
Medlem
Citat:
det må så vara men rambergskan är nog att klassa som en jämbördig motståndare och jag har svårt att tro att hon skulle välja att vilja fälla som del i något trovärdighetsspel. det hade i så fall lägre och mer anonyma underhuggare fått göra.
Det är nog större intressen att bevaka i detta beslut, än den enskilda bristfälliga anmälan mot B*rgström, som endast rörde en liten del av bristande lojalitet mot klienten. En klient som Qvicks intressen väger fjäderlätt, när advokaten inte gör sitt jobb enligt regelerna.

Hade B*rgström blivit fälld, hade det inte bara varit en isolerad händelse, där en advokat blir fälld eller prickas. Saken hade blivit större p.g.a. de kollegor han samarbetade med, mot klientens intresse, och att dessa inte är personer som är obemärkta.

B*rgström har även varit minister så min uppfattning är att man sluter till alla ventiler, där det kan pysa över. Detta visar att det ligger i samfundets intresse att man inte påtalar advokaters lojaltetsplikt, särskilt när det är advokater och klienter av den sort detta handlar om.
Citera
2013-01-06, 19:38
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:

Skulle nog kalla det tyst överenskommelse och inte konspiration.
Citera