Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-14, 18:58
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Jag eftersöker med ljus och lykta information om rödhårigas genetiska/etniska ursprung. Ofta framställs vikingar med rött hår men är det någon efterkonstruktion eller finns det dokumentation som bevisar detta? Skulle uppskatta så mycket information eller länkar som möjligt. Tack på förhand!

Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Enligt vad jag läst beror uppkomsten av rött hår på blandningen av blonda och mörkhåriga, vilket i vissa fall leder till olika nyanser av rött hår, från det blonda med lätt rödaktig ton.

Intressant tråd! Jag är själv rödhårig med gröna ögon och jag kan totalt köpa att rött hår är en slags 'mix' av blonda och bruna anlag - just som skribenten Ajajaj skriver här ovanför.

I min släkt (=italienare som emigrerade till Uruguay) så finns det både blondiner, rödhåriga och brunetter. T.ex så är min moster blond med bruna ögon och jag har flera kusiner som är både blonda OCH blåögda.

Mvh.
Citera
2018-09-17, 09:44
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Intressant tråd! Jag är själv rödhårig med gröna ögon och jag kan totalt köpa att rött hår är en slags 'mix' av blonda och bruna anlag - just som skribenten Ajajaj skriver här ovanför.

I min släkt (=italienare som emigrerade till Uruguay) så finns det både blondiner, rödhåriga och brunetter. T.ex så är min moster blond med bruna ögon och jag har flera kusiner som är både blonda OCH blåögda.

Mvh.
Wow vilken mix.. Kan tänka mig att du ser ut som en modell
Citera
2018-09-17, 10:17
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Nä det är berberna från Marockos bergstrakter som fört genen för rödhårighet
till Europa och Egypten. Lägg ner ditt trams om indoeuropeer i Egypten för det finns inga som helst belägg för den teorin.

Käften din fåne, det finns väldigt mycket belägg för det.

Första googlingen: https://www.google.se/amp/s/www.inde...866.html%3famp
__________________
Senast redigerad av hejhopp23 2018-09-17 kl. 10:26.
Citera
2018-09-17, 10:32
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13.107.21.200
Wow vilken mix.. Kan tänka mig att du ser ut som en modell



Ja, när man var lite yngre så såg man väl fin ut. Känns skumt att säga det om sig själv, på något vis...
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback