Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-03-03, 19:02
  #1
Medlem
Det här tramset brukar vanligtvis förekomma i RPG:n - föremål som man endast kan erhålla vid bestämda tillfällen, och som inte går att återfå i slutet av spelet.
Personligen tycker jag att det är en väldigt frustrerande idé; jag menar, det finns ett antal perfektionister där ute, och jag är en av dem.
Den första gången som jag upptäckte den här detaljen var när jag spelade Final Fantasy IX för första gången: det visade sig att jag minsann behövde en drös föremål från en viss affär för att kunna Syntha andra föremål i Black Mage Village på fjärde skivan, och givetvis hade affärerna ersatt de föremålen med andra varor; och givetvis sålde Synth-affären i Black Mage Village några av de bästa vapnen och skyddsutrustningarna i hela spelet.
Sen lirade jag sjuan, FF7, och där lyckades jag missa Huge-materian i Cid's raket, och därmed kunde jag inte skaffa alla typer av Master Materias; och så lyckades jag ju missa Cait Sith's bästa vapen också, HP Shout, som man bara kan få i Midgar Headquarters i slutet på andra skivan.

När jag hade lirat Star Ocean: The Second Story en tid så hörde jag talas om Claude's fantastiska vapen Eternal Sphere; men sen visar det sig att jag först och främst måste komma tvåa på Tournament of Arms och hämta svärdet Sharp Edge hos Gamgee, för man behöver nämligen det svärdet för att tillverka Eternal Sphere.
(Sharp Edge + Mithril = Minus Sword; Minus Sword + Mithril = Eternal Sphere).

...och så vidare.
Varför lägger RPG-tillverkarna alltid in en massa sånt här skit?
Jag vill kunna spela ett RPG utan att ständigt behöva oroa mig för att jag "kanske missar någonting?".
Ibland är det rentav så löjligt att man ska utföra någonting mellan två dialog-sekvenser, och då har det nästan gått för långt.
Citera
2007-03-03, 22:17
  #2
Avstängd
draks avatar
öh, jag hajar inte riktigt, eller snarare håller inte med dig. är det inte det som är charmen med RPG? att man hela tiden måste vara skärpt och leta som fasen för att få de bästa och roligaste sakerna. vill du hellre få det bästa vapnet serverat på silverfat efter halva spelet och sen bara mörsa igenom resten? då har man ju inte längre något att längta efter, och det är ju längtan som är den bästa! när man väl fått vapnet finns där ingen längtan kvar och det är inte lika roligt längre..

så tycker jag iallafall, antar att jag inte är ensam?
Citera
2007-03-03, 22:50
  #3
Medlem
Knarkads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drak
antar att jag inte är ensam?
You are all alone...


Nej då Jag har själv begått en massa misstag i FF-serien. Sen när man läser igenom massa olika guides och hör tips från folk så får jag bara lust att spela om och göra rätt. Så jag tycker det är positivt.
Citera
2007-03-03, 23:57
  #4
Medlem
Visst, det kan säkert vara positivt, men jag är en obotlig perfektionist som så fort som möjligt vill skaffa *alla* föremål i alla RPG:n jag lirar.

Självklart är det extremt frustrerande, särskilt om vissa föremål kräver flera timmars förberedelser och så vidare.
Därför är det så skönt att just nu slappna av med Secret of Mana, eftersom det spelet inte verkar tjafsa så mycket med "unika föremål" och sånt; i det här spelet kan man istället gå till en smed och uppgradera sina vapen.
Citera
2007-03-04, 10:05
  #5
Medlem
När dessa "miss-able item" också råkar vara drop rate/steal rate 1/256, som vissa bossar i FF9 kör med, så kan jag hålla med dig att det är skitlöljligt. Utmaningen i ett rpg ska ju fan inte vara att försöka hålla bosssarna i liv tillräckligt länge så att man ska kunna stjäla ett halvbra vapen som nu råkar vara exlusivt.


I FFXII så ska tydligen det bästa vapnet bara gå att få tag i om man struntat i att öppnat några kistor lite överallt i spelet, vilket man inte får någon som helst förvarning om... Eller ja, det går att få tag på det ändå, men då har den en drop rate på en speciell kista på 1/1000... och jag tycker inte det är värt +1000 försök att få tag i ett vapen i slutet på spelet.
Citera
2007-03-04, 11:37
  #6
Medlem
capzyLs avatar
Låg droprate osv hör hemma i mmorpg's. Avancerade quests med item collection som fan hör hemma i singleplayer rpg förutsett att man får en varning om det först så man inte behöver få veta det efter att det är kört.
Citera
2007-03-04, 13:21
  #7
Medlem
Knarkads avatar
Jo, låg droprates hör till utmaningen Vi sitter alla i samma sits.
Citera
2007-03-04, 20:07
  #8
Medlem
Jag får rysningar av den här tråden.
Den ger mig Final Fantasy 7 flashbacks
Citera
2007-03-04, 21:50
  #9
Avstängd
DarkTosss avatar
Spela Morrowind
Citera
2007-03-04, 22:12
  #10
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkToss
Spela Morrowind
Ahh.. Älskade när jag efter ett par genomspelningar hittade ett av dom bästa vapnen. Man var tvungen att simma rätt ut i havet en bit och nere på havsbotten så fick man ett quest av en staty... Det är så det ska gå till. Det är när man lyckas med något speciellt som den saliga glädjen infinner sig.
Det finns hur många såna grejer som helst i det spelet. En av dom bästa skorna ligger uppe på en klipphylla i en grotta och man får inga förvarningar alls om att det kan finnas nått där.
Ett annat av dom bästa svärden ligger i en grotta ute i ödemarken gömt bakom en sten som man måste hoppa över. Det är lycka när man snubblar över det.

Och jag tror att ni alla kan tolka detta som att jag inte har så speciellt mycket emot saker som är missbara. :P
Citera
2007-03-04, 22:19
  #11
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Och jag tror att ni alla kan tolka detta som att jag inte har så speciellt mycket emot saker som är missbara. :P

Nu är jag inte så insatt i diskussionen, men som jag förstod det så är just detta du nämner motsatsen till missbara saker.

Alla de saker du nämner finns ju där, alltid. Men det trådskaparen menar är saker som man kan missa, när det bara finns en chans att få dem.
Citera
2007-03-04, 23:05
  #12
Medlem
SkinnyFistss avatar
Jag håller inte alls med trådskaparen.
Jag tycker det finns alldeles för få tillfällen i spel då man kan missa något för gott.
Särskillt då i RPGn.

Brave Sword och Chicken Knife eller vad de nu hette var ju en helt underbar idé i FFV då man fick välja en av dem och bara en.
Likadant i FFVI där man får välja mellan ett svärd och en esper.

Visserligen är inte dessa grejer samma typ av miss-able items som trådskaparen snackar om men ändå..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback