2007-03-03, 19:02
#1
Det här tramset brukar vanligtvis förekomma i RPG:n - föremål som man endast kan erhålla vid bestämda tillfällen, och som inte går att återfå i slutet av spelet.
Personligen tycker jag att det är en väldigt frustrerande idé; jag menar, det finns ett antal perfektionister där ute, och jag är en av dem.
Den första gången som jag upptäckte den här detaljen var när jag spelade Final Fantasy IX för första gången: det visade sig att jag minsann behövde en drös föremål från en viss affär för att kunna Syntha andra föremål i Black Mage Village på fjärde skivan, och givetvis hade affärerna ersatt de föremålen med andra varor; och givetvis sålde Synth-affären i Black Mage Village några av de bästa vapnen och skyddsutrustningarna i hela spelet.
Sen lirade jag sjuan, FF7, och där lyckades jag missa Huge-materian i Cid's raket, och därmed kunde jag inte skaffa alla typer av Master Materias; och så lyckades jag ju missa Cait Sith's bästa vapen också, HP Shout, som man bara kan få i Midgar Headquarters i slutet på andra skivan.
När jag hade lirat Star Ocean: The Second Story en tid så hörde jag talas om Claude's fantastiska vapen Eternal Sphere; men sen visar det sig att jag först och främst måste komma tvåa på Tournament of Arms och hämta svärdet Sharp Edge hos Gamgee, för man behöver nämligen det svärdet för att tillverka Eternal Sphere.
(Sharp Edge + Mithril = Minus Sword; Minus Sword + Mithril = Eternal Sphere).
...och så vidare.
Varför lägger RPG-tillverkarna alltid in en massa sånt här skit?
Jag vill kunna spela ett RPG utan att ständigt behöva oroa mig för att jag "kanske missar någonting?".
Ibland är det rentav så löjligt att man ska utföra någonting mellan två dialog-sekvenser, och då har det nästan gått för långt.
Personligen tycker jag att det är en väldigt frustrerande idé; jag menar, det finns ett antal perfektionister där ute, och jag är en av dem.
Den första gången som jag upptäckte den här detaljen var när jag spelade Final Fantasy IX för första gången: det visade sig att jag minsann behövde en drös föremål från en viss affär för att kunna Syntha andra föremål i Black Mage Village på fjärde skivan, och givetvis hade affärerna ersatt de föremålen med andra varor; och givetvis sålde Synth-affären i Black Mage Village några av de bästa vapnen och skyddsutrustningarna i hela spelet.
Sen lirade jag sjuan, FF7, och där lyckades jag missa Huge-materian i Cid's raket, och därmed kunde jag inte skaffa alla typer av Master Materias; och så lyckades jag ju missa Cait Sith's bästa vapen också, HP Shout, som man bara kan få i Midgar Headquarters i slutet på andra skivan.
När jag hade lirat Star Ocean: The Second Story en tid så hörde jag talas om Claude's fantastiska vapen Eternal Sphere; men sen visar det sig att jag först och främst måste komma tvåa på Tournament of Arms och hämta svärdet Sharp Edge hos Gamgee, för man behöver nämligen det svärdet för att tillverka Eternal Sphere.
(Sharp Edge + Mithril = Minus Sword; Minus Sword + Mithril = Eternal Sphere).
...och så vidare.
Varför lägger RPG-tillverkarna alltid in en massa sånt här skit?
Jag vill kunna spela ett RPG utan att ständigt behöva oroa mig för att jag "kanske missar någonting?".
Ibland är det rentav så löjligt att man ska utföra någonting mellan två dialog-sekvenser, och då har det nästan gått för långt.