• 3
  • 4
2007-03-02, 14:55
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pqp
Jag tror nog att benso alt. tjack eller andra opioder och opiater skulle slå ut koks från listan.

Bensodiazepiner aktiverar väl samma system som som alkohol. Hmm.. jag tror jag tänker på barbiturater men båda påverkar GABA-systemet. Någon annan mer insatt får gärna kommentera.

Heroin befinner sig knappast i en egen division då det inte är lika psykiskt beroendeframkallande men om man slår samman fysiska abstinenssymptom och psykiskt beroende så vinner heroin helt klart men varken jag eller NIDA:s lista har påstått något annat. Tjack slår knappast ut kola. Du bör komma med något mer underbyggt än dina åsikter för att övertyga mig om att listan är felaktig.
Citera
2007-03-02, 15:10
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pqp
Jag tror nog att benso alt. tjack eller andra opioder och opiater skulle slå ut koks från listan.

Man kan dela in beroende i fler grupper än fysiskt och psykiskt, så beroende är lika svårt att jämföra som att definiera... T.ex. så har droger en egenskap jag brukar kalla "neurokemiskt beroende", som ligger någonstans mellan det fysiska och det psykiska... Neurokemiskt beroende är fysiskt på det sättet att det får hjärnans kemi att anpassa sig till ständig tillförsel av substansen i fråga, men det är psykiskt på det sättet att det inte ger några riktiga absinenssymptom, utan snarare leder till depression då man är utan sin drog... Det är därför som t.ex. kokainister, opioidmissbrukare, amfetaminister och alkoholister känner sig nedstämd en lång tid efter att de avgiftats...

Sen så brukar jag också dela in beroende i "akut" och "kroniskt" sådant... Folk som provar crack brukar t.ex. ofta fastna i ett kortsiktigt missbruk redan då de provar första gången... De tänker "en gång till" gång på gång, och kanske inte slutar fören pengarna är slut och de försökt börja långa pengar/sälja saker... Men sen då de en gång kommit ner och tänt av kan de vara utan crack ett bra tag innan de startar en ny "binge" av crackrökning... Att en person som provar opioider blir fast direkt är däremot väldigt ovanligt... Men däremot brukar drogen ofta sakta men säkert spinna ett nät kring användarna som gör att han eller hon löper stor risk att bli daglig användare efter en tid... Akut missbruk är med andra ord mycket lättare att fastna i direkt, men också lättare att bryta, medan kroniskt missbruk tar ett tag att komma in i, men är desto svårare att komma ifrån...

Fast detta är kanske lite OT, tror nästan jag skall starta en ny tråd om detta istället...
Citera
2007-03-02, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Man kan dela in beroende i fler grupper än fysiskt och psykiskt, så beroende är lika svårt att jämföra som att definiera... T.ex. så har droger en egenskap jag brukar kalla "neurokemiskt beroende", som ligger någonstans mellan det fysiska och det psykiska... Neurokemiskt beroende är fysiskt på det sättet att det får hjärnans kemi att anpassa sig till ständig tillförsel av substansen i fråga, men det är psykiskt på det sättet att det inte ger några riktiga absinenssymptom, utan snarare leder till depression då man är utan sin drog... Det är därför som t.ex. kokainister, opioidmissbrukare, amfetaminister och alkoholister känner sig nedstämd en lång tid efter att de avgiftats...

Sen så brukar jag också dela in beroende i "akut" och "kroniskt" sådant... Folk som provar crack brukar t.ex. ofta fastna i ett kortsiktigt missbruk redan då de provar första gången... De tänker "en gång till" gång på gång, och kanske inte slutar fören pengarna är slut och de försökt börja långa pengar/sälja saker... Men sen då de en gång kommit ner och tänt av kan de vara utan crack ett bra tag innan de startar en ny "binge" av crackrökning... Att en person som provar opioider blir fast direkt är däremot väldigt ovanligt... Men däremot brukar drogen ofta sakta men säkert spinna ett nät kring användarna som gör att han eller hon löper stor risk att bli daglig användare efter en tid... Akut missbruk är med andra ord mycket lättare att fastna i direkt, men också lättare att bryta, medan kroniskt missbruk tar ett tag att komma in i, men är desto svårare att komma ifrån...

Fast detta är kanske lite OT, tror nästan jag skall starta en ny tråd om detta istället...

var skulle man då placera cannabis ? under själva ruset så kan känna att vill röka tills jag somnar, samtidigt som jag känner att den spinner ett nät runt en de klurigt jag får inte ihop var jag ska palcera den, men o andra sidan kanske du kommer säg att du tycker att cannabis är för lätt för att klassa?
Citera
2007-03-02, 16:32
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1

Jag håller inte med om att det är OT eftersom de flesta förbudsivrare använder skadeverkningar som främsta argument.

Det du kallar "neurokemiskt beroende" är det ett vedertaget begrepp eller är det något du hittat på för att det är svårt att karaktärisera t.ex. AT på MDMA som fysiskt eller psykiskt? Under vilken kategori forskare föra in bristen på dopamin, fortsatt missbruk eller abstinenssymptom?
Citera
2007-03-02, 20:02
Medlem
A-Dmps avatar
Kanske aktuellt: http://www.sourze.se/default.asp?itemId=10523533 , kanske inte.
Citera
2007-03-03, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukost
kass jämförelse.
Heroin är extremt billigt att framställa, man skulle tjäna in mycket pengar på att utdela gratis heroin till missbrukarna än vad skadorna deras dom åstadkommer för att ha råd med sitt missbruk.

Om "man" skulle tjäna på att dela ut knark gratis, varför gör inte all världens länders regeringar det då? De kanske aldrig tänkt på det? Du kanske har upptäckt nåt unikt?
Det funkar nog inte riktigt så att de producerande länderna vill släppa ifrån sig drogerna till framställnings pris.
Dessutom är det gott för ett lands ekonomi med "lagom" brottslighet. Men nu blev det väl lite för mycket att ta in på en gång.
Citera
2007-03-03, 02:14
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukost
Tänk på det.
Om man legalisera alla droger med statligt monopol men heroin och kokain på recept.
Man skulle kunna ha speciella kliniker där heroin och kokain missbrukare under uppsikt får inta sina droger, gratis.
Då skulle alla brott i syftet att finansiera sitt missbruk upphöra samtidigt som heroin och kokain skulle bli svårt för allmänheten få tag på då det inte skulle bli lika lönsamt för de kriminella att pyssla med drog smuggling.

Detta är problemen med heroin:
1. Extremt beroendeframkallande
2. Extremt dyrt
3. orent heroin kan orsaka dödsfall
4. Hepatit C p.g.a smuttsiga sprutor
5. infektion i venen du intar drogen i

Vad är lösningen på alla dessa punkter? Jo, givetvis att legalisera.
Priset på att ha kliniker för heroinister där dom gratis får sin drog är billigare än priset av alla brott dom begår för att finansiera sitt missbruk.

Legalisera alla droger bör bli målet.

Varför legalisera för att ge försäljningen till en ännu större bov än gäng? Som kommer ta ut ännu högre överpriser och använda vinsten för att förtrycka och hota dig istället för att bara köpa nån ball bil.

Droger bör legaliseras ja. Men dom borde säljas privat för bästa pris, renhet och ändamål!
Citera
2007-03-03, 03:27
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandrax
Om "man" skulle tjäna på att dela ut knark gratis, varför gör inte all världens länders regeringar det då? De kanske aldrig tänkt på det? Du kanske har upptäckt nåt unikt?
I Schweiz och Storbritannien delar man ju ut heroin till missbrukare, så frukost är nog inte den första som tänkte på den saken, om det nu inte var han som tipsade britterna och schweizarna...
Citat:
Det funkar nog inte riktigt så att de producerande länderna vill släppa ifrån sig drogerna till framställnings pris.
Kokain är väl den enda drogen som inte går att producera i vilket land som helst...
Citat:
Dessutom är det gott för ett lands ekonomi med "lagom" brottslighet.
För korrumperade myndigheter, försäkringsbolag och brottslingarna själva, kanske, men knappast för gemene man...
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Varför legalisera för att ge försäljningen till en ännu större bov än gäng? Som kommer ta ut ännu högre överpriser och använda vinsten för att förtrycka och hota dig istället för att bara köpa nån ball bil.

Droger bör legaliseras ja. Men dom borde säljas privat för bästa pris, renhet och ändamål!
Håller med, statsmonopol funkar ju inte så bra på alkohol, och skulle säkert inte göra det på andra droger heller...

Fast även om jag hellre skulle se att hederliga affärsmän sålde drogerna än staten så skulle jag nog välja staten före den undre världen... Fast man skulle ju iofs inte behöva välja, för om staten sålde drogerna skulle restriktionerna säkert bli så höga att det fortfarande skulle finnas efterfrågan för en svart marknad...
Citera
2007-03-03, 04:00
Medlem
Nagaxs avatar
Citat:
Dessutom är det gott för ett lands ekonomi med "lagom" brottslighet. Men nu blev det väl lite för mycket att ta in på en gång.

Kan du inte förklara det här för jag förstår verkligen inte hur brottslighet skulle vara bra för ett land. Menar du att försäkringsbolag/säkerhetsbolag får en boost då eller?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in