Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2008-03-09, 16:01
  #37
Medlem
Omega 3 är som nämnt bra på många sätt, men det är överdrivet hur mycket man behöver proppa i sig för att få effekt. Jag får i mig det genom vanlig kost, men tycker man inte om fisk o dyl så kanske det är bra med tillskott. Jag tror dock inte att man behöver pula i sig tabletter varje dag.

Det är samma sak med vitaminpiller, upptaget är bättre om man tar det med kost som innehåller samma vitamin och man behöver inte så mycket. Många faller ju i den där vanliga falsk-matematik-fällan. "Ok, jag ska ta 1 tablett varje dag, då tar jag 2 så får jag dubbel effekt". Professor Rössner har rätt när han säger att svenskarna har världens dyraste urin.
Citera
2008-03-09, 16:38
  #38
Medlem
"Att tänka på
Vad man skall tänka på är att ett för högt intag av vissa näringsämnen som tex. omega-3 fett, järn, zink, vitamin A och E försämrar immunförsvaret vid för höga doser och andra, speciellt järn, kan öka mottagligheten för infektioner. Mer är alltså inte alltid bättre.

Det finns även studier på en mängd olika preparat som inte visat sig ha några effekter på immunförsvaret vid träning. Detta kan bero på att det faktisk är verkningslösa eller att mer forskning behövs för att fastställa eventuella positiva effekter. Några av dessa preparat är echinacea, colostrum, glutamin, fiskolja, probiotika, grenade aminosyror och växtsteroler."
Citera
2008-03-09, 18:04
  #39
Medlem
Olivierkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyJoeDavola
"Att tänka på
Vad man skall tänka på är att ett för högt intag av vissa näringsämnen som tex. omega-3 fett, järn, zink, vitamin A och E försämrar immunförsvaret vid för höga doser och andra, speciellt järn, kan öka mottagligheten för infektioner. Mer är alltså inte alltid bättre.

Det finns även studier på en mängd olika preparat som inte visat sig ha några effekter på immunförsvaret vid träning. Detta kan bero på att det faktisk är verkningslösa eller att mer forskning behövs för att fastställa eventuella positiva effekter. Några av dessa preparat är echinacea, colostrum, glutamin, fiskolja, probiotika, grenade aminosyror och växtsteroler."

Lagom är bra. Men äter man fisk bara en gång i veckan är det ganska lämpligt att ta 2 kapslar dagligen iaf 5 av dagarna i veckan. Den doseringen är definitivt inte förödande.
Citera
2010-09-02, 16:08
  #40
Medlem
Här står all relevant fakta som du kan tänkas behövas veta!

http://bodywork.blogg.se/2010/februa...a-omega-3.html
Citera
2010-09-02, 16:22
  #41
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashani
Här står all relevant fakta som du kan tänkas behövas veta!

http://bodywork.blogg.se/2010/februa...a-omega-3.html
Stabil bump, bara två år gammal tråd
Citera
2010-09-02, 16:34
  #42
Medlem
Shirts avatar
Citat:
Fiskolja kan faktiskt tas som en PWO

Oj det visste jag inte!
Citera
2017-04-14, 14:15
  #43
Medlem
Hej!

Jag undrar lite om Omega 3 påverkar Huden positivt eller negativt eller inte alls?
Hittat lite olika på nätet så blir osäker.

Köpte Omega 3 för att jag läste att det kunde hjälpa huden lite men sen hittat jag någonstans att det kunde vara lite halvdåligt för huden.
Känns ju dumt att äta det i förbättra hudsyfte om det blir sämre...

Mvh Rallarkalle
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback