Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-02-28, 15:02
  #1
Medlem
jag ber så hemskt mycket om ursäkt om den här frågan har varit uppe förut, men jag orkar inte leta igenom x antal trådar.

till frågan: Just nu tränar jag 7 ggr i veckan och äter omega 3-kapslar (2 om dagen, morgon & kväll). vad gör omega 3 med kroppen?
Citera
2007-02-28, 15:06
  #2
Avstängd
MakaveliThaDons avatar
Omega-3 hjälper mot det mesta
2005.10.05

Studier visar att omega-3-fettsyror kan hjälpa mot allt från depression till inflammatoriska ledsjukdomar.

1. Alzheimers sjukdom
Djurstudier visar att omega-3 kan få sjukdomen att stanna upp och i vissa fall förbättra mössens minne. Försök på 200 svenska patienter har just avslutats.

2. Barncancer
Experiment med omega-3-fettsyran DHA visade nyligen att fiskoljan kan döda tumörceller från den aggressiva cancersjukdomen neuroblastom

3. Hjärt- och kärlsjukdom
Att fiskolja sänker kolesterolhalten i blodet och minskar risken för kärlkramp, hjärtinfarkt och stroke är världens forskare nu ense om.

4. Låg IQ
Gravida som fick ett tillskott av omega-3 varje dag fick mer intelligenta barn enligt en norsk studie.

5. ADHD
Allt fler och större undersökningar bekräftar att hyperaktiva barn har blivit lugnare med hjälp av olika fiskoljepreparat.

6. Dyslexi
Ett högre intag omega-3 än vad som normalt rekommenderas har i några undersökningar gjort att ordblinda fått lättare att läsa.

7. Inflammatoriska ledsjukdomar
Reumatiker och andra med inflammatoriska sjukdomar har i vissa studier märkt minskade besvär när de tagit fiskolja som kosttillskott.

8. Depression
Fiskoljan har gjort livet något lättare att leva enligt deprimerade som provat preparatet i mindre studier.

9. Dyspraxi
Innebär att personen har svårt att koordinera sina rörelser. Fiskoljan ska i mindre studier har gjort det lättare att röra sig som man velat.

10. PMS
Vissa mindre studier pekar mot att ett tillskott med fleromättade fettsyror kan lindra premenstruella besvär.

11. Dålig syn
Vissa studier pekar på att omega-3 motverkar åldersförändringar i gula fläcken, den vanligaste orsaken till dålig syn hos personer över 60 år.

12. Sömnproblem
Försökspersoner som tidigare haft sömnproblem upplever att de sover bättre sedan de började äta mer fleromättade fettsyror.


Dock vet jag inte om allt stämmer
Citera
2007-02-28, 15:09
  #3
Medlem
Deserteagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nahro
jag ber så hemskt mycket om ursäkt om den här frågan har varit uppe förut, men jag orkar inte leta igenom x antal trådar.

till frågan: Just nu tränar jag 7 ggr i veckan och äter omega 3-kapslar (2 om dagen, morgon & kväll). vad gör omega 3 med kroppen?

Sänkning av blodfetter och blodtryck och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar ..

Bibehåller blodkärlens elasticitet (bra för blodcirkulationen) ..

Hjärnans kapacitet förbättras ..

Ökar mängden serotonin (en må bra-substans) i hjärnan och lindrar depressioner ..

Bekämpar inflammationer i hjärnans celler och blodkärl ..

Cellmembranen blir mer mjuka och elastiska ..

http://www.omega-3.se/

Fungerar inte google på din dator ??
Citera
2007-02-28, 15:10
  #4
Medlem
Men rent "muskelmässigt" hjälper det inte eller?
Citera
2007-02-28, 15:21
  #5
Avstängd
MakaveliThaDons avatar
Nej kan inte tro att Omega-3 fettsyror bidrar till ökad muskeltillväxt..
Citera
2007-02-28, 15:24
  #6
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakaveliThaDon
Omega-3 hjälper mot det mesta
2005.10.05

Studier visar att omega-3-fettsyror kan hjälpa mot allt från depression till inflammatoriska ledsjukdomar.

1. Alzheimers sjukdom
Djurstudier visar att omega-3 kan få sjukdomen att stanna upp och i vissa fall förbättra mössens minne. Försök på 200 svenska patienter har just avslutats.

2. Barncancer
Experiment med omega-3-fettsyran DHA visade nyligen att fiskoljan kan döda tumörceller från den aggressiva cancersjukdomen neuroblastom

3. Hjärt- och kärlsjukdom
Att fiskolja sänker kolesterolhalten i blodet och minskar risken för kärlkramp, hjärtinfarkt och stroke är världens forskare nu ense om.

4. Låg IQ
Gravida som fick ett tillskott av omega-3 varje dag fick mer intelligenta barn enligt en norsk studie.

5. ADHD
Allt fler och större undersökningar bekräftar att hyperaktiva barn har blivit lugnare med hjälp av olika fiskoljepreparat.

6. Dyslexi
Ett högre intag omega-3 än vad som normalt rekommenderas har i några undersökningar gjort att ordblinda fått lättare att läsa.

7. Inflammatoriska ledsjukdomar
Reumatiker och andra med inflammatoriska sjukdomar har i vissa studier märkt minskade besvär när de tagit fiskolja som kosttillskott.

8. Depression
Fiskoljan har gjort livet något lättare att leva enligt deprimerade som provat preparatet i mindre studier.

9. Dyspraxi
Innebär att personen har svårt att koordinera sina rörelser. Fiskoljan ska i mindre studier har gjort det lättare att röra sig som man velat.

10. PMS
Vissa mindre studier pekar mot att ett tillskott med fleromättade fettsyror kan lindra premenstruella besvär.

11. Dålig syn
Vissa studier pekar på att omega-3 motverkar åldersförändringar i gula fläcken, den vanligaste orsaken till dålig syn hos personer över 60 år.

12. Sömnproblem
Försökspersoner som tidigare haft sömnproblem upplever att de sover bättre sedan de började äta mer fleromättade fettsyror.


Dock vet jag inte om allt stämmer

Mm väldigt trovärdigt utan några källor eller referenser. For all I know kan du ju hittat på allt själv, eller hur?
Citera
2007-02-28, 15:24
  #7
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nahro
Men rent "muskelmässigt" hjälper det inte eller?

Det stimulerar fettförbränning. Överhuvudtaget finns det bara fördelar med att äta Omega-3 så gör det.
Citera
2007-02-28, 15:48
  #8
Avstängd
MakaveliThaDons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden
Mm väldigt trovärdigt utan några källor eller referenser. For all I know kan du ju hittat på allt själv, eller hur?

Sant, men varför skulle jag?, läste du hela min post eller kollade du bara snabbt igenom den så du missade det sistnämnda? mvh
Citera
2007-02-28, 15:50
  #9
Avstängd
MakaveliThaDons avatar
Funktioner
Omega-3-fettsyrornas effekt på hälsan är idag väl underbyggd i en lång rad vetenskapliga studier. Ett stort antal studier har gjorts på specifika sjukdomar med jämförelsegrupper.

Hjärnan/ögonen - regelbundet intag av Omega-3-fettsyror skyddar mot bland annat blodproppar, ögonsjukdomar (som gula fläcken-sjukan) och senil demens.

Blod/kärl - genom att sänka blodfetthalterna skyddar Omega-3-fettsyror mot bland annat åderförkalkning och hjärtinfarkt. Dessutom sägs den kunna justera en ojämn hjärtrytm.

Leder - minskar symptomen (stelhet, smärta) hos personer med reumatisk artrit.

Hud - Omega-3-fettsyror ger skydd mot huden åt exempelvis personer med pigmentförändringar, torr hud/hårbotten och mjäll. Symptom hos olika former av eksem och hos psoriasis sägs även minskas av regelbundet intag av dessa fettsyror.

Välbefinnande - genom att reglera signalsubstanser och hormonnivåer kan Omega-3-fettsyror kan vid regelbunden anvädning lindra och förebygga nedstämdhet och humörsvängningar.

Barn/ungdomar - Tillskott av omega-3-fettsyror har visat sig kunna lindra inlärningssvårigheter, dyslexi, koncentrationssvårigheter och ADHD.


- http://sv.wikipedia.org/wiki/Omega_3-fettsyra

http://ods.od.nih.gov/Health_Informa...tty_acids.aspx
Citera
2007-02-28, 15:54
  #10
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakaveliThaDon
Sant, men varför skulle jag?, läste du hela min post eller kollade du bara snabbt igenom den så du missade det sistnämnda? mvh

Nä, men asså jag anklagade inte dig, bara sa att utan källor är inte någon text mycket värd.
Jag läste igenom allt och råkar iofs veta att en del av dem är vetenskapligt prövat, så visst är omega-3 bra.
Citera
2007-02-28, 16:04
  #11
Avstängd
MakaveliThaDons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden
Nä, men asså jag anklagade inte dig, bara sa att utan källor är inte någon text mycket värd.
Jag läste igenom allt och råkar iofs veta att en del av dem är vetenskapligt prövat, så visst är omega-3 bra.

kände mig inte anklagad frågade bara om du läste allt, förstog senare vad du menade som du ser =)

mvh
Citera
2007-02-28, 16:29
  #12
Medlem
ColtrasteNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden
Det stimulerar fettförbränning. Överhuvudtaget finns det bara fördelar med att äta Omega-3 så gör det.


Förutom smaken då.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback