Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-28, 12:18
  #13
Medlem
Bulltoftafältet är min tillflyktsort flera gånger i veckan. Joggar där på motionspåren. Dagtid är grönområdet fyllt av framförallt invandrarfamiljer som sitter och grillar eller sparkar boll med sina barn. Ett nytt fräscht utegym finns bara ett tjugofemtal meter ifrån det gamla radartornet och ett inomhusgym finns brevid. När man joggar bort till den stora kullen med utsikt över hela malmö och tar sig till ned till andra sidan till den mest avlägsna dammen som finns intill mer vildvuxen teräng, så kommer man till "min" oas.

Man måste gå in på en liten stig som svänger in intill dammen och en grön öppen liten yta intill dammen formar ett perfekt uterum för meditation och vildmarkskänsla trots att man ändå kan säga att man är i Malmö. Jag har byggt en grillplats där. Tog dit flera stora stenar från Klagshamns udde och med hjälp av lite finbetong fogade jag samman stenbumlingarna till en sjysst lägereld. Innan eldades det överallt på marken vid den där vackra platsen av oförsiktiga ungdomar och gräset var svett och förstört överallt. Kommunen har låtit eldplatsen stå kvar sen jag byggde den för två år sen. Har även planterat en hel del nya växter runt oasen. Bl.a liljekonvaljer, daggkåpa och lavendel. I vattnet har jag planterat olika vattenväxter, främst Iris och mynta, vars rötter suger upp en del fosfater och andra föroreningar så att dammen ska bli renare.

Jag brukar sitta där ljumma sommarkvällar och lyssna på paddorna som kväker i kapp med grodorna medan jag röker en joint. Då det skymmer ser man fladdermöss flyga över ytan och fånga insekter. Sen kollar jag alltid till till eldplatsen och växterna. Vattnar om det behövs och plockar upp lite skräp ifall nån slarver avnjutit platsen innan jag anländer. Tyvärr många ungdomar som kastar skräp efter att ha suttit där. Men jag har märkt att det finns fler naturälskare än mig som går dit med en påse och städar upp ibland. Tyvärr finns ingen papperskorg vid platsen då denna damm ej sköts av kommunen som runt de andra dammarna på Bulltoftafältet. Underbart ställe som du borde besöka nån sommarkväll.
__________________
Senast redigerad av Seven69 2016-05-28 kl. 12:27.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback