Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-02-27, 10:59
  #1
Medlem
qrizzes avatar
Hejsan!

För ett lite tag sedan så formaterade jag min dator och sparade då allt vikigt på min externa hårddisk. När allt var klart så förde jag över allt, och trodde att jag hade fått över allt, men så var de inte. och detta upptäckte jag för några dagar sedan.

Jag googlade fram ett fil återställningsprogram och återställde dokumentet, men när jag ska öppna dokumentet så är det bara massa tecken typ som att de är krypterat eller likande.
Testade olika program med de samma resultat.
Texten består av tecken som © c®ï ´yPë7²î©ë6 ¼ŸŠDh osv.

När jag då öppnar word får jag välja filkonventerare, och jag har testat alla alternativ men det är istortsätt samma sak.

Hoppas något har ett förslag. Vill du ha dokumentet så är det bara att skicka ett PM

Tackar i förhand!
Citera
2007-02-27, 13:02
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Är det så att du formaterat hårddisken och installerat operativsystem och program på nytt så är risken mycket stor att du skrivit över den del på hårddisken där ditt dokument låg. Vad återställningsprogramet hittade var startadressen för ditt dokument (inte illa bara det) men datat som tillhörde ditt dokument finns inte kvar utan har ersatts med programdata verkar det som (en massa jiddrich) Tyvärr bara att leta reda på backupen och läsa tillbaka en tidigare version av ditt dokument...
Citera
2007-02-27, 13:06
  #3
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Är det så att du formaterat hårddisken och installerat operativsystem och program på nytt så är risken mycket stor att du skrivit över den del på hårddisken där ditt dokument låg. Vad återställningsprogramet hittade var startadressen för ditt dokument (inte illa bara det) men datat som tillhörde ditt dokument finns inte kvar utan har ersatts med programdata verkar det som (en massa jiddrich) Tyvärr bara att leta reda på backupen och läsa tillbaka en tidigare version av ditt dokument...

Dokumentet låg på en extern hårddisk som inte har haft ett operativsystem och jag har inte formaterat den.
Citera
2007-02-27, 13:18
  #4
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Dokumentet låg på en extern hårddisk som inte har haft ett operativsystem och jag har inte formaterat den.

Det hjälper inte om filen blivit överskriven av nya data. Vad använder du för filåterställningsprogram och har den någon faktaruta i stil med "health" där programmet säger vilket tillstånd den raderade filen är i? Om så, vad var "hälsan" på den fil du nyss återställde?
Citera
2007-02-27, 14:03
  #5
Medlem
Glöm inte det klassiska: Är du HELT säker på att det är ett Word-dokument och inte något annat, t ex en Excel-fil?

Händer ofta att anställda på företaget där jag jobbar startar Word, väljer öppna, ändrar till "Visa alla filer" och öppnar en Excel-fil i Word. Sen ringer de och frågar vad som kan ha hänt - "Det går ju inte att läsa någonting. Snyft". Hjälper inte att visa att man ser alla filer i Utforskaren och kan starta dom därifrån...

Förstår hur Sisyfos kände sig...
Citera
2007-02-27, 14:34
  #6
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motjucks-Jocke
Glöm inte det klassiska: Är du HELT säker på att det är ett Word-dokument och inte något annat, t ex en Excel-fil?

100 % säker, det är en affärsplan och sånna gör jag i word.

De priogrammen jag har testat är:
PC Inspector File Recovery (http://www.pcinspector.de/file_recovery/UK/welcome.htm)
File Recover™ 6.1 (http://www.pctools.com/file-recover/)
Smart Data Recovery

I programmet PC Inspector File Recovery så står det tillståndet på filen är dålig tillstånd.
Citera
2007-02-27, 14:39
  #7
Medlem
Testa GetDataBack. Finns här http://www.runtime.org/gdbnt.zip
Citera
2007-02-27, 19:33
  #8
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
I programmet PC Inspector File Recovery så står det tillståndet på filen är dålig tillstånd.


PC inspektor har jag lite erfarenhet av. Dessvärre hyser jag ingen större förhoppning om att filen ska gå att rädda om tillståndet är "poor" Hade det varit en ren textfil så tror jag en del data gått att rädda. Men om det nu är ett worddokument så vete gudarna vad som återstår av data.

Som en sista utväg för att rädda den filen så skulle jag prövat att öppna den i programmet openoffice.org Jag har hört att det programmet ska kunna klara av en del situationer där worddokumenten inte kan öppnas av word själv.

Openoffice kan du ladda hem gratis på nedanstående länk
http://www.openoffice.org/
Citera
2007-02-27, 19:37
  #9
Medlem
levics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motjucks-Jocke
Testa GetDataBack. Finns här http://www.runtime.org/gdbnt.zip

Kan verkligen rekommendera det som jag jgorde i en annan topic. Funkar bra, pröva det!!
Citera
2007-02-27, 20:49
  #10
Medlem
qrizzes avatar
sitter och scannar med programmet nu.
tar sin lilla tid. men hoppas på resultat
Citera
2007-02-27, 23:18
  #11
Medlem
qrizzes avatar
nu är sökningen klar.
och det ser ut såhär:


helt tomt. vet inte vad jag har gjort för fel.
Startade programmet, valde hårddisken och sen började den söka.

allså vad jag vet så är den externa hårddisken i filsystemet FAT32 och programmet heter ju GetDataBack for NTFS, så de kanske inte fungerar

ifall man konventerar till ntfs, kommer dokumentet bli i sämre skick då?

tackar för all hjälp hitils!
Citera
2007-02-27, 23:27
  #12
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
nu är sökningen klar.
och det ser ut såhär:


helt tomt. vet inte vad jag har gjort för fel.
Startade programmet, valde hårddisken och sen började den söka.

allså vad jag vet så är den externa hårddisken i filsystemet FAT32 och programmet heter ju GetDataBack for NTFS, så de kanske inte fungerar

ifall man konventerar till ntfs, kommer dokumentet bli i sämre skick då?

tackar för all hjälp hitils!

GetData Back finns i två versioner en för FAT32 och en för NTFS.
Att konvertera enheten är nog det dummaste du kan göra, ladda istället ner GetData Back for FAT

För att kunna återställa dina filer måste du ha en licensnyckel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback