Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-27, 00:50
  #1
Avstängd
DrMaZzs avatar
När jag försöker starta upp datorn (XP SP2) kommer jag inte längre än "Välkommen"-bilden utan får istället upp det här felmeddelandet:

Citat:
Winlogon.exe - Skadad fil

Filen eller katalogen C:\WINDOWS\system32\shell32.dll är skadad och kan därför inte läsas. Kör programmet CHKDSK.
Och det går inte heller att starta i felsäkert läge. Tangentbordet upphör att fungera efter att man kommit ur bios, så jag kan inte trycka på F8.

Vad ska jag göra? Jag vill helst inte formatera...
Citera
2007-02-27, 00:55
  #2
Medlem
micaeles avatar
Använd windowsskivan som du installerade med och reparera din installation. Vet dock icke om det sker automatiskt eller om du måste kopiera sagda fil manuellt.
Citera
2007-02-27, 01:16
  #3
Avstängd
DrMaZzs avatar
Laddade ned Microsoft.Windows.XP.Professional.Corporate.SP2.In tegrated.MULTI.IMAGE.SWEDiSH-ETH0 och brände ut. När jag försökte boota från den cd:n på den här datorn (för att prova om cd:n fungerade) kom jag till att den läste in en massa filer och sådant, men sedan kom det här upp:

Citat:
Filen usbehci.sys är skadad.

Tryck på valfri tangent för att fortsätta.
Och när jag försökte boota från den andra datorn (den som är trasig) kom den inte längre än "Datorns maskinvarukonfiguration kontrolleras...", sedan startade den om.

Vad har jag för alternativ? Det går ju knappat att formatera som det är nu. Ska jag plocka ut hårddisken och sätta i den här datorn?
Citera
2007-02-27, 02:39
  #4
Avstängd
DrMaZzs avatar
Fixade tangentbordsfelet genom att byta ut mitt usb-tangentbord mot ett gammalt PS/2. Kom förbi första felrutan, men det kom upp ungefär tio stycken till. Samma sak i felsäkert läge.

Antagligen är den här shell32.dll-filen borta. Hur får jag tillbaka den?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback