Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-02-26, 21:30
  #1
Avstängd
Odess avatar
Med angående rushen på Metallica biljetter och överdrivna priser på diverse auktionsiter så undrar jag om svartabörs försäljning borde förbjudas?

http://www.expressen.se/index.jsp?a=895780

Citat:
Niklas Eklund, 19, äger firman Sport Sites Sweden som ligger bakom en av sajterna, Slutsålt.se.
Där annonserades ståplatsbiljetter till Metallicas konsert ut för 2 195 kronor under måndagen.
- Vi köper mest från företag och privatpersoner. Jag har en massa kompisar som sitter hela tiden med det, säger Niklas Eklund.

Köper mest från företag? Just sajter som dessa anser jag borde förbjudas, det är de som pressar upp priserna? Inte privatpersonerna?

Citat:
Han ser inga problem med att biljetterna säljs till så höga priser.
- Nej, det finns ju privatpersoner som köper och säljer biljetter också, säger han.

Till skillnad från sajter så kan man invänta läget och ta någon som är lägre?

Citat:
Biljettsajternas verksamhet är inte olagligt. I Danmark är det däremot förbjudet att sälja biljetter till högre andrahandspris än det som står på biljetten.
Enligt Mats Brandt som är vd för Ticnet bör man vara försiktig innan man köper dyra andrahandsbiljetter.
- Det finns ingen garanti för att biljetterna är åkta. Och även om man köper en äkta andrahandsbiljett kan man bli av med tusentals kronor om konserten ställs in, säger han.

Skulle det funka även här som i Danmark? Vet att det endast var 6 biljetter per person, men likt förbaskat ser man samma säljare sälja alla sina? Bra inisiativ att gått ner från 12 till 6 dock. Förvisso hade metclubbers förtur, men det borde inte påverka indirekt lika mycket som svartabörshajar?

En annan simpel grej man tordes kunna göra för att förhindra detta... Du kommer inte in om du inte har leg som indentifierar ditt namn på biljetten? Får du förhinder? Lös in biljetterna och få pengarna tillbaks och nån annan får chans att köpa den till vettiga priser?
Citera
2007-02-26, 21:42
  #2
Medlem
US&As avatar
Borde förbjudas! Vem vet hur många biljetter de där idioterna sitter på nu? Kanske ett hundratal som skulle kunna gå till några riktiga fans istället för nån med mycket pengar som har råd med de extra kronorna.
Citera
2007-02-27, 09:34
  #3
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av US&A
Borde förbjudas! Vem vet hur många biljetter de där idioterna sitter på nu? Kanske ett hundratal som skulle kunna gå till några riktiga fans istället för nån med mycket pengar som har råd med de extra kronorna.

Det finns väl fan så mycket bättre alternativ än att förbjuda det. Speciellt eftersom förbudet vore extremt svårt att hålla efter.

Som nämndes längre upp så skulle man kunna binda biljetterna till en specifik person när man köper dem, det hade väl varit den enklaste saken i världen.

Ett annat, och egentligen bättre alternativ, vore att biljetterna såldes till marknadsmässiga priser. Om en biljett som kostar 500 kr säljer slut på ett par timmar och sedan säljs vidare för 2.000 kr på svarta börsen så kanske ett lagomt pris hade varit 800 kr från början, kanske ännu mer. De hade ändå sålt slut, och alla inblandade (legitima) parter hade gjort större vinst. Den svarta marknaden hade blivit i det närmaste obefintlig.
Citera
2007-02-27, 10:01
  #4
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Det finns väl fan så mycket bättre alternativ än att förbjuda det. Speciellt eftersom förbudet vore extremt svårt att hålla efter.

Som nämndes längre upp så skulle man kunna binda biljetterna till en specifik person när man köper dem, det hade väl varit den enklaste saken i världen.

Ett annat, och egentligen bättre alternativ, vore att biljetterna såldes till marknadsmässiga priser. Om en biljett som kostar 500 kr säljer slut på ett par timmar och sedan säljs vidare för 2.000 kr på svarta börsen så kanske ett lagomt pris hade varit 800 kr från början, kanske ännu mer. De hade ändå sålt slut, och alla inblandade (legitima) parter hade gjort större vinst. Den svarta marknaden hade blivit i det närmaste obefintlig.

Eller så bygger vi ut arenorna så att utbud möter efterfrågan på 500:- i vilket fall som helst :P
Citera
2007-02-27, 10:08
  #5
Medlem
Mr. Brownstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stewie_griffin
Eller så bygger vi ut arenorna så att utbud möter efterfrågan på 500:- i vilket fall som helst :P

Eller hur. Annars kunde dom spelat på råsunda eller på ett stort fält någonstans.
Citera
2007-02-27, 10:41
  #6
Medlem
Vädurs avatar
Ja, eller hur.
Vår största arena Globen kan ha 16 000 (?) åskådare, scandinavium drygt 14 000. Av de få arenor som jag själv varit på (det finns säkert väldigt många ännu bättre, ännu större) så har vi M.E.N-arenan i Manchester med runt 21 000 sittande åskådare, eller den sjukt stora Carrier Dome i NY med sina drygt 50 000 platser.

När det uppstår en marknad där folk försörjer sig på att köpa upp så många biljetter som möjligt direkt från konsertanordnaren, och sedan sälja dem vidare för det fyr eller femdubbla priset, då har något blivit ordentligt skevt.
Dessa gamar som hamstrar upp biljetterna tjänar sitt levebröd genom att utan att själv producera, skapa ett underskott, och tjäna betydligt grövre pengar än vad arrangörerna av arrangemanget gör.

Lösningen med att biljetterna ställs ut i ett förbokat namn, och sedan hämtas ut på plats låter som en möjlig lösning. Jag tror mig känna igen det systemet från vissa idrottsanläggningar i USA, där man valt att slå ned på svartabörshandeln just med tanke på de egna supportrarna som till slut inte hade råd att gå på hemmalagets matcher. Läktarna fylldes med företagsrepresentanter, eller väldigt förmögna personer som på intet sätt kunde jämföras med den "vanliga" påhejande publiken.
Citera
2007-02-27, 10:45
  #7
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Det finns väl fan så mycket bättre alternativ än att förbjuda det. Speciellt eftersom förbudet vore extremt svårt att hålla efter.

Som nämndes längre upp så skulle man kunna binda biljetterna till en specifik person när man köper dem, det hade väl varit den enklaste saken i världen.

Ett annat, och egentligen bättre alternativ, vore att biljetterna såldes till marknadsmässiga priser. Om en biljett som kostar 500 kr säljer slut på ett par timmar och sedan säljs vidare för 2.000 kr på svarta börsen så kanske ett lagomt pris hade varit 800 kr från början, kanske ännu mer. De hade ändå sålt slut, och alla inblandade (legitima) parter hade gjort större vinst. Den svarta marknaden hade blivit i det närmaste obefintlig.


ska de då kolla leg när folk går in ??
Citera
2007-02-27, 10:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
ska de då kolla leg när folk går in ??

Det vore väl lämpligt. Var det inte så under fotbolls vm att personnummer stod på biljetterna?
Citera
2007-02-27, 10:57
  #9
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
Ja, eller hur.
Vår största arena Globen kan ha 16 000 (?) åskådare, scandinavium drygt 14 000. Av de få arenor som jag själv varit på (det finns säkert väldigt många ännu bättre, ännu större) så har vi M.E.N-arenan i Manchester med runt 21 000 sittande åskådare, eller den sjukt stora Carrier Dome i NY med sina drygt 50 000 platser.

Ullevi tog in 57.000 personer när Iron Maiden spelade där 2005.
Citera
2007-02-27, 11:41
  #10
Medlem
Vädurs avatar
Tack för rättelsen.
Jag tittade mig blind på inomhusarenor, tydligen.
Citera
2007-02-27, 14:32
  #11
Avstängd
Odess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Det finns väl fan så mycket bättre alternativ än att förbjuda det. Speciellt eftersom förbudet vore extremt svårt att hålla efter.

Som nämndes längre upp så skulle man kunna binda biljetterna till en specifik person när man köper dem, det hade väl varit den enklaste saken i världen.

Ett annat, och egentligen bättre alternativ, vore att biljetterna såldes till marknadsmässiga priser. Om en biljett som kostar 500 kr säljer slut på ett par timmar och sedan säljs vidare för 2.000 kr på svarta börsen så kanske ett lagomt pris hade varit 800 kr från början, kanske ännu mer. De hade ändå sålt slut, och alla inblandade (legitima) parter hade gjort större vinst. Den svarta marknaden hade blivit i det närmaste obefintlig.

Tycker att man ialla fall borde göra något åt bolagens sidor... Det är de som sätter priserna, inte privatpersonerna. När det gäller privatpersoner så skiljer ju priset kraftigt? Och får de dyraste inte sina sålda, har dessa oftats inget annat val än att sänka priset?

Men detta skulle hindras om det stod namn på biljetten som man fick identifiera sig med? Har hämtat ut biljetter vid tex Box Office, tror det var Maiden 2005 och där stod mitt namn på biljetten.

På så sätt skulle man förhindra vidarförsäljning... dvs svarta börs, då har man bara alternativet att lösa in den.
Citera
2007-02-27, 15:27
  #12
Medlem
Hur man än bär sig åt så kommer det alltid finnas en större efterfrågan på biljetter än utbudet och jag betalar (motvilligt) ett överpris om det är min enda chans om alternativet blir att inte få gå alls.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback