Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-25, 00:22
  #1
Medlem
Jag har läst lite på forumet och försökt bilda mig en uppfattning om svensk polis har rätt att ta utländska körkort. Men jag är inte riktigt säker än på grund av att;

Vissa hänvisar till en lagtext som säger att polisen har rätt att ogiltigförklara körkortet med mera. Ett ogiltigförklarat kort fungerar sedan inte i EES-länder.

Men när har det egentligen hänt? Jag känner flera kompisar som är svenska medborgare men som kommer från europeiska länder som har körkort därifrån (Tyskland & england till exempel).

Ponera att man med svenskt körkort kör 145 på en E4an en sommarnatt och polisen stoppar en, körkortet dras automatiskt. Men vad händer med en som har utländskt körkort? Det känns som att det ska väldigt mycket till för att polisen ska ogiltigförklara utländska körkort. Givetvis åker man dit om man kör 100 rattfull utanför en skola men det är ju lite i en annan skala!

Det jag är ute efter är egentligen inte en diskussion med olika lagtexter utan riktiga exempel från folk som varit med om det ovan.
Citera
2007-02-25, 11:35
  #2
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsieur
Jag har läst lite på forumet och försökt bilda mig en uppfattning om svensk polis har rätt att ta utländska körkort. Men jag är inte riktigt säker än på grund av att;

Vissa hänvisar till en lagtext som säger att polisen har rätt att ogiltigförklara körkortet med mera. Ett ogiltigförklarat kort fungerar sedan inte i EES-länder.

Men när har det egentligen hänt? Jag känner flera kompisar som är svenska medborgare men som kommer från europeiska länder som har körkort därifrån (Tyskland & england till exempel).

Ponera att man med svenskt körkort kör 145 på en E4an en sommarnatt och polisen stoppar en, körkortet dras automatiskt. Men vad händer med en som har utländskt körkort? Det känns som att det ska väldigt mycket till för att polisen ska ogiltigförklara utländska körkort. Givetvis åker man dit om man kör 100 rattfull utanför en skola men det är ju lite i en annan skala!

Det jag är ute efter är egentligen inte en diskussion med olika lagtexter utan riktiga exempel från folk som varit med om det ovan.

Jag hörde nyligen att i tyskland så får polisen inte lov att dra körkortet av urländska medborgare men de kan förbjuda en att köra i landet.
Men dont take my word for it
Citera
2007-02-26, 15:29
  #3
Medlem
karloskars avatar
Ett körkort, dvs rätt att framföra fordon, är egentligen ett myndighetsbeslut.

Enligt alla rimliga principer så kan inte polisen i ett land sätta sig över beslut fattade av myndighet i ett annat land - OM de inte har avtal därom.

I dagsläget finns inga sådana avtal mellan europeiska länder - däremot är de på gång...

Vad polisen i ett annat land kan göra är ju att anmäla brottet, typ "Stackars Kalle som knivmördar i Grekland".

Då blir det en rättsprocess, och svensk myndighet, länsstyrelsen, kan fatta ett beslut att återkalla körkortet.

Observera alltså också att svensk polis, enligt alla rättsliga principer, inte får återkalla körkort. Detta görs av länsstyrelsen.

Så med vilken rätt polisen "temporärt" tar körkort på plats i avvaktan på beslut är det många jurister med mig som ställer sig högst frågande till.
Citera
2007-02-26, 22:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karloskar
Ett körkort, dvs rätt att framföra fordon, är egentligen ett myndighetsbeslut.

Enligt alla rimliga principer så kan inte polisen i ett land sätta sig över beslut fattade av myndighet i ett annat land - OM de inte har avtal därom.

I dagsläget finns inga sådana avtal mellan europeiska länder - däremot är de på gång...

Vad polisen i ett annat land kan göra är ju att anmäla brottet, typ "Stackars Kalle som knivmördar i Grekland".

Då blir det en rättsprocess, och svensk myndighet, länsstyrelsen, kan fatta ett beslut att återkalla körkortet.

Observera alltså också att svensk polis, enligt alla rättsliga principer, inte får återkalla körkort. Detta görs av länsstyrelsen.

Så med vilken rätt polisen "temporärt" tar körkort på plats i avvaktan på beslut är det många jurister med mig som ställer sig högst frågande till.

Tack så mycket för det svaret, mycket intressant!
Citera
2007-02-27, 22:58
  #5
Medlem
gefys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karloskar
Så med vilken rätt polisen "temporärt" tar körkort på plats i avvaktan på beslut är det många jurister med mig som ställer sig högst frågande till.


I vissa fall kanske för att skydda allmänheten??
Ala full Ekmanbussflexibussitet med en massa promille i kroppen.
I det fallet råder det ju inga tvivel om att kortet är brännt.
Citera
2007-02-28, 01:56
  #6
Medlem
rückblendes avatar
Har hört att när dom körde gumball3000 eller va de heter genom europa och till sist kom till sverige och åkte fast massor av gånger så fick dom 24 eller om de va 48 timmar på sig att köra ut ur landet å böter. Vilket inte gav nån effekt för dom va bara här några timmar och mångmiljonärer.
Har väldigt svårt att tro att polisen här kan ta ett körkort utfärdat av ett annat land.
Citera
2007-02-28, 06:58
  #7
Medlem
atoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
Har hört att när dom körde gumball3000 eller va de heter genom europa och till sist kom till sverige och åkte fast massor av gånger så fick dom 24 eller om de va 48 timmar på sig att köra ut ur landet å böter. Vilket inte gav nån effekt för dom va bara här några timmar och mångmiljonärer.
Har väldigt svårt att tro att polisen här kan ta ett körkort utfärdat av ett annat land.

Nej jag tror att polisen tog körkortet och att man hade 24 timmar på sig att "flytta" bilen vilket i det fallet var detsamma som att köra ut ur landet. Men jag kommer inte ihåg exakt hur det var så någon får gärna fylla i.
Citera
2007-02-28, 11:38
  #8
Medlem
karloskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gefy
I vissa fall kanske för att skydda allmänheten??
Ala full Ekmanbussflexibussitet med en massa promille i kroppen.
I det fallet råder det ju inga tvivel om att kortet är brännt.

I det fallet har ju personen gjort sig skyldig till ett grovt brott och torde således bli gripen på plats. Vilket jag också tror skedde.

Då spelar det ju ingen direkt roll om man har körkortet kvar eller inte.

Men även om han skulle bli gripen på plats, så blir han inte dömd på plats - eller straffad.

Det sker av en domstol genom meddelat beslut.

Precis som för indragna körkort - fast det då är länsstyrelsen som beslutar att återkalla körkortet.

Precis som nämns ovan så har man rätt att framföra bil 24 timmar efter det att polisen tagit ditt körkort. Polisens återkallande får dig således inte bort från vägarna - till skillnad från ett gripande.

(Eftersom vi nu pratar om intressanta saker i svensk rätt så ska jag, helt OT, berätta om avtalsbindning. I svensk avtalsrätt är det en ganska högt aktad princip att man själv måste ingå avtal för att bli bunden av det. I alla fall utom ett - TV-innehav. Där kan din granne binda dig och meddela TV-innehav. Du måste sedan AVANMÄLA TV-innehav för att bli fri från avtalet)
Citera
2007-02-28, 12:19
  #9
Medlem
Ett utländskt körkort kan ogiltigförklaras i Sverige. Alltså, föraren får behålla det, men det är inte längre giltigt i Sverige.

Angående 24- eller 48-timmarsregeln så är det inget som är självklart. Polisen som omhändertar kortet får medge att man kör några timmar, så att man kan ta sig hem. Men han måste inte medge detta! Ta till exempel en rattfyllerist som blir av med kortet. Han kommer med största sannolikhet inte att medges några timmar överhuvudtaget...
Citera
2007-03-02, 16:32
  #10
Medlem
Precis som jag skrev i min första post, så kan de givetvis ta körkortet på ett antal punkter om man kör med 3,0 promille eller är med i ett gumball-race.

Jag var mer intresserad av "vanliga" situationer såsom 145 på E4:an!
Citera
2007-03-03, 23:54
  #11
Medlem
Det är samma grunder för ogiltigförklarande, som för indragning av svenskt körkort. Lagstiftaren anser ju att vissa förseelser/trafikbrott är sådana att man inte längre ska få köra bil i Sverige. Oavsett var man tagit sitt körkort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback