Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-24, 18:08
  #1
Medlem
downloads avatar
Sålde nyligen min bil och vi kom överens om att vi skulle skriva under ägarbytet några dagar efter. Dagen efter jag sålde den ringde köparen och sa att bilens motor pajat och att han behövde lappen där man skriver under, så han skulle kunna skrota den. Han fick lappen och sa att han skulle skriva under och sedan posta det så fort han visat skrotaren att han hade alla papper som krävs.

Men måste inte VV registrerat ägarbytet innan man får skrota bilen? Jag är nu rädd för att han inte kommer skriva under och inte posta den till VV, utan att han kanske lurat mig på ngt sätt.

Någon som vet hur jag kan se till så att det går rätt till? Jag har ett kvitto och en underskrift som "bevis" för att jag sålt den.
Citera
2007-02-24, 18:40
  #2
Medlem
PocketRockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av download
Sålde nyligen min bil och vi kom överens om att vi skulle skriva under ägarbytet några dagar efter. Dagen efter jag sålde den ringde köparen och sa att bilens motor pajat och att han behövde lappen där man skriver under, så han skulle kunna skrota den. Han fick lappen och sa att han skulle skriva under och sedan posta det så fort han visat skrotaren att han hade alla papper som krävs.

Men måste inte VV registrerat ägarbytet innan man får skrota bilen? Jag är nu rädd för att han inte kommer skriva under och inte posta den till VV, utan att han kanske lurat mig på ngt sätt.

Någon som vet hur jag kan se till så att det går rätt till? Jag har ett kvitto och en underskrift som "bevis" för att jag sålt den.
Ha ha, lurad!
Med största sannolikhet kommer personen i fråga sälja bilen vidare som den bästa bil han någonsin ägt men måste göra sig av med på grund av någon snyfthistoria. Givetvis kommer han lyckas kränga den för ett par procent högre pris än han gav dig för den. Personen som han säljer till kommer stå som nästa ägare efter dig och din köpare är endast en osynlig mellanhand som försöker hålla ner antalet bilar han ägt under ett år för att slippa problem med skatteverket. Tror att man efter fem bilbyten på ett år klassas som näringsidkare av Skatteverket och ska skattas därefter.

Inget att hänga läpp för. Du blev av med din bil och mellanhanden tjänade ihop till sitt dagliga bröd.

KAN ju vara så att han talade sanning, men jag tvivlar. Känner själv en kille som livnärt sig gott med sitt munläder på just ovannämnda metod. Man börjar med bilar i lägre prisklass och rör sig sakterliga uppåt.
Citera
2007-02-24, 18:43
  #3
Medlem
micaeles avatar
Du glömde Golden Rule no 1 vid bilförsäljning: man ska ALLTID som säljare ombesörja att skicka in ägarbyte. Annars vet man aldrig vad man kan bli skyldig till.

Han var uppenbart ute efter att lura dig, eftersom han hade fått ett ägarpapper i eget namn någon dag efter att ägarbytet registrerats. Tyvärr.
Citera
2007-02-24, 18:47
  #4
Medlem
Avva66s avatar
Står bilen fortfarande på dej, så anmäl den stulen illa kvickt.
Citera
2007-02-24, 18:48
  #5
Medlem
Det enda jag kommer på, är om han fimpar bilen i ett dike, och låter dig ta smällen för det. Men har du kvitto så är det lungt så lär det va lungt..

Vägverket har ett nr där du kan sms'a regnumret och se vem som står som ägare mm.
Citera
2007-02-24, 19:43
  #6
Medlem
rebbans avatar
Så länge du fått pengarna så är det lungt.
Skriver han inte över den väldigt snart så polisanmäl den som stulen.
Citera
2007-02-24, 20:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Så länge du fått pengarna så är det lungt.
Skriver han inte över den väldigt snart så polisanmäl den som stulen.

Jag utgår från att Download inte lämnade iväg bilen utan att få betalt. Vad som däremot är risken är att "köparen" inte skickar in anmälan om byte. Det kan resultera i att köpare får en jävla massa p-böter som Download bilr betalningsskyldig för.

Har du kontakt med köparen? Jag skulle nog åka över och snacka lite med honom och kolla läget och försöka undersöka bilen.

Regeln är att en bil ALDRIG lämnar ägaren utan att papprena som SÄLJAREN sedan skall skicka in är påskrivna.
Citera
2007-02-24, 20:12
  #8
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurra69
Jag utgår från att Download inte lämnade iväg bilen utan att få betalt. Vad som däremot är risken är att "köparen" inte skickar in anmälan om byte. Det kan resultera i att köpare får en jävla massa p-böter som Download bilr betalningsskyldig för.

Har du kontakt med köparen? Jag skulle nog åka över och snacka lite med honom och kolla läget och försöka undersöka bilen.

Regeln är att en bil ALDRIG lämnar ägaren utan att papprena som SÄLJAREN sedan skall skicka in är påskrivna.

Är bilen stöldanmäld så brukar man få dom avskrivna.
Citera
2007-02-24, 20:23
  #9
Medlem
Baalzamons avatar
Han kommer knappast skaffa någon försäkring heller, så den får du stå för. Och avbeställer du försäkringen kostar det en massa pengar till trafikförsäkringsföreningen i stället. Åk över till honom och tvinga honom med våld att skriva på papprena
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback