Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-24, 16:36
  #1
Medlem
hej på er alla duktiga dataanvändare. har suttit o försökt koppla ihop mina två datorer i ett litet nätverk, men det funkar inte. jag har sökt runt här på forumet och på google men kan inte hitta lösningen på mitt problem. så här ligger det till.

så här ser själva setupen ut hemma... (windows xp home på båda burkarna)

adslmodem -> belkin wireless router -> trådlöst till stationär och till bärbar

på den stationära burken har jag en extern hårddisk via usb.

när jag försöker koppla ihop dessa i ett hemma nätverk,enligt xp konfigurera nätverk, så funkar det inte. på stationära kan jag iaf få fram nätverket MSHOME o där ser jag båda datorerna stationära och bärbara. om jag klickar in på stationära från stationära så ser jag mina delade mappar däribland den externa hårdisken ligger lite skrivare o skit oxå. men om jag försöker komma in på den bärbara får jag felmedelande.

\\laptop är inte tillgänglig. kanske du inte har behörighet blabla. be admin om hjälp (det e ju jag ) nätverkssökvägen kan inte hittas.


om jag nu går in på laptopen "mina nätverksplpatser" -> "visa datorer i arbetsgrupp" så ser jag inget får bara felmedelande MSHOME e inte tillgängligt. du kanske inte har behörighet blalba. be admin omhjälp. Listan över servrar i den här arbetsgruppen är för tillfället inte tillgänglig.


vad ska jag göra??? känner mig så usel..

http://www.kjell.com/?page=/artiklar/natverk/xp.htm det är allts vid punkt 7 som det har skitit sig...
Citera
2007-02-24, 19:04
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av frost80
hej på er alla duktiga dataanvändare. har suttit o försökt koppla ihop mina två datorer i ett litet nätverk, men det funkar inte. jag har sökt runt här på forumet och på google men kan inte hitta lösningen på mitt problem. så här ligger det till.

så här ser själva setupen ut hemma... (windows xp home på båda burkarna)

adslmodem -> belkin wireless router -> trådlöst till stationär och till bärbar

på den stationära burken har jag en extern hårddisk via usb.

när jag försöker koppla ihop dessa i ett hemma nätverk,enligt xp konfigurera nätverk, så funkar det inte. på stationära kan jag iaf få fram nätverket MSHOME o där ser jag båda datorerna stationära och bärbara. om jag klickar in på stationära från stationära så ser jag mina delade mappar däribland den externa hårdisken ligger lite skrivare o skit oxå. men om jag försöker komma in på den bärbara får jag felmedelande.

\\laptop är inte tillgänglig. kanske du inte har behörighet blabla. be admin om hjälp (det e ju jag ) nätverkssökvägen kan inte hittas.


om jag nu går in på laptopen "mina nätverksplpatser" -> "visa datorer i arbetsgrupp" så ser jag inget får bara felmedelande MSHOME e inte tillgängligt. du kanske inte har behörighet blalba. be admin omhjälp. Listan över servrar i den här arbetsgruppen är för tillfället inte tillgänglig.


vad ska jag göra??? känner mig så usel..

http://www.kjell.com/?page=/artiklar/natverk/xp.htm det är allts vid punkt 7 som det har skitit sig...


Eftersom du helt uppenbart har ett fungerande nätverk pga adsl, router (dhcp och internetaccess) osv så behövs det ingen vidare konfig vad jag kan förstå.
Det torde bara vara att dela ut filer/mappar som du vill ha en share på.
Men du; dela inte ut något alls i nätverket om du sitter med ett OSKYDDAT, EJ KRYPTAT, trådlöst nät. Då kan som du förstår vem som helst med en ev bärbar, trådlös maskin hoppa på ditt nät och accessa din share.

I annat fall: högerklicka på mappen som ska delas och välj "Delning och säkerhet" som det står i ex XP.....resten ger sig.
Kan ju alltid vara en fördel att ha alla maskiner i samma workgroup.....som i ditt fall verkar heta "MSHOME".

Lycka till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback