Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-02-24, 11:29
  #1
Medlem
bwoys avatar
Ja, som rubriken säger, den ramlar ur under körning så jag får trycka på knappen får att lägga i den igen. Känner i bakskallen på mig att jag hört att oljan i växellådan kan vara orsaken, kan det stämma?

Hur fyller man på den oljan isåfall?
Citera
2007-02-24, 12:43
  #2
Medlem
Skulle tippa på att det är solenoiden som spökar. Det är en sorts elektromagnet som "drar" i overdriven när man trycker på knappen. Denna ligger intil växellådan, kolla så att kablarna inte glappar och så.

Sjulle annars också kunna vara overdrive reläet som det är glapp. Reläerna ligger bakom säkringarna. lyssna vilket som klickar när du trycker på knappen så vet du vilket.
Citera
2007-02-24, 12:55
  #3
Medlem
dubbelpost
Citera
2007-02-24, 12:56
  #4
Medlem
För låg oljenivå kan det vara ja...
De andra tipsen om elfel är så klart rimliga med.
Googlade lite snabbt och elfel/reläfel verkar inte ovanligt..
Trasiga lödningar i ett relä kan vara nåt att kolla..

Rekommenderar att du kollar på ett bibliotek efter reparationshandbok alternativt köper en..

Kostar väl 200 spänn eller så och finns i bokhandeln, Mekonomen, Biltema eller på nån större OK-tapp..

Kolla här med
Citera
2007-02-24, 13:00
  #5
Medlem
KaZibers avatar
Kabeln till OD'n som sitter innuti växelspaken kan också glappa.
Citera
2007-02-24, 13:06
  #6
Medlem
bwoys avatar
Alright.. ska försöka införskaffa en Haynes manual. Kan ju vara bra att ha, kanske.. Tack iaf.
Citera
2007-02-24, 13:13
  #7
Medlem
Kan ju även vara givaren på fjärde växeln.
Citera
2007-02-24, 13:53
  #8
Medlem
En Haynes är aldrig fel att ha när man ska mecka bilar!
Man har ju normalt inte en dator i knät när man ligger under bilaskrället, så då får man ta till det näst bästa.

För övrigt skulle jag nog sätta en femma på ett elfel i första hand.
Citera
2007-02-24, 14:09
  #9
Medlem
groovesnuss avatar
Som sagt, kolla elen till överväxeln först.
Rengör filtren: Lossa den fyrkantiga aluplattan på lådans undersida och rengör filtren som sitter under.
Fyll på med Mobile 1 olja (ja, jag vet att det är motorolja).
Citera
2007-02-24, 14:15
  #10
Medlem
Erk Swedes avatar
elöverväxel

Kan vara både mekaniskt och elektriskt fel,skulle tippa på elektriskt.
Kabeln till knappen kan glappa och gå av.Relät (grönt) brukar bli glappt,men går ofta att löda. (lyft av det gröna locket och se i lödningarna om det verkar ha spruckit,iså fall löd. men relät finns på eftermarknaden nuförtiden ,och är inte så dyrt)
vete sjutton var relät sitter på 740,n ,på 240 satt det till höger bak mittkonsolen i höjd med instrumentbrädan.
Citera
2007-02-24, 14:39
  #11
Medlem
bwoys avatar
Väntar som sagt till Haynesboken dyker upp men en fundering... några misstänker att kabeln/knappen glappar, om jag fattat rätt? Men överväxeln ramlar aldrig i, bara ur... kan jag uteslute kabel/"knapp"-fel då? Det är aldrig några problem att lägga i överväxeln (förutom när det e svinkallt och motorn inte gått varm).
Citera
2007-02-24, 14:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bwoy
Väntar som sagt till Haynesboken dyker upp men en fundering... några misstänker att kabeln/knappen glappar, om jag fattat rätt? Men överväxeln ramlar aldrig i, bara ur... kan jag uteslute kabel/"knapp"-fel då? Det är aldrig några problem att lägga i överväxeln (förutom när det e svinkallt och motorn inte gått varm).

Du löste precis felet själv tror jag.

"förutom när det e svinkallt och motorn inte gått varm"

Det är nästan garanterat givaren som känner av fjärde växeln!
Byt den! Kostar ca 200kr på volvo. Relativt enkel att byta.

Hade exakt samma på min, omöjligt att få i skiten när den var kall. Fick hålla växelspaken åt höger så gick det men det sliter på syncringarna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback