• 1
  • 2
2007-02-24, 07:02
Medlem
Profaxs avatar
Hotmail har ju dominerat "mailmarknaden" under många år, och är i dagsläget fortfarande världens största gratis mail-domän(?). Men på senare tid har allt fler börjat byta till Gmail. Min fråga är varför?

Utrymme: Gmail: 2800mb - Hotmail: 1024mb

Layout: Gmail: Vitt, fult, simplistiskt - Hotmail: Stilrent, genomtänkt

Spam: Gmail: Har knappt använt denna mail, ändå kan jag få upp till 100 spambrev i månaden - Hotmail: Haft i över 3 år, får högst 1 i månaden.

Spamskydd: Gmail: Bra, men ett och annat slipper igenom - Hotmail: Har aldrig hittat spambrev i min inkorg, dom som kommer sorteras effektivt bort.

Säkerhet: Gmail: aldrig några problem - hotmail: aldrig några problem.

För mig är det självklart att jag fortsätter använda min hotmail som primär mail, det enda som lockar med gmail är ju utrymmet, men jag har ändå bara använt 5% av mitt hotmail så det är lugnt ett bra tag framöver, ser ingen anledning att byta än så länge.

Så vad är era argument, varför bytte ni från hotmail till Gmail?
2007-02-24, 07:12
Medlem
Kivans avatar
Har hotmail inbyggd chat? Ar hotmail intergrerat med Skype? Dessa funktioner uppskattar jag i gmail.
2007-02-24, 07:25
Medlem
Jag var inne på samma sak: http://www.flashback.org/showthread.php?t=428925

Tydligen är Gmail bättre. Jag själv får iaf mindre spam dit.
2007-02-24, 08:01
Medlem
Megaforces avatar
Visserligen är Hotmails spamfilter bra, men den är också av typ opt-in vilket innebär att alla brev som vars avsändare inte finns med i vitlistan klassas som spam.

Har försökt köra med andra inställningar, men då får jag typ 20-30 spambrev om dagen.
2007-02-24, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Så vad är era argument, varför bytte ni från hotmail till Gmail?

När jag bytte hade hotmail 10mb gratis utrymme och kunde ta emot max 1 megg tror jag.

Gmail = Snabbt, Ajax, Stilrent, inget spam, kan skicka mail från en annan adress, sparar mail (automatiskt) som man håller på att skriva så att inte allt försvinner ifall datorn hänger sig osv
Hotmail(när jag senast använde det) = Långsamt html-gränssnitt, fult, litet utrymme, reklam; MASSOR AV SPAM

Fick säkert 10-tals spam om dagen till min hotmail-adress, till min gmail får jag nästan inga, kanske 2-3 i månaden.

Jag använder mitt förnamn@mindomän.se som mailadress och vidarebefodrar mailen både till gmail och yahoo mail (ifall en av sevrarna skulle lägga av eller om någon hackar ett av mina konton och raderar alla mail). Tankar också ner alla mail till Thunderbird med jämna mellanrum.

När jag skickar mail från gmailen så är avsändaradressen förnamn@mindomän.se, alltså inte min gmail-adress.

Använder fortfarande min hotmail-adress som msn eftersom den är så spridd. Senast jag kollade var det drygt 700 olästa mail, kollade igenom dom två första sidorna som uteslutande bestod av skräppost innan jag tröttnade.

Förutom att Gmail är överlägsen som mail finns det en massa andra fördelar med google-konto. Har t.ex. google analytics och googles startsida med massa rss-flöden.
2007-02-24, 10:37
Medlem
http://www.shoutfile.com/v/Q53PRzPV/...le_Master_Plan

2007-02-24, 10:46
Medlem
Det ser proffsigare ut med gmail.

-Vad har du för email?
-blablabla@gmail.com
-aha, vad är gmail för nåt?
-googlemail, fast det är lite speciellt för man måste få en invite för att bli medlem
-aha, vad synd

2007-02-24, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abschaum
Det ser proffsigare ut med gmail.

-Vad har du för email?
-blablabla@gmail.com
-aha, vad är gmail för nåt?
-googlemail, fast det är lite speciellt för man måste få en invite för att bli medlem
-aha, vad synd

Proffsigare?

F.ö behövs väl sen ett längre tag ingen invite till G-mail?

Så du får leta upp en ny mailleverantör så att du kan fortsätta imponera på dina vänner med att du har en "speciell" mailadress
2007-02-24, 11:17
Medlem
ants avatar
Gmail Vs. Hotmail

Tyvärr kan jag inte hålla med på någon av punkterna.

När jag skaffade Gmail hade Hotmail 20mb lagringsutrymme eller något sånt. Alltså har dom ökat utrymmet först efteråt när dom började få konkurrans, främst från Gmail.

Gmail har en ren, enkel och logisk design som både gör det lätt att hitta och framförallt gör sidan snabb.
Hotmail är fult, segt, förvirrande och jobbigt att ha å göra med.

Gmail; har aldrig fått minsta lilla spam dom 3 år jag haft det.
Hotmail vet jag inte hur dom är nu men morsan klagar över all skit hon får, samt att syrrans hotmail sorterade mitt mail till henne som spam.
2007-02-24, 11:24
Medlem
Zkullocks avatar
Jag gillar gmail för att det är så sjukt mkt skönare att sända bilder via det.
Hotmail är bara segt (iaf för mig) och man måste godkänna bild för bild för att få hem dom på datorn om det inte är en rar/zip fil.
Gmail för bilderna samt skit mail som registreringar på sidor, och hotmail för mer seriösare saker.
2007-02-24, 11:27
Medlem
Varför jag bytade från hotmail till gmail beror på att jag ville använda min webmail till just mail, inget annat. När man loggar in på hotmail möts man av allt annat än sin mail. Man måste först gå in på Mail för att se mailen.

Det är betydligt enklare att följa diskussioner i gmail. Enklare att söka efter mail. Går det ens i hotmail? Jag kategoriserar och söker efter mail varje dag.

Hotmail har alldeles för plottrigt design. Ikoner utan beskrivning vad de gör osv.

Kort och gott, jag är allergisk mot hotmail, det är allt jag inte vill att det ska vara, medan gmail börjat fatta poängen av vad man är ute efter.
2007-02-24, 12:29
Moderator
MondoBizarros avatar
Har inte använt Hotmail på många år och det jag bytte till var Yahoo! Mail, som var marginellt bättre iaf, men när Gmail kom så var det inget snack längre vad man skulle ha.
Som andra påpekat, Gmail är snabbt, oplottrigt och i kombination med Gmail Manager till Firefox så är det fan oslagbart.

Och ja, jag använder Gmail till Msn.
Förstår inte var folk fått det ifrån att man inte kan använda vilken mail som helst till det?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in